Organisering
Sentrale hovedelementer:
Organisasjonskart
Målet for enhver virksomhet er å ha et organisasjonskart som tydeliggjør ansvar og beslutningsmyndighet.
Sentrale og viktige spørsmål vil være hva som skal være utgangspunktet for oppgavene som skal løses. Skal det være en hierarkisk oppbygning, en linjeorganisering eller bare en kompetent og faglig tilnærming. Nedenfor er det skissert opp et eksempel på organisering etter funksjon og forretningsområde.
Intern kommunikasjon og samhandling
Sammen med våre kunder definerer vi en optimal struktur for den enkelte virksomhet, med formål om å skape en effektiv drift med optimal samhandling og læring.
Eksempel på viktige elementer i en strukturprosess:
- Møtestruktur og samhandling på ulike nivå i virksomheten
- Intern kommunikasjon og informasjon
- Hvordan drive resultatsikring
- Erfaringsutvekslingen og læring i virksomheten
Rolle- og stillingsbeskrivelser
En tydelig rolledefinering er grunnlaget for at den enkelte medarbeider skal prestere som forventet. En klargjøring av rollene på alle nivå i virksomheten er nødvendig for å kunne ta ut potensialet og oppnå maksimal effektivitet.
Spørsmål om strategi?



Innsikt om strategi
Vi trenger et sterkere medarbeiderskap i 2021
Det er ikke til å stikke under en stol at vi står i en krevende situasjon for tiden. En situasjon som skal håndteres, bearbeides og som til slutt vil ha ulike utfall for den enkelte bedrift. Gjennom 2020 har vi analysert situasjon og...
Organisasjoner som ikke tilpasser seg en verden i endring, vil dø ut
I løpet av sommeren tok vi i Evan-Jones initiativet til å analysere hvordan Corona-pandemien har påvirket arbeidsdagen til norsk næringsliv. Vi kan slå fast tre ting;1. Den enes død, den andres brød. 2. Ingenting blir som før. 3. Nå formes...
Prokrastinering: Er du bevisst dine interne og eksterne tidstyver?
Prokrastinering. Til og med ordet er vanskelig å uttale, så hva betyr det egentlig? Prokrastinering eller utsettelsesatferd er å utsette et arbeid, en beslutning eller noe annet som man har bestemt seg for å gjøre. Utsettelsen skjer selv om...
Vi utfordrer gjerne våre oppdragsgivere. Mest av alt på mulighetene.
Det å utfordre er en av våre kjerneverdier, og kanskje den viktigste verdien også.Utfordre betyr; å gjøre nødvendig, oppfordre til, stille krav eller provosere (noen) til å reagere. For oss handler det om å få våre oppdragsgivere til å...
Vi kan ikke løse morgendagens utfordringer med gårsdagens løsninger!
Vi lever i et samfunn som er i kontinuerlig forandring hvor morgendagens muligheter blir dagens muligheter og dagens løsninger fort blir gårdagens løsninger. Løsninger i dagens samfunn blir også fort utdaterte og erstattet av andre metoder....
Hvordan gjøre miljøledelse brukervennlig
En grønn omstilling virker overveldende og kanskje til en viss grad risikofylt. Hvordan kan dette bidra til vekst, og hvordan kan det egentlig lønne seg og gi deg et konkurransefortrinn? Jeg har forståelse for at mange vurderer hvorvidt en...
Plan og budsjett 2020
Endring eller undergang? Effektiv bruk av begrensede ressurser er en stor utfordring for de fleste bedrifter. Når bedriftene og organisasjonene, i tillegg, er utsatt for store teknologiske endringer setter dette krav til god...
Innovasjonslederen: Ledelse, innovasjon og strategisk forretningsutvikling
Mitt spesialfelt er strategi og ledelse, innovasjon og forretningsutvikling. Ny teknologi, digitalisering, automatisering, miljøutfordringer, nye rammebetingelser og ikke minst utvikling og utnyttelse av menneskelig kompetanse gir store...