Unngå å løpe uten mål og mening

av | 6. desember 2021 | Salg, Salgsledelse, Strategi

Som drivere innen ledelse, strategi og salg vet vi at arbeidet som legges ned i desember er noe av det viktigste dere ledere gjør. Strategien for neste år legges nå. Salgsmål, topp- og bunnlinje, marked, pris, kunde- og varestrategier for 2022 skal settes – og gjerne litt mer ambisiøst enn i fjor. Markedet er med oss, konkurrentene sliper knivene og målene justeres. Men hvordan? Det finner vi ut sammen!
Noen roper fra sidelinjen: «Spring 60 meter! Fort!!!»

Du begynner å løpe, og du løper, men hvor langt er 60 meter? Du fortsetter å løpe, begynner å bli sliten, er dette fort nok? Ingen gir tilbakemelding – de bare roper «fort, fort …» Hvor lenge orker du å ha det slik? Løpe uten mål og mening?

Og hvordan forklare dette i overført betydning, satt inn i en salgsstrategi?

Tydelige mål

Det handler om å tydeliggjøre målet, hvor langt er 60 meter og hva er fort? Bli enige om mål og forutsetninger slik at dine medarbeidere vet hvor de skal, hvordan og hvorfor – og når er det de kan kjenne på måloppnåelse og mestring?

Vi vet at de fleste av oss liker å ha tydelige mål. I tillegg så ønsker ca. 86 prosent av oss å ha tydelige rutiner/prosedyrer mens 14 prosent av oss vil bestemme rammene litt selv. Hva trenger teamet ditt for å være topp motiverte for 2022? 

Se det store bildet

Vi har alle 168 timer til disposisjon pr uke. Hvordan vi forvalter denne tiden er individuelt, men for å sikre at vi bruker tiden mest mulig fornuftig og på det som gir best effekt, kan det være smart å ta en liten tur opp i helikopteret for å se det store bildet.

Ta et overblikk og en vurdering på hvilke kunder dere jobber med: Er det de rette kundene? Hvilke kunder er det dere ønsker for 2022, og hvordan skal dere få dem på kroken? Rett og slett lage en salgsstrategi. 

Her er noen tanker det kan være viktig å ha med i en salgsstrategi:

  • Ta en grundig og ærlig situasjonsanalyse med fokus på marked, konkurrenter, organisasjon og kunder.
  • Hvilke kunder skal vi ha? En segmentering av kunder, slik at du kan målrette din salgsinnsats mot lønnsomme, lojale kunder og prospekter som gir ønsket effekt.
  • Selger vi de riktige produktene til de rette kundene?
  • Har vi en god nok salgsprosess, hva er bra og hvor må vi trene for å bli bedre?
  • Hvordan er salgsteamet organisert, er rollene i salgsteamet avklart og har vi god nok struktur og ressursutnyttelse?
  • Hvordan drive salgsledelse som sikrer i målstyring og resultatsikring?

Tenker du at dette er viktig for deg og ditt team i 2022?

Jeg vil gjerne være sparringspartneren din!

Bodil Skjørestad

Bodil Skjørestad

Senior rådgiver og coach

Mindfulness, lederskap og prestasjon

  I jobben som rådgiver møter jeg ofte ledere som ønsker seg verktøy for å håndtere stress. Som ønsker å bli enda mer effektive, få enda mer inn i en allerede full og stressende hverdag. Med den bestillingen, er det ofte veldig naturlig å...

les mer

Velkommen til oss, Ingjerd!

 Evan-Jones vokser og vi bygger nå opp en avdeling i Oslo-området. I den forbindelse er vi stolte av å presentere Ingjerd Torp Sletner som vår nye rådgiver.– Muligheten jeg nå har fått i Evan-Jones, anser jeg som et privilegium. Det å kunne...

les mer

Hvordan gi kunden godfølelsen?

 Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...

les mer

Stress over tid

 – Hvordan dette kan påvirke oss både fysisk og psykisk«Stress er en overlevingsteknikk. Oldtidshjernen er med på å styre vårt reaksjonsmønster når vi blir utsatt for stress». Daniel Kahneman Stress styres av vårt autonome nervesystem. Dette...

les mer

Hva er dine unike salgsargument?

  USP, UBO, UBR, WIIFM... Kjært barn har mange navn. Hva er dine unike salgsargument? Det er faktisk svært mange ledere og selgere som ikke er bevisst akkurat det. ”En vellykket USP lover en klar fordel for forbrukerne, gir dem noe som...

les mer