Selger du som om du har glemt sjekketriksene dine?
Her gjelder det mer enn noen gang: spør og spør for å komme til neste trinn i prosessen. Det kan være å stille spørsmål om du kan sitte ved siden av noen i baren, spørre etter telefonnummeret, eller spørre om de vil bli med ut for å ta en drink et annet sted der det er lettere å føre en samtale.
Slutt å selge som om du har glemt sjekketriksene dine
Hva ville skje hvis du spurte noen om å gifte seg med deg etter å ha snakket med dem i fem minutter? Du vil sannsynligvis ikke få fortsette samtalen.
Det er fornuftig å spørre noen om deres telefonnummer første gang du møter dem, det er ikke fornuftig å be noen om å gifte seg med deg. Du må gå gjennom hele sjekkeprosessen. På samme måte, har du datet noen i 7 år, vil ekteskapsspørsmålet være fullstendig forventet og akseptert. Hvis du ikke spør vil det være rart (og kanskje vil det føre til at du ble singel igjen).

Av en eller annen grunn, glemmer vi dette når vi kommer på jobb mandag morgen. Vi tror at måten å få folk til å kjøpe noe fra oss er å lesse på med informasjon, fortelle mest mulig om deg selv, dine produkter og din bedrift og kanskje du bruker noen spesielle triks for å få dem til å kjøpe ditt produkt eller tjeneste.
Ønsker du at noen bruker «avsluttende teknikker eller triks» på deg? Ikke?…. så slutt å gjøre det på dine potensielle kunder. Glemmer vi å investere i forholdet ved å stille spørsmål for å avdekke kundens sanne behov, misbruker vi kanskje retten til å få jobbe videre med den kunden. Du har sikkert hørt det gamle salgsutrykket ABC, «Always Be Closing». I den moderne salgsverdenen fungerer dette ikke lenger, derimot anbefales den nye ABC’en: ”Approach, Behaviour, Communicate”.
Hva er så den nye ABC-en i salg?
Approach
- Hvordan selger du til deg selv? Har du bestemt deg for å ha en god dag?
- Vær nysgjerrig på kunden sine tanker og spørsmål, LYTT
- Spør, spør, spør
Behaviour
- Hvordan er de fysiske omgivelsene, betyr det egentlig noe? JA, la kunden føle seg velkommen og ventet.
- Ta kontroll på møtet, kundene vil ofte la seg styre. Å selge er ikke å fortelle – spørsmålet er svaret
- Vær forberedt på innvendinger, ikke bli usikker. Uten en risiko for å få nei, vil du aldri få ett ja. Det er ikke selve avslaget som er problemet, men hva du gjør etterpå.
Communication
- Vær bevisst på hva og hvordan du kommuniserer.
- Det er umulig å ikke kommunisere, enten det gjelder verbal eller ikke verbal kommunikasjon.
- Still gode åpne spørsmål som f.eks.:
- Hva trenger du?
- Hva er viktig for deg?
- Hva passer best for deg: A eller B?
- Hva skal til for at….?
- Er det noe mer du lurer på?
Husk at uten innvendinger ville vi ikke hatt behov for selgere.
Alt koker ned til WHAT’S IN IT FOR ME?
Uansett om du lykkes med å lukke salget eller ikke, ha som mål at kunden skal ha lyst å snakke med deg igjen.
Vil du vite mer?

Hører du, eller lytter du?
- Nå er du der igjen… - Hvor da? - Du hører ikke etter! - Hmmm… Har du vært i denne situasjonen før? Jeg tipper at du nikker gjenkjennende og det er ikke så rart, for lytting kan være en krevende øvelse. Eksempel på lytting: Du kommer på besøk...
Har du fått din daglige dose?
Hjemmekontor. Corona. Teamsmøter. Den nye normalen. Det har vært skrevet og pratet mye om dette det siste året! Vi er lei av de nye ordene, av situasjonen, av usikkerheten. Og vi vet samtidig at vi skal være takknemlige. Vi som bor i det...
Vi trenger et sterkere medarbeiderskap i 2021
Det er ikke til å stikke under en stol at vi står i en krevende situasjon for tiden. En situasjon som skal håndteres, bearbeides og som til slutt vil ha ulike utfall for den enkelte bedrift. Gjennom 2020 har vi analysert situasjon og...
Reagerer du negativt på konflikt?
Konflikt! Bruk noen sekunder og ”smak” på ordet. Hva er din umiddelbare reaksjon?Hva er ditt syn på konflikt? Er du blant dem som føler at ordet er negativt ladet og forbinder situasjonen med krangel, kamp, sterke følelser, vantrivsel osv.?...
Organisasjoner som ikke tilpasser seg en verden i endring, vil dø ut
I løpet av sommeren tok vi i Evan-Jones initiativet til å analysere hvordan Corona-pandemien har påvirket arbeidsdagen til norsk næringsliv. Vi kan slå fast tre ting;1. Den enes død, den andres brød. 2. Ingenting blir som før. 3. Nå formes...
Prokrastinering: Er du bevisst dine interne og eksterne tidstyver?
Prokrastinering. Til og med ordet er vanskelig å uttale, så hva betyr det egentlig? Prokrastinering eller utsettelsesatferd er å utsette et arbeid, en beslutning eller noe annet som man har bestemt seg for å gjøre. Utsettelsen skjer selv om...
Styrearbeid og resultatskaping
RUNE våge er Senior Rådgiver innen Ledelse, Strategi og Organisasjon i Evan-Jones ® RUNE VÅGE er siviløkonom (MSc. Strategi og ledelse) og en erfaren og inspirerende rådgiver og mentor innen strategi, innovasjon og forretningsutvikling. Han...
Full fart inn i 2021
RUNE våge er Senior Rådgiver innen Ledelse, Strategi og Organisasjon i Evan-Jones ® RUNE VÅGE er siviløkonom (MSc. Strategi og ledelse) og en erfaren og inspirerende rådgiver og mentor innen strategi, innovasjon og forretningsutvikling. Han...
Hvordan kan vi på en god måte jobbe med forventningsavklaringer?
EWY MYRHAUGEN er Senior Rådgiver innen Ledelse, Organisasjon og Coaching i Evan-Jones ®Hva mener jeg med det? Vi som er rådgivere i Evan-Jones har gleden av å jobbe med svært mange ulike bedrifter. Ulike på så mange måter. Med tanke på...
Uten et team er jeg ingenting!
RUNE våge er Senior Rådgiver innen Ledelse, Strategi og Organisasjon i Evan-Jones ® RUNE VÅGE er siviløkonom (MSc. Strategi og ledelse) og en erfaren og inspirerende kursleder og mentor innen strategi, innovasjon og forretningsutvikling. Han...