Helt ærlig. 8 av 10 salgsmøter er lite verdiskapende.
Salgsmøtet skal være en motiverende og drivende kraft i alle firma. Slik er det dessverre ikke. Men det finnes absolutt håp for en forbedring av salgsmøtene, om dere tør å utfordre hvordan dere tenker, og måten dere gjennomfører møtet på. Alt starter med å definere hva møtet egentlig skal være.
Salgsmøtet er altfor ofte en stor tidstyv
Møtet snubler ofte fra starten, uten en klar agenda og uten at for eksempel teknikk og virkemidler virker. Selgere er for seine på møtet og ikke forberedt. Møtet er et oppgulp av det som har vært og en masse detaljer rundt pågående eller avsluttende prosjekter og salgsmuligheter. Møtet blir kuppet av en eller flere deltakere og ender opp med å bli selgerens svar på klagemuren.
Etter møtet går selgerne tilbake og fortsetter med å gjøre akkurat det samme de gjorde før de inntok møtet, og ingenting har fått fokus eller blir forandret.
Kanskje ikke akkurat slik i din bedrift? Eller traff jeg spikeren på hodet?
Fortvil ikke. Det finnes absolutt håp for en forbedring av salgsmøtene, om dere tør å utfordre hvordan dere tenker, og måten dere gjennomfører møtet på. Alt starter med å definere hva møtet egentlig skal være.

Hva skal salgsmøtet gi?
Hvorfor investerer en bedrift som har en salgsorganisasjon på 10 ansatte så mye som 1000-1500 timer i året på vas og ineffektivitet? Foruten at det rent pengemessig også har en kost på kanskje så mye som 1 million kroner i året, er nok like mye svaret at en ikke har en klar oppskrift på hvordan en skal planlegge og gjennomføre «ukas» høydepunkt .
Da må en starte med en bestilling til eget firma og deg selv som salgsleder og selger:
- Hva skal salgsmøtet gi deg som salgsleder?
- Hva skal salgsmøtet gi selgerne?
- Hva skal salgsmøtet gi resterende deltakere i møtet?
Alle som deltar på møtet må ha definerte mål for hvorfor de skal være med, og hva de skal få og gi i møtet. Så første konkrete oppgave du og dine da får er følgende:
Før løsning så tror jeg på innsikt – så god innsikt som mulig om selve grunnlaget og bakteppet for salgsmøtet. Vi gjennomfører ofte snap-shot undersøkelser og sales performance review undersøkelser i starten av slike forandringer. Essensen i hva du skal se etter er:
- Kjenner alle til den overordnede strategien og ikke minst salgsstrategien for bedriften?
- Har alle mål og budsjetter som i sum leder til denne?
- Har dere en drivende salgskultur i organisasjonen som blir tatt med inn på selve salgsmøtene?
- Er møteleder en positiv og drivende kraft i møtet?
- Tidsbruk og hyppighet
- Deltakere
- Er alle forberedt til møtet?
- Hva er bra slik møtet blir holdt nå?
- Hva savner du som salgsleder og hva savner selgerne dine?
- Eier og deltar de ulike ekstremt variert inn i møtet?
- Er agendaen fast og forutsigbar med faste punkter og samtidig innehar rom for aktuelle tema og diskusjoner?
1:
2:
3:
4:
5:
1:
2:
3:
4:
5:
1:
2:
3:
4:
5:
Når gledet du og selgerne dine seg til et salgsmøte sist?
Først innsikt så løsning
Skal du få mer ut av dine fremtidige salgsmøter så er innsikt på hvordan det er i dag ekstremt viktig å innhente og bruke tid på å analysere. Når en har tatt en grundig og ærlig selvransakelse kan en begynne arbeidet med å definere innhold og struktur på fremtidens effektive salgsmøter.
Det kan også være en god refleksjon og stille deg selv følgende spørsmål. Om 1 år når du har fått endret og implementert ny måte å drive salgsmøtet og resultatsikringen på, hva ville du kjent på som den viktigste effekten? Her ligger nemlig svaret og motivasjonen til gjennomføringen som leder til mer riktige salgsmøter.
Lykke til med kartlegging og innsikt på ditt nåværende salgsmøte!
Lyst til å høre mer?

Er lederteamet klar til å levere i 2023?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...
Mindfulness, lederskap og prestasjon
I jobben som rådgiver møter jeg ofte ledere som ønsker seg verktøy for å håndtere stress. Som ønsker å bli enda mer effektive, få enda mer inn i en allerede full og stressende hverdag. Med den bestillingen, er det ofte veldig naturlig å...
Velkommen til oss, Ingjerd!
Evan-Jones vokser og vi bygger nå opp en avdeling i Oslo-området. I den forbindelse er vi stolte av å presentere Ingjerd Torp Sletner som vår nye rådgiver.– Muligheten jeg nå har fått i Evan-Jones, anser jeg som et privilegium. Det å kunne...
«Du får de medarbeiderne du fortjener»
I Evan-Jones er dette utsagnet et bærende element for motivasjon til kunnskapsløft, kurs, utdanningsprogram og andre kompetansegivende aktiviteter.Vi møter veldig mange håndverkere gjennom våre utdanningsprogram og kurs i løpet av et år, og...
Nå kommer lærlingene. Er din bedrift godt forberedt?
Her er mine beste råd til bedrifter som tar imot lærlinger.I Evan-Jones bruker vi mye tid på ordet «kultur» og innholdet i ordet. Ewy skrev en utmerket blogg under tittelen «Kultur spiser strategi til frokost» 22. november 2021. Den avsluttes...
Hvordan gi kunden godfølelsen?
Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...
Stress over tid
– Hvordan dette kan påvirke oss både fysisk og psykisk«Stress er en overlevingsteknikk. Oldtidshjernen er med på å styre vårt reaksjonsmønster når vi blir utsatt for stress». Daniel Kahneman Stress styres av vårt autonome nervesystem. Dette...
Vær bevisst på hvordan du kommuniserer
Ulike mottakere kan tolke samme budskap på forskjellige måter. Ved å vite mer om hvordan man selv er i kommunikasjonsøyeblikket, har man bedre forutsetninger for å forstå andre og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper og situasjoner....
HMS sett i sammenheng med holdninger, verdier og valg
Knut Eriksen har i 20 år arbeidet med sikkerhetskurs for elektrikere. Her deler han sine erfaringer med bedrifter som er gode på sikkerhet. Det er et lovpålagt kurs for alle som arbeider i, med, eller nær ved et elektrisk anlegg i profesjonell...