Unngå å løpe uten mål og mening
Du begynner å løpe, og du løper, men hvor langt er 60 meter? Du fortsetter å løpe, begynner å bli sliten, er dette fort nok? Ingen gir tilbakemelding – de bare roper «fort, fort …» Hvor lenge orker du å ha det slik? Løpe uten mål og mening?
Og hvordan forklare dette i overført betydning, satt inn i en salgsstrategi?

Tydelige mål
Det handler om å tydeliggjøre målet, hvor langt er 60 meter og hva er fort? Bli enige om mål og forutsetninger slik at dine medarbeidere vet hvor de skal, hvordan og hvorfor – og når er det de kan kjenne på måloppnåelse og mestring?
Vi vet at de fleste av oss liker å ha tydelige mål. I tillegg så ønsker ca. 86 prosent av oss å ha tydelige rutiner/prosedyrer mens 14 prosent av oss vil bestemme rammene litt selv. Hva trenger teamet ditt for å være topp motiverte for 2022?
Se det store bildet
Vi har alle 168 timer til disposisjon pr uke. Hvordan vi forvalter denne tiden er individuelt, men for å sikre at vi bruker tiden mest mulig fornuftig og på det som gir best effekt, kan det være smart å ta en liten tur opp i helikopteret for å se det store bildet.
Ta et overblikk og en vurdering på hvilke kunder dere jobber med: Er det de rette kundene? Hvilke kunder er det dere ønsker for 2022, og hvordan skal dere få dem på kroken? Rett og slett lage en salgsstrategi.
Her er noen tanker det kan være viktig å ha med i en salgsstrategi:
- Ta en grundig og ærlig situasjonsanalyse med fokus på marked, konkurrenter, organisasjon og kunder.
- Hvilke kunder skal vi ha? En segmentering av kunder, slik at du kan målrette din salgsinnsats mot lønnsomme, lojale kunder og prospekter som gir ønsket effekt.
- Selger vi de riktige produktene til de rette kundene?
- Har vi en god nok salgsprosess, hva er bra og hvor må vi trene for å bli bedre?
- Hvordan er salgsteamet organisert, er rollene i salgsteamet avklart og har vi god nok struktur og ressursutnyttelse?
- Hvordan drive salgsledelse som sikrer i målstyring og resultatsikring?
Tenker du at dette er viktig for deg og ditt team i 2022?
Jeg vil gjerne være sparringspartneren din!

Tydelig kommunikasjon – en av nøklene til suksess i næringslivet
Kommunikasjon er et av de temaene som interesserer meg aller mest, og som jeg har bred erfaring fra gjennom mine mange år innen luftfart. Flere års forhandlingserfaring, ved å være representert i forhandlingsutvalget i en fagforening, gjør at jeg har forstått...
Lær å bli en coachende leder
Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 22. august! Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...
Mindfulness, lederskap og prestasjon
I jobben som rådgiver møter jeg ofte ledere som ønsker seg verktøy for å håndtere stress. Som ønsker å bli enda mer effektive, få enda mer inn i en allerede full og stressende hverdag. Med den bestillingen, er det ofte veldig naturlig å...
Velkommen til oss, Ingjerd!
Evan-Jones vokser og vi bygger nå opp en avdeling i Oslo-området. I den forbindelse er vi stolte av å presentere Ingjerd Torp Sletner som vår nye rådgiver.– Muligheten jeg nå har fått i Evan-Jones, anser jeg som et privilegium. Det å kunne...
«Du får de medarbeiderne du fortjener»
I Evan-Jones er dette utsagnet et bærende element for motivasjon til kunnskapsløft, kurs, utdanningsprogram og andre kompetansegivende aktiviteter.Vi møter veldig mange håndverkere gjennom våre utdanningsprogram og kurs i løpet av et år, og...
Nå kommer lærlingene. Er din bedrift godt forberedt?
Her er mine beste råd til bedrifter som tar imot lærlinger.I Evan-Jones bruker vi mye tid på ordet «kultur» og innholdet i ordet. Ewy skrev en utmerket blogg under tittelen «Kultur spiser strategi til frokost» 22. november 2021. Den avsluttes...
Hvordan gi kunden godfølelsen?
Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...
Stress over tid
– Hvordan dette kan påvirke oss både fysisk og psykisk«Stress er en overlevingsteknikk. Oldtidshjernen er med på å styre vårt reaksjonsmønster når vi blir utsatt for stress». Daniel Kahneman Stress styres av vårt autonome nervesystem. Dette...
Vær bevisst på hvordan du kommuniserer
Ulike mottakere kan tolke samme budskap på forskjellige måter. Ved å vite mer om hvordan man selv er i kommunikasjonsøyeblikket, har man bedre forutsetninger for å forstå andre og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper og situasjoner....