Hvordan ser dine medarbeidere på lederskapet ditt?
Humankapitalen, som representerer medarbeiderne og lederne i en bedrift, er kanskje den aller viktigste kapitalen en bedrift innehar. Hvordan sikre at lederne har det de trenger i sin verktøykasse?
Det å gjennomføre trivselsundersøkelser er ganske vanlig i bedriftene i dag. Det som kanskje er mindre vanlig er å gjennomføre en lederundersøkelse.
En slik undersøkelse gir gode utgangspunkt for målrettet lederutvikling.
Hvordan forvalte ansvaret som leder?
Lederundersøkelser, altså en kartlegging av hvordan vi som ledere forvalter ansvaret som ligger i lederrollen, er et viktig verktøy for tilbakemelding og utvikling av ledere på ulike nivå i en organisasjon.
Da får du innsikt i hvordan dine medarbeidere, kolleger og ledere ser på lederskapet ditt, hvor du er skikkelig god og hva du kan utvikle. I tillegg anbefaler vi at leder også gjør en egenvurdering for å sjekke av egen selvinnsikt.


360- eller 180- graders lederevaluering er en strukturert datainnsamlingsprosess, hvor det samles informasjon om hvordan lederen selv, samt dens overordnete, sideordnete og underordnete opplever lederens måte å lede på.
Det er åpenbart smart å fokusere på lederskapet, men i tillegg så kan selvsagt enkelte ledere oppleve det som litt skummelt. Min erfaring etter flere runder med 360- undersøkelser er at utbyttet og verdien overstiger all mulig skepsis den enkelte leder hadde i utgangspunktet.
Du som leder får tilbakemelding på egen lederstil, og det er en sentral forutsetning for å kunne utvikle deg i riktig retning.
Lederen blir smertelig klar over sine utviklingsområder og ikke minst gledelig klar over sine talenter og gode egenskaper. Dette er tilbakemeldinger du sannsynligvis ikke får i ditt daglige virke.
Jeg har opplevd ledere som får tilbakemeldinger som virkelig gjør inntrykk og får gledesutbrudd som: «nå ble jeg virkelig rørt», «har jeg den påvirkningen på mine medarbeidere», «WOW nå ble jeg glad!». Det er ingen tvil om at slike opplevelser gir økt motivasjon.
Du får innsikt som gir deg mulighet for å bli bevisst eget lederskap, og hvordan du ønsker å fremstå som leder.
Hvordan ønsker jeg å bli oppfattet og hva må jeg da trene på?
Målrettet trening er effektiv og konstruktiv. Det er jo kjedelig å prøve å skyte ballen i mål hvis du stadig sikter på feil mål….
For å sikre utvikling kan det være lurt å ha gjentatte undersøkelser, halvårlig eller årlig hvor en kan måle utviklingen.
Utbytte og verdi:
• Grunnlag for å opprette en felles lederplattform – slik vil vi at ledelse skal utøves i vår bedrift
• Grunnlag for målrettet lederutvikling
• Tilpasset coaching til den enkelte leder ved behov
Undersøkelsen vi i Evan-Jones gjennomfører er vanligvis nettbasert, men kan alternativt gjennomføres med intervju 1:1.
Min utfordring til deg er å ta lederskapet på alvor for å få ut et enda større potensiale!
Vil du vite mer om 360- eller 180-undersøkelser?

Tydelig kommunikasjon – en av nøklene til suksess i næringslivet
Kommunikasjon er et av de temaene som interesserer meg aller mest, og som jeg har bred erfaring fra gjennom mine mange år innen luftfart. Flere års forhandlingserfaring, ved å være representert i forhandlingsutvalget i en fagforening, gjør at jeg har forstått...
Lær å bli en coachende leder
Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 22. august! Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...
Er lederteamet klar til å levere i 2023?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...
Mindfulness, lederskap og prestasjon
I jobben som rådgiver møter jeg ofte ledere som ønsker seg verktøy for å håndtere stress. Som ønsker å bli enda mer effektive, få enda mer inn i en allerede full og stressende hverdag. Med den bestillingen, er det ofte veldig naturlig å...
Velkommen til oss, Ingjerd!
Evan-Jones vokser og vi bygger nå opp en avdeling i Oslo-området. I den forbindelse er vi stolte av å presentere Ingjerd Torp Sletner som vår nye rådgiver.– Muligheten jeg nå har fått i Evan-Jones, anser jeg som et privilegium. Det å kunne...
«Du får de medarbeiderne du fortjener»
I Evan-Jones er dette utsagnet et bærende element for motivasjon til kunnskapsløft, kurs, utdanningsprogram og andre kompetansegivende aktiviteter.Vi møter veldig mange håndverkere gjennom våre utdanningsprogram og kurs i løpet av et år, og...
Nå kommer lærlingene. Er din bedrift godt forberedt?
Her er mine beste råd til bedrifter som tar imot lærlinger.I Evan-Jones bruker vi mye tid på ordet «kultur» og innholdet i ordet. Ewy skrev en utmerket blogg under tittelen «Kultur spiser strategi til frokost» 22. november 2021. Den avsluttes...
Hvordan gi kunden godfølelsen?
Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...
Stress over tid
– Hvordan dette kan påvirke oss både fysisk og psykisk«Stress er en overlevingsteknikk. Oldtidshjernen er med på å styre vårt reaksjonsmønster når vi blir utsatt for stress». Daniel Kahneman Stress styres av vårt autonome nervesystem. Dette...