Sier du det med blomster?

av | 5. februar 2018 | Salg

I love you x 2: Morsdag og Valentinsdag! For mange utgjør både Valentinsdagen og morsdagen et boost i første kvartal.
Can you feel the Q1 love? Første kvartal er for mange en rolig periode, men med både Valentinsdag og morsdag i midten av Q1, kan salget for mange få en boost.

Can’t buy me love? Nei, kanskje ikke, men i fjor brukte vi 270 millioner på Valentinsdagen, mens vi brukte 60 millioner på morsdagen i følge tall fra Virke. Med økende popularitet, særlig blant de yngste, merker detaljhandelen mersalget godt.

Populariteten til Valentinsdagen har vært økende, også i Norge. Det er særlig de yngste som er mest opptatt av Valentinsdagen. De som har tatt i bruk tradisjonen tar den med seg videre i livet, og så kommer det stadig flere unge til. Valentinsdagen gir detaljhandelen et mersalg på en drøy kvart milliard kroner.

Hva med kundene din? Kan du vise dem at de er elsket på Valentinsdagen?

Tradisjonelt sett er morsdag og Valentinsdagen dedikert til personlige forhold. Det er ingenting i veien for at du også kan inkludere andre, f.eks. kunder, klienter, gjester, medlemmer etc. som vi elsker – i betydningen elsker å gjøre business med.

Du kan f.eks sende dem en e-bok med nyttig innhold, kjøpe en kaffe til dem, eller rett og slett sende et tradisjonelt kort.

Har du planlagt hvilke sesongbaserte aktiviteter din bedrift kan ha suksess med i 2018?

God morsdag og Happy Valentine!

Bodil Skjørestad

Bodil Skjørestad

Senior rådgiver og coach

Hvordan gi kunden godfølelsen?

 Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...

les mer

Stress over tid

 – Hvordan dette kan påvirke oss både fysisk og psykisk«Stress er en overlevingsteknikk. Oldtidshjernen er med på å styre vårt reaksjonsmønster når vi blir utsatt for stress». Daniel Kahneman Stress styres av vårt autonome nervesystem. Dette...

les mer

Hva er dine unike salgsargument?

  USP, UBO, UBR, WIIFM... Kjært barn har mange navn. Hva er dine unike salgsargument? Det er faktisk svært mange ledere og selgere som ikke er bevisst akkurat det. ”En vellykket USP lover en klar fordel for forbrukerne, gir dem noe som...

les mer

Hvordan sikrer DU din daglige dose?

  Tenk at vi fortsatt prater om hjemmekontor, covid-19, teamsmøter og «den nye normalen». Da min kollega Bodil i 2020 skrev i sin blogg at vi håper dette er over til etter påske, så håper vi nå at vi kanskje kan snakke om en bedring etter...

les mer

Planlegg for suksess i 2022

  Det er ikke lenge før et nytt år igjen står på trappene. Et nytt år gir ofte nye muligheter med potensial for videre vekst og utvikling av virksomheten. Men så har plutselig covid-19 kommet tilbake igjen og tatt vesentlig inngripen i...

les mer

Er lederteamet klar til å levere i 2022?

  Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig...

les mer