Jo hardere du jobber, desto mer flaks får du.

Ewy Myrhaugen er Senior Rådgiver LedelseOrganisasjon og Coaching i Evan-Jones ®

Salgsstrategi

Beste praksis og verktøy for å nå salgsmål.

Gode salgs- og markedsplaner er ofte forskjellen på å oppnå mål eller ikke. Beste praksis og gode verktøy gir deg en effektiv, riktig og konkret plan. Hvordan kvalifisere de riktige kundene og gjennomføre nok aktiviteter samtidig som du opprettholder kvalitet. Hva ønsker du å oppnå og hvordan skal du måle suksess?

Salgslederrollen

Gode salgs- og markedsplaner er ofte er forskjellen på det å nå salgs- og markedsmål eller ikke.

Vi utarbeider sammen en effektiv, riktig og konkret plan. Hvordan kvalifisere de riktige kundene og gjennomføre nok aktiviteter, samtidig som du opprettholder kvalitet? Hva ønsker du å oppnå, og hvordan måler du suksess?

En overordnet salgsstrategi gir retningslinjene en organisasjon eller et team trenger for å oppnå salgssuksess. Salgsstrategien skal også gi svar på hvordan bedriften skal nå fastsatte salgsmål. Det er viktig at salgsstrategien henger sammen med overordnet strategi for resten av bedriften.

Viktige elementer i en salgsstrategi:

  • Situasjonsanalyse med fokus på marked, konkurrenter, organisasjon og kunder
  • Segmentering av kunder, slik at du kan målrette din salgs- og markedsinnsats mot lønnsomme, lojale kunder og prospekter med høyt potensial.
  • Segmentering av produktene, slik at dere kan selge produktene til de rette kundene.
  • Definere innhold i selskapets salgsprosess for beste praksis
  • Hvordan organisere og tydeliggjøre roller i salgsteamet for å optimal struktur og ressursutnyttelse
  • Hvordan lære opp og trene de forskjellige personene i de forskjellige rollene i de ulike situasjonene
  • Hvordan drive salgsledelse i kombinasjon med målstyring og resultatsikring
  • Definere og utarbeide plattform til en god salgskultur som samtidig ivaretar bedriftens verdier og visjon.
  • Avdekke de riktige kanaler for salgs- og markedsarbeidet for mest mulig effektiv betjening av markedet.

Produktstrategi

Produktstrategien skal optimalisere produktporteføljen i din virksomhet.

Hvilke produkter skal prioriteres, utvikles eller avvikles? Trenger vi å utvikle nye produkter? Produktet er selve kjernen i konkurransekraften. Uten et produkt som innfrir kundebehov og verdi som er bedre enn konkurrenten, kan man aldri skape konkurransekraft.

Et viktig element i produktstrategien er å tydeliggjøre hvorfor skal kundene velge din bedrift og dine produkter. Gjør det krystallklart overfor kundene hvorfor de skal velge deg fremfor andre leverandører. Forsikre deg om at ditt produkt har en unik egenskap som skiller det fra andre produkter – synliggjør USP og utbytte/verdi.

Kundestrategi

Det holder ikke lenger å si noe om hvilke kunder og kundesegmenter som skal prioriteres. Du må også skape verdi for kundene. 

Å ha en kundestrategi betyr at du har et bevisst forhold til blant annet hvilke kunder du henvender deg til med produktet ditt, hvor mange de er, hvilken kjøpekraft de har, hvor lønnsomme de er, hvordan du prioriterer blant dem. Å skape kundeverdi starter med å kjenne kundenes motivasjon og atferd. 

Markedsplan

Markedsplanen sikrer at målene i markedsstrategien oppnås. 

Vi hjelper deg å lage en effektiv og konkret plan. 

Hvordan kvalifisere de riktige og gjennomføre nok aktiviteter samtidig som du opprettholder kvalitet. Hva ønsker du å oppnå og hva skal du måle suksess på ?

Vi i Evan-Jones har rett kompetanse, verktøy og modeller du og din organisasjon trenger for vekst og økt inntjening. 

Spørsmål om salg?

Bodil Skjørestad

Bodil Skjørestad

Senior rådgiver og coach

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Ewy Myrhaugen

Ewy Myrhaugen

Teamleder og senior rådgiver

Innsikt om salg

Hvordan gi kunden godfølelsen?

 Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...

les mer

Hva er dine unike salgsargument?

  USP, UBO, UBR, WIIFM... Kjært barn har mange navn. Hva er dine unike salgsargument? Det er faktisk svært mange ledere og selgere som ikke er bevisst akkurat det. ”En vellykket USP lover en klar fordel for forbrukerne, gir dem noe som...

les mer

Sier du det med blomster?

  I love you x 2: Morsdag og Valentinsdag! For mange utgjør både Valentinsdagen og morsdagen et boost i første kvartal.Can you feel the Q1 love? Første kvartal er for mange en rolig periode, men med både Valentinsdag og morsdag i midten av Q1,...

les mer

Helt ærlig. Har du en god salgsprosess?

  Mange virksomheter har salgsprosessen på plass. Salgsprosessen skal støtte og ikke hindre selgerne, og den må være basert på kundens kjøpsprosess. Det er ikke alltid tilfelle.Mange virksomheter har salgsprosessen på plass. Å ikke ha en...

les mer

Selger du som om du har glemt sjekketriksene dine?

  Det er lørdag kveld i den lokale baren, hvor single kvinner og menn blander seg i håp om å finne Mr. eller Mrs. Right. Hvis du ser deg godt rundt i lokalet, vil du legge merke til at det er fullpakket med mini-case studier av salgsprosessen....

les mer
Evan-Jones er en profesjonell samarbeidspartner som har vært med på å løfte vår kunnskap om salgspsykologi og kommunikasjon.
Anette Ø. Worum

Senterleder, Amfi Madla