Unngå å løpe uten mål og mening

av | 6. desember 2021 | Salg, Salgsledelse, Strategi

Som drivere innen ledelse, strategi og salg vet vi at arbeidet som legges ned i desember er noe av det viktigste dere ledere gjør. Strategien for neste år legges nå. Salgsmål, topp- og bunnlinje, marked, pris, kunde- og varestrategier for 2022 skal settes – og gjerne litt mer ambisiøst enn i fjor. Markedet er med oss, konkurrentene sliper knivene og målene justeres. Men hvordan? Det finner vi ut sammen!
Noen roper fra sidelinjen: «Spring 60 meter! Fort!!!»

Du begynner å løpe, og du løper, men hvor langt er 60 meter? Du fortsetter å løpe, begynner å bli sliten, er dette fort nok? Ingen gir tilbakemelding – de bare roper «fort, fort …» Hvor lenge orker du å ha det slik? Løpe uten mål og mening?

Og hvordan forklare dette i overført betydning, satt inn i en salgsstrategi?

Tydelige mål

Det handler om å tydeliggjøre målet, hvor langt er 60 meter og hva er fort? Bli enige om mål og forutsetninger slik at dine medarbeidere vet hvor de skal, hvordan og hvorfor – og når er det de kan kjenne på måloppnåelse og mestring?

Vi vet at de fleste av oss liker å ha tydelige mål. I tillegg så ønsker ca. 86 prosent av oss å ha tydelige rutiner/prosedyrer mens 14 prosent av oss vil bestemme rammene litt selv. Hva trenger teamet ditt for å være topp motiverte for 2022? 

Se det store bildet

Vi har alle 168 timer til disposisjon pr uke. Hvordan vi forvalter denne tiden er individuelt, men for å sikre at vi bruker tiden mest mulig fornuftig og på det som gir best effekt, kan det være smart å ta en liten tur opp i helikopteret for å se det store bildet.

Ta et overblikk og en vurdering på hvilke kunder dere jobber med: Er det de rette kundene? Hvilke kunder er det dere ønsker for 2022, og hvordan skal dere få dem på kroken? Rett og slett lage en salgsstrategi. 

Her er noen tanker det kan være viktig å ha med i en salgsstrategi:

  • Ta en grundig og ærlig situasjonsanalyse med fokus på marked, konkurrenter, organisasjon og kunder.
  • Hvilke kunder skal vi ha? En segmentering av kunder, slik at du kan målrette din salgsinnsats mot lønnsomme, lojale kunder og prospekter som gir ønsket effekt.
  • Selger vi de riktige produktene til de rette kundene?
  • Har vi en god nok salgsprosess, hva er bra og hvor må vi trene for å bli bedre?
  • Hvordan er salgsteamet organisert, er rollene i salgsteamet avklart og har vi god nok struktur og ressursutnyttelse?
  • Hvordan drive salgsledelse som sikrer i målstyring og resultatsikring?

Tenker du at dette er viktig for deg og ditt team i 2022?

Jeg vil gjerne være sparringspartneren din!

Bodil Skjørestad

Bodil Skjørestad

Senior rådgiver og coach

Forhandlinger i praksis

 «Hvis I ikke kan li’  lugten i bageriet, så forsvind!»Dette utsagnet ble jeg møtt med helt i starten av en forhandlingsprosess. Vi snakker skandinavisk luftfart, sent 80-tall. En tid som fremdeles bar preg av «Management by terror and fear». Forhandlinger på...

les mer

Digital fredagsdrøs 26. april

 Også denne gang er det en digital versjon slik at du kan bli med uansett hvor i landet du befinner deg.Temaet er ledertrender for 2024/2025. Vi deler noen spennende tanker rundt litt av det som rører seg innen ledertrender, og vi gleder oss!26. april 2024 kl....

les mer

Lær å bli en coachende leder

 Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 16. mai!Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...

les mer

Fra god på fag til god på å lede andre

 Er du ny som leder og trenger noen verktøy i hverdagen? Som ny i lederrollen, kan man trenge litt påfyll og verktøy til å håndtere daglige situasjoner. Det er ofte små endringer som skal til for å oppnå bedre resultater.God på fag Når man er dyktig i faget sitt,...

les mer

Mindfulness, lederskap og prestasjon

  I jobben som rådgiver møter jeg ofte ledere som ønsker seg verktøy for å håndtere stress. Som ønsker å bli enda mer effektive, få enda mer inn i en allerede full og stressende hverdag. Med den bestillingen, er det ofte veldig naturlig å...

les mer

Velkommen til oss, Ingjerd!

 Evan-Jones vokser og vi bygger nå opp en avdeling i Oslo-området. I den forbindelse er vi stolte av å presentere Ingjerd Torp Sletner som vår nye rådgiver.– Muligheten jeg nå har fått i Evan-Jones, anser jeg som et privilegium. Det å kunne...

les mer