«Du får som du forventer, ikke som du fortjener»
Ledelsespsykolog og forfatter John Evan-Jones skrev i 2007 en bok med tittelen ”De 12 universelle lover” og med en undertittelen som sier ”Fortidens visdom skaper fremtidens suksess”.

Det er opp til deg selv hvordan du vil ha det.
Jeg mener at det i stor grad er opp til hver enkelt av oss, hvordan vi egentlig vil ha det og hva vi vil oppnå av resultater. Det er vel enkelt å si i teorien, men virker det i praksis? Det er for tiden utrolig mange diskusjoner rundt finanskrisen og hvordan dette egentlig påvirker oss og hverdagen vår fremover – både i personlig betraktning og ikke minst i business sammenheng. Min erfaring så langt er at det er mange unødvendige bekymringer og negative forventninger enn det realitetene pr. i dag viser. Det er ikke tvil om at folk lar seg påvirke av alle de negative historiene som de leser om og som blir fortalt i alle landets medier hver eneste dag. Det er jo bare psykologi sier mange, men det er kanskje det som er utfordringen. Det viser seg jo at det psykologiske aspektet har en enormt stor påvirkning og kraft overfor oss mennesker, enten vi vil eller ikke.
Sagt på en enkel måte, så viser mange erfaringer at det man med selvsikkerhet forventer, ofte blir en selvoppfyllende profeti. Når vi er overbevist om at gode ting vil skje i vårt liv, så skjer det som regel også. Hvis vi på den andre siden forventer negative resultater, så vil dette sannsynlig også være tilfellet. Dine forventninger om dine resultater er et av de viktigste vendepunkter for din utvikling og opplevde hverdag, fordi de spiller en nøkkelrolle for utfallet av dine bestrebelser og har samtidig en bemerkelsesverdig effekt på de menneskene du omgir deg med. Ja, det stemmer – du er selv med å forsterke det positive eller negative bildet både hos deg selv eller hos andre. Det er ditt valg.
Positive forventninger gir positive resultater.
Mange læringsinstitusjoner og forskningssentre rundt om i verden har gjennom mange år undersøkt effekten av forventinger og det enkelte individs prestasjoner. Det vi forventer av andre, er mer en noen annen faktor bestemmende for våres holdning over for dem. Omvendt har folk omkring oss en tendens til å reflektere våres holdninger tilbake til oss – og det gjelder, enten forventningene eller holdningen er positive eller negative.Dr. Robert Rosenthal fra University of California-Riveside har brukt mer en 40 år på å studere det fenomen at våres forventninger om andres atferd kan bli en selvoppfyllende profeti. Hans mangeårige eksperimenter bekrefter sannheten så langt. I hans bok ”Pygmalion in the Classroom” forteller han om den ene ”case” etter den andre hvor lærere fikk fortalt at en elev eller noen ganger en hel klasse – var ytterst begavet og hadde forutsetninger til å gjøre et kvantesprang i sine akademiske prestasjoner det kommende år. I alle tilfellene var elevene tilfeldig utvalgt og det viste seg at når lærerne trodde at elevene hadde et spesielt potensial og forventet mer av dem, så ble disse forventningene innfridd. Disse elevenes prestasjoner var vesentlig høyere enn hos andre elever man kunne sammenligne seg med og langt bedre enn man ville ha forutsatt på basis av deres tidligere karakter og arbeidsinnsats.Det store spørsmålet er jo om dette har relevans og kan overføres til våre egne erfaringer omkring de nedgangstider vi opplever i dag. Det er jo spennende å se om våre forventninger i dag faktisk kan ha en effekt på vår egen hverdag fremover.
Ta kontroll og skap din egen fremtid.
Vi kan vel si at både forskning og egne erfaringer på dette emnet, bekrefter at hvordan vi oppfatter oss selv og våres mål, har en sterk innflytelse på våres resultater. Det handler mye om vår måte å tenke på. Jeg er totalt overbevist om at våre tanker og forventninger påvirker våre resultater. Det vil si at positive tanker gir positive resultater og motsatt gir negative tanker negative resultater.Det store spørsmålet er jo om vi kan styre vår egen tankegang eller er det andre som kontrollerer dette. Jeg mener at vi i stor grad kan styre våre egen tankegang. Vi blir selvsagt påvirket av andre, men det er jo helt opp til oss selv om vi ønsker å ta til oss den informasjon vi blir eksponert for eller om vi bare vil la oss bli påvirket av våre egne tanker. Det er ikke lett å stenge ute andres kommentarer og innspill, men det er selvsagt mulig. Vær derfor bevisst hvem du omgås, fordi de vil kunne påvirke deg negativt eller positivt. Uansett kan du bruke tid på å fore deg selv med positive tanker og holdinger, hver eneste dag. Det er jo som tidligere nevnt opp til deg hvordan du vil ha det.
I business sammenheng er prinsippet det samme. Det er ingen som er i tvil om at tidene er endret og at det kanskje blir litt tøffere og hardere jobbing for å komme i mål. Jeg tror allikevel bare at det er sunt for de fleste bedrifter. Nå er den enkelte bedrift nødt til å sette seg ned å tenke og kanskje være litt kreativ også. De må finne ut hvordan de ”nye tidene” skal løses og hvilken strategi som skal legges til grunn for å lykkes. Det er jo egentlig mulighetens år, hvor den enkelte bedrift bør bruke tid på å finne ut hvordan enn skal tilnærme seg de ”nye tidene” og hvilke produkter og tjenester som en skal tilby i dette markedet. Jeg tror dette med annerledes og strategisk tenking, kombinert med positive forventninger er noe av hovednøkkelen til suksess for mange bedrifter i dagens marked.
Som du har forstått, kan vi ha forventinger på mange områder, til og med for byen vår, men det er et annet spennende kapittel som vi får ta en annen gang. Trøsten for oss alle må være at uansett tider, uansett by, uansett bransje, uansett kultur, uansett hvilken nivå vi er på osv…, så viser det seg at de som tenker positivt og vil noe nok, får det til. Ikke glem følgende:
Hvis du ønsker å forbedre dine resultater, så må du først forbedre dine forventninger.
Lykke til med dine forventinger.
Vil du vite mer?
Jeg tar gjerne en uforpliktende prat om hvordan vi sammen kan skape endringer i din bedrift.

Tydelig kommunikasjon – en av nøklene til suksess i næringslivet
Kommunikasjon er et av de temaene som interesserer meg aller mest, og som jeg har bred erfaring fra gjennom mine mange år innen luftfart. Flere års forhandlingserfaring, ved å være representert i forhandlingsutvalget i en fagforening, gjør at jeg har forstått...
Lær å bli en coachende leder
Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 22. august! Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...
Er lederteamet klar til å levere i 2023?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...
Mindfulness, lederskap og prestasjon
I jobben som rådgiver møter jeg ofte ledere som ønsker seg verktøy for å håndtere stress. Som ønsker å bli enda mer effektive, få enda mer inn i en allerede full og stressende hverdag. Med den bestillingen, er det ofte veldig naturlig å...
Velkommen til oss, Ingjerd!
Evan-Jones vokser og vi bygger nå opp en avdeling i Oslo-området. I den forbindelse er vi stolte av å presentere Ingjerd Torp Sletner som vår nye rådgiver.– Muligheten jeg nå har fått i Evan-Jones, anser jeg som et privilegium. Det å kunne...
«Du får de medarbeiderne du fortjener»
I Evan-Jones er dette utsagnet et bærende element for motivasjon til kunnskapsløft, kurs, utdanningsprogram og andre kompetansegivende aktiviteter.Vi møter veldig mange håndverkere gjennom våre utdanningsprogram og kurs i løpet av et år, og...
Nå kommer lærlingene. Er din bedrift godt forberedt?
Her er mine beste råd til bedrifter som tar imot lærlinger.I Evan-Jones bruker vi mye tid på ordet «kultur» og innholdet i ordet. Ewy skrev en utmerket blogg under tittelen «Kultur spiser strategi til frokost» 22. november 2021. Den avsluttes...
Hvordan gi kunden godfølelsen?
Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...
Stress over tid
– Hvordan dette kan påvirke oss både fysisk og psykisk«Stress er en overlevingsteknikk. Oldtidshjernen er med på å styre vårt reaksjonsmønster når vi blir utsatt for stress». Daniel Kahneman Stress styres av vårt autonome nervesystem. Dette...