Jeg har møtt mange tøffe ledere i min tid som rådgiver. Men, det slår aldri feil når vi pirker litt i følelsene.

av | 29. april 2020 | Coaching, Ingen tid å miste, Ledelse

Å være leder er en krevende, spennende, kjekk og til tider ensom rolle, da kan det være godt å ha en sparringspartner fra utsiden. En som er der for deg, som lytter, stiller spørsmål og som er nysgjerrig på deg og det du står i av oppgaver og utfordringer.
Å få lov til å være den samtalepartneren, få pirke litt i følelsene, gå ett steg til siden og reflektere sammen, kan løse opp vanskelig ting, skape ny energi, bidra til endring og utvikling.

I mitt tidligere lederskap hadde jeg uvurderlig hjelp av å møte min faste mentor månedlig. Noen ganger var det en tydelig agenda på hva jeg ønsket å få sparret på mens andre ganger var det mer løst snakk, for meg var disse treffpunktene viktige, verdiskapende og jeg mener de gjorde meg til en bedre leder.

Av og til blir vi som ledere opptatt av det som ligger rett foran oss og det kan være vanskelig å få helikopterperspektiv og tenke de lange, viktige og gode tankene. Vi blir opptatt av å få den daglige driften til å gå mest mulig smertefritt og kan gjerne sette oss selv og våre behov litt til siden. Ledelse er altoppslukende og vi kan glemme å gi oss selv påfyll i en travel hverdag.

Det å stille seg selv spørsmål som “Hva er viktig for meg?”, “Hva begeistres jeg av?”, “Hva blir jeg frustrert av?” eller “Hva skal til for å gi meg selv energi?”

Eller enklere sagt: Hva er dine verdier?

Når du får bevissthet rundt hva som er dine personlige verdier og om de er ivaretatt blir det ofte enklere å ta gode beslutninger.

I Evan-Jones kaller vi dette for verdielicitering, jeg har sett mange ledere som får seg noen aha opplevelser når de tillater seg og pirke litt i egne følelser og er ærlige med seg selv på hva som virkelig betyr noe.

Er du bevisst på dine verdier?

Jeg vil gjerne få lov til å være nysgjerrig på mulighetene som ligger der sammen med deg.
Bodil Skjørestad

Bodil Skjørestad

Senior rådgiver og coach

Hvordan gi kunden godfølelsen?

 Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...

les mer

Stress over tid

 – Hvordan dette kan påvirke oss både fysisk og psykisk«Stress er en overlevingsteknikk. Oldtidshjernen er med på å styre vårt reaksjonsmønster når vi blir utsatt for stress». Daniel Kahneman Stress styres av vårt autonome nervesystem. Dette...

les mer

Hva er dine unike salgsargument?

  USP, UBO, UBR, WIIFM... Kjært barn har mange navn. Hva er dine unike salgsargument? Det er faktisk svært mange ledere og selgere som ikke er bevisst akkurat det. ”En vellykket USP lover en klar fordel for forbrukerne, gir dem noe som...

les mer

Hvordan sikrer DU din daglige dose?

  Tenk at vi fortsatt prater om hjemmekontor, covid-19, teamsmøter og «den nye normalen». Da min kollega Bodil i 2020 skrev i sin blogg at vi håper dette er over til etter påske, så håper vi nå at vi kanskje kan snakke om en bedring etter...

les mer

Planlegg for suksess i 2022

  Det er ikke lenge før et nytt år igjen står på trappene. Et nytt år gir ofte nye muligheter med potensial for videre vekst og utvikling av virksomheten. Men så har plutselig covid-19 kommet tilbake igjen og tatt vesentlig inngripen i...

les mer

Er lederteamet klar til å levere i 2022?

  Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig...

les mer