Planlegg for suksess i 2022
Slike situasjoner vi står i for øyeblikket er krevende, men kan også være veldig lærerike om vi har evne og vilje til å lære av dem. En god ting med en krise er at de ofte tvinger frem kreativiteten vår, nye tanker og endringer som igjen bidrar til en positiv verdiskapning.
De viktige valgene
Uansett hvor ulikt man blir rammet, så er det like viktig for alle virksomheter å planlegge for ønsket suksess i 2022. En viktig forutsetning for å lykkes med for eksempel vekst og økt lønnsomhet er en tydelig strategi.
Å utarbeide en god virksomhetsplan er egentlig ikke så vanskelig som det noen ganger høres ut til å være. For meg er det egentlig veldig enkelt – det handler i hovedsak om å tenke igjennom følgende:
1. En god situasjonsanalyse med oversikt over interne og eksterne forhold
2. Prioritere hva en ønsker å oppnå – sette spesifikke og målbare mål
3. Legge en strategi for hvordan man skal oppnå de ønskede målene
4. Utarbeide en handlingsplan med konkrete tiltak/aktiviteter
5. Bestemme seg for når tid de ulike tiltakene skal gjennomføres og hvem som skal ha ansvar for at det skjer
6. Følge opp underveis at de planlagte tiltak blir gjennomført som avtalt
Jeg anbefaler alle å sette av nok tid til å jobbe med sin virksomhetsplan! Involver lederteamet slik at dere sammen kan utarbeide en slagkraftig plan som sikrer ønsket suksess.
Husk:
Uten mål – ingen styring.
Om du ønsker hjelp til å planlegge og/eller gjennomføre en strategisamling med din virksomhet eller ditt team, så er det bare å ta kontakt. Visjonen til Evan-Jones er «cocreate success». Derfor setter vi gjerne sammen et rådgivningsteam som jobber tett sammen med dere i strategiutformingen og guider dere igjennom en verdiskapende strategiprosess.
Det er aldri for sent å komme i gang med strategisk arbeid. Jo før jo heller (raskere oppstart = raskere resultater).
Lykke til.
Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?
”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...
Unngå å løpe uten mål og mening
Som drivere innen ledelse, strategi og salg vet vi at arbeidet som legges ned i desember er noe av det viktigste dere ledere gjør. Strategien for neste år legges nå. Salgsmål, topp- og bunnlinje, marked, pris, kunde- og varestrategier for 2022...
Kultur spiser strategi til frokost
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er noe av det viktigste dere som ledere gjør. Strategien for neste år legges nå! Hvilken kultur har vi, hva ønsker vi, hva er de uskrevne reglene, og...
Er topp- og bunnlinje for 2022 avklart?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at arbeidet som legges ned i november og desember er noe av det viktigste dere ledere gjør. Strategien for neste år legges nå.Salgsmål, topp- og bunnlinje, marked, pris, kunde- og...
Så enkelt, så vanskelig og så resultatskapende
I Evan-Jones gjør vi vårt ytterste for å leve opp til vår visjon som beskrives gjennom to ord; Cocreate Success. Men hva innebærer Cocreate i praksis?Create betyr å skape og co betyr sammen; å skape noe sammen. Dette gjør vi internt i egen...
Vi trenger et sterkere medarbeiderskap i 2021
Det er ikke til å stikke under en stol at vi står i en krevende situasjon for tiden. En situasjon som skal håndteres, bearbeides og som til slutt vil ha ulike utfall for den enkelte bedrift. Gjennom 2020 har vi analysert situasjon og...
Organisasjoner som ikke tilpasser seg en verden i endring, vil dø ut
I løpet av sommeren tok vi i Evan-Jones initiativet til å analysere hvordan Corona-pandemien har påvirket arbeidsdagen til norsk næringsliv. Vi kan slå fast tre ting;1. Den enes død, den andres brød. 2. Ingenting blir som før. 3. Nå formes...
Prokrastinering: Er du bevisst dine interne og eksterne tidstyver?
Prokrastinering. Til og med ordet er vanskelig å uttale, så hva betyr det egentlig? Prokrastinering eller utsettelsesatferd er å utsette et arbeid, en beslutning eller noe annet som man har bestemt seg for å gjøre. Utsettelsen skjer selv om...
Vi utfordrer gjerne våre oppdragsgivere. Mest av alt på mulighetene.
Det å utfordre er en av våre kjerneverdier, og kanskje den viktigste verdien også.Utfordre betyr; å gjøre nødvendig, oppfordre til, stille krav eller provosere (noen) til å reagere. For oss handler det om å få våre oppdragsgivere til å...
Vi kan ikke løse morgendagens utfordringer med gårsdagens løsninger!
Vi lever i et samfunn som er i kontinuerlig forandring hvor morgendagens muligheter blir dagens muligheter og dagens løsninger fort blir gårdagens løsninger. Løsninger i dagens samfunn blir også fort utdaterte og erstattet av andre metoder....