Vi kan ikke løse morgendagens utfordringer med gårsdagens løsninger!
Vi lever i et samfunn som er i kontinuerlig forandring hvor morgendagens muligheter blir dagens muligheter og dagens løsninger fort blir gårdagens løsninger.
Løsninger i dagens samfunn blir også fort utdaterte og erstattet av andre metoder. Da mener jeg det er viktig å være proaktiv, fremtidsrettet og tilstede for å få øye på fremtidens anledninger. For å gjøre dette på en effektiv måte, bør man gjennomføre en mulighetsstudie hvor hensikten og energien ligger i å aktivt identifisere muligheten en bedrift og organisasjon har i markedet de operer i.

Jeg mener at når eksempelvis ledelse, kommunikasjon, teknologi etc. slutter å fungere optimalt og effektivt, så er vi allerede i en fase hvor vi prøver å løse morgendagens muligheter med gårdagens løsninger. Da mener jeg det er viktig å anerkjenne at det finnes mer effektive og innovative metoder og at man må være fremtidsrettet og ikke gro fast i gamle metoder som fungerer sånn noenlunde. Vi bør heller forholde oss i bevegelse og alltid være på jakt etter mer effektive og innovative måter å identifisere mulighetene som din bedrift og organisasjon har.
Klimautfordringer er i utgangspunktet utfordringer, som er nødvendig og viktig men som også bærer med seg gode anledninger til å tenke nytt. Vi har ingen effektiv måte å løse disse på per i dag, eller en fasit som fungerer for alle. Det vi har er gårdagens løsning som potensielt kan overføres til å bli fremtiden i kampen for en bærekraftig hverdag.
Digitalisering og effektivisering er ofte en fremtidsrettet metode å organisere og drifte sin bedrift, som synliggjøres i prosessen for en mer bærekraftig bedrift og organisasjon. Mange møtevirksomheter kan eksempelvis erstattes med digitale møter, dette er kostnadsbesparende, effektivt og en god anledning til å gjennomføre møter med effektivt, men også en løsning på deler av prosessen mot en mer bærekraftig bedrift.
Jeg har erfart en fremtidsrettet leder som har brukt miljøfyrtårn som løsning på morgendagens muligheter. Ved å miljøfyrtårn sertifisere sin bedrift og organisasjon, får du den åpenbare konsekvensen som er bærekraftig organisasjon. Dette fører også med seg en rekke andre konsekvenser som har en positiv virkning på hele driften, som man gjerne ikke ser i starten av prosessen.
Andre erfaringer jeg har gjort meg i møte med ledere og deres refleksjoner rundt klimautfordring, er at de alle har ulike utgangspunkt. Som gjør at det ikke finnes en felles fasit for hvordan dette bør gjennomføres på. Dette krever at vi sammen med bedriften og organisasjonen tenker gjennom hvilke utgangspunkt de har og hvilke anledninger de har i markedet sitt. Vi alle har tilgang til morgendagens muligheter hvis vi bare leter og endrer eget perspektiv på hva det kan innebære.
Hvis du tør å tenke utenfor boksen, løfte blikket og tør å satse er anledningen stor for å finne dagens løsning på morgendagens muligheter.
Vil du vite mer?
Vi tar gjerne en uforpliktende prat om hvordan vi sammen kan skape endringer i din bedrift.


Hvordan gi kunden godfølelsen?
Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...
Stress over tid
– Hvordan dette kan påvirke oss både fysisk og psykisk«Stress er en overlevingsteknikk. Oldtidshjernen er med på å styre vårt reaksjonsmønster når vi blir utsatt for stress». Daniel Kahneman Stress styres av vårt autonome nervesystem. Dette...
Vær bevisst på hvordan du kommuniserer
Ulike mottakere kan tolke samme budskap på forskjellige måter. Ved å vite mer om hvordan man selv er i kommunikasjonsøyeblikket, har man bedre forutsetninger for å forstå andre og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper og situasjoner....
HMS sett i sammenheng med holdninger, verdier og valg
Knut Eriksen har i 20 år arbeidet med sikkerhetskurs for elektrikere. Her deler han sine erfaringer med bedrifter som er gode på sikkerhet. Det er et lovpålagt kurs for alle som arbeider i, med, eller nær ved et elektrisk anlegg i profesjonell...
10 tips til hvordan du kan utvikle din selvtillit
Jeg tror det må ha skjedd noe med selvtilliten til mange nå i koronaperioden. Flere av de jeg har snakket med de siste ukene kjenner plutselig på en usikkerhet og uro, som ikke var der for 2 år siden. Dette gjelder både toppledere,...
Hva er dine unike salgsargument?
USP, UBO, UBR, WIIFM... Kjært barn har mange navn. Hva er dine unike salgsargument? Det er faktisk svært mange ledere og selgere som ikke er bevisst akkurat det. ”En vellykket USP lover en klar fordel for forbrukerne, gir dem noe som...
Hvordan sikrer DU din daglige dose?
Tenk at vi fortsatt prater om hjemmekontor, covid-19, teamsmøter og «den nye normalen». Da min kollega Bodil i 2020 skrev i sin blogg at vi håper dette er over til etter påske, så håper vi nå at vi kanskje kan snakke om en bedring etter...
Planlegg for suksess i 2022
Det er ikke lenge før et nytt år igjen står på trappene. Et nytt år gir ofte nye muligheter med potensial for videre vekst og utvikling av virksomheten. Men så har plutselig covid-19 kommet tilbake igjen og tatt vesentlig inngripen i...
Unngå å løpe uten mål og mening
Som drivere innen ledelse, strategi og salg vet vi at arbeidet som legges ned i desember er noe av det viktigste dere ledere gjør. Strategien for neste år legges nå. Salgsmål, topp- og bunnlinje, marked, pris, kunde- og varestrategier for 2022...
Er lederteamet klar til å levere i 2022?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig...