Strategiske endringsprosesser
De fleste virksomheter er utsatt for et kontinuerlig endringspress, som kan skyldes både interne og eksterne forhold. Men det finnes ingen quick-fix-metode for å gjennomføre større organisatoriske endringer.
Mange endringsforsøk går ikke som planlagt. Det finnes i dag mye kunnskap om hva som kjennetegner vellykkede organisasjonsendringer. Det finnes ingen quick-fix-metode for å gjennomføre større organisatoriske endringer. Endring tar tid og må tas på alvor.
Større endringer krever ofte dyptliggende endringer i organisasjonens strukturer og kultur. For at endring skal finne sted i organisasjonen må ansatte tenke, føle og gjøre noe annerledes.
De mentale endringene er en av de største og viktigste utfordringene for å få til en varig endring. Å gjennomføre en vellykket endringsprosess krever spesiell kompetanse innenfor flere fagområder. Derfor er det ikke tilrådelig å gi seg i kast med større endringsprosesser uten tilstrekkelig kunnskap og erfaring i endringsledelse og involverende prosesser spesielt.
Det finnes mange type endringsprosesser som kan være viktige å sikre at blir vellykket. Det kan være en strategisk endringer som eksempelvis en fusjon, et oppkjøp eller en viktig intern justering i organisasjonen.
Spørsmål om strategi?



Innsikt om strategi
Vi trenger et sterkere medarbeiderskap i 2021
Det er ikke til å stikke under en stol at vi står i en krevende situasjon for tiden. En situasjon som skal håndteres, bearbeides og som til slutt vil ha ulike utfall for den enkelte bedrift. Gjennom 2020 har vi analysert situasjon og...
Organisasjoner som ikke tilpasser seg en verden i endring, vil dø ut
I løpet av sommeren tok vi i Evan-Jones initiativet til å analysere hvordan Corona-pandemien har påvirket arbeidsdagen til norsk næringsliv. Vi kan slå fast tre ting;1. Den enes død, den andres brød. 2. Ingenting blir som før. 3. Nå formes...
Prokrastinering: Er du bevisst dine interne og eksterne tidstyver?
Prokrastinering. Til og med ordet er vanskelig å uttale, så hva betyr det egentlig? Prokrastinering eller utsettelsesatferd er å utsette et arbeid, en beslutning eller noe annet som man har bestemt seg for å gjøre. Utsettelsen skjer selv om...
Vi utfordrer gjerne våre oppdragsgivere. Mest av alt på mulighetene.
Det å utfordre er en av våre kjerneverdier, og kanskje den viktigste verdien også.Utfordre betyr; å gjøre nødvendig, oppfordre til, stille krav eller provosere (noen) til å reagere. For oss handler det om å få våre oppdragsgivere til å...
Vi kan ikke løse morgendagens utfordringer med gårsdagens løsninger!
Vi lever i et samfunn som er i kontinuerlig forandring hvor morgendagens muligheter blir dagens muligheter og dagens løsninger fort blir gårdagens løsninger. Løsninger i dagens samfunn blir også fort utdaterte og erstattet av andre metoder....
Hvordan gjøre miljøledelse brukervennlig
En grønn omstilling virker overveldende og kanskje til en viss grad risikofylt. Hvordan kan dette bidra til vekst, og hvordan kan det egentlig lønne seg og gi deg et konkurransefortrinn? Jeg har forståelse for at mange vurderer hvorvidt en...
Plan og budsjett 2020
Endring eller undergang? Effektiv bruk av begrensede ressurser er en stor utfordring for de fleste bedrifter. Når bedriftene og organisasjonene, i tillegg, er utsatt for store teknologiske endringer setter dette krav til god...
Innovasjonslederen: Ledelse, innovasjon og strategisk forretningsutvikling
Mitt spesialfelt er strategi og ledelse, innovasjon og forretningsutvikling. Ny teknologi, digitalisering, automatisering, miljøutfordringer, nye rammebetingelser og ikke minst utvikling og utnyttelse av menneskelig kompetanse gir store...