Selger du som om du har glemt sjekketriksene dine?

av | 5. januar 2018 | Salg

Det er lørdag kveld i den lokale baren, hvor single kvinner og menn blander seg i håp om å finne Mr. eller Mrs. Right. Hvis du ser deg godt rundt i lokalet, vil du legge merke til at det er fullpakket med mini-case studier av salgsprosessen.
Tilsynelatende skjer det prospektering i et vanvittig tempo, det blir bedt om henvisninger, relasjoner, vurdering av mulig verdiskaping, og vurderinger på om en tør å lukke? Kort sagt: hele salgsprosessen skjer foran øynene våre en sen lørdagskveld.

Her gjelder det mer enn noen gang: spør og spør for å komme til neste trinn i prosessen. Det kan være å stille spørsmål om du kan sitte ved siden av noen i baren, spørre etter telefonnummeret, eller spørre om de vil bli med ut for å ta en drink et annet sted der det er lettere å føre en samtale.

Slutt å selge som om du har glemt sjekketriksene dine

Hva ville skje hvis du spurte noen om å gifte seg med deg etter å ha snakket med dem i fem minutter? Du vil sannsynligvis ikke få fortsette samtalen.

Det er fornuftig å spørre noen om deres telefonnummer første gang du møter dem, det er ikke fornuftig å be noen om å gifte seg med deg. Du må gå gjennom hele sjekkeprosessen. På samme måte, har du datet noen i 7 år, vil ekteskapsspørsmålet være fullstendig forventet og akseptert. Hvis du ikke spør vil det være rart (og kanskje vil det føre til at du ble singel igjen).

Av en eller annen grunn, glemmer vi dette når vi kommer på jobb mandag morgen. Vi tror at måten å få folk til å kjøpe noe fra oss er å lesse på med informasjon, fortelle mest mulig om deg selv, dine produkter og din bedrift og kanskje du bruker noen spesielle triks for å få dem til å kjøpe ditt produkt eller tjeneste.

Ønsker du at noen bruker «avsluttende teknikker eller triks» på deg? Ikke?…. så slutt å gjøre det på dine potensielle kunder. Glemmer vi å investere i forholdet ved å stille spørsmål for å avdekke kundens sanne behov, misbruker vi kanskje retten til å få jobbe videre med den kunden. Du har sikkert hørt det gamle salgsutrykket ABC, «Always Be Closing».  I den moderne salgsverdenen fungerer dette ikke  lenger, derimot anbefales den nye ABC’en: ”Approach, Behaviour, Communicate”.

Hva er så den nye ABC-en i salg?


Approach

  • Hvordan selger du til deg selv? Har du bestemt deg for å ha en god dag?
  • Vær nysgjerrig på kunden sine tanker og spørsmål, LYTT
  • Spør, spør, spør

Behaviour

  • Hvordan er de fysiske omgivelsene, betyr det egentlig noe? JA, la kunden føle seg velkommen og ventet.
  • Ta kontroll på møtet, kundene vil ofte la seg styre. Å selge er ikke å fortelle – spørsmålet er svaret
  • Vær forberedt på innvendinger, ikke bli usikker. Uten en risiko for å få nei, vil du aldri få ett ja. Det er ikke selve avslaget som er problemet, men hva du gjør etterpå.

Communication

  • Vær bevisst på hva og hvordan du kommuniserer.
  • Det er umulig å ikke kommunisere, enten det gjelder verbal eller ikke verbal kommunikasjon.
  • Still gode åpne spørsmål som f.eks.:
    • Hva trenger du?
    • Hva er viktig for deg?
    • Hva passer best for deg: A eller B?
    • Hva skal til for at….?
    • Er det noe mer du lurer på?

Husk at uten innvendinger ville vi ikke hatt behov for selgere.

Alt koker ned til WHAT’S IN IT FOR ME?

Uansett om du lykkes med å lukke salget eller ikke, ha som mål at kunden skal ha lyst å snakke med deg igjen.

Vil du vite mer?

Ta gjerne kontakt, så tar vi en uforpliktende men nyttig kaffedrøs.
Bodil Skjørestad

Bodil Skjørestad

Senior rådgiver og coach

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Medarbeidersamtalen – et praktisk program

 Gode medarbeidersamtaler bidra til økt trivsel, motivasjon og bedre prestasjoner. Nå kan du delta i et praktisk program for ledere som ønsker å utvikle sin kompetanse i å gjennomføre gode medarbeidersamtaler. De beste lederne bruker en rekke verktøy når de...

les mer

Medarbeidersamtalen

  I vårt arbeid med å utvikle ledere og team, kommer vi ofte innom temaet medarbeidersamtaler. Dette nyttige verktøyet, som når det blir brukt smart, gir stor verdi og nytte for både leder og medarbeider. Og som kan skape mye frustrasjon når det ikke gjennomføres...

les mer

Forhandlinger i praksis

 «Hvis I ikke kan li’  lugten i bageriet, så forsvind!»Dette utsagnet ble jeg møtt med helt i starten av en forhandlingsprosess. Vi snakker skandinavisk luftfart, sent 80-tall. En tid som fremdeles bar preg av «Management by terror and fear». Forhandlinger på...

les mer

Digital fredagsdrøs 26. april

 Også denne gang er det en digital versjon slik at du kan bli med uansett hvor i landet du befinner deg.Temaet er ledertrender for 2024/2025. Vi deler noen spennende tanker rundt litt av det som rører seg innen ledertrender, og vi gleder oss!26. april 2024 kl....

les mer

Lær å bli en coachende leder

 Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 16. mai!Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...

les mer

Er lederteamet klar til å levere i 2024?

  Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig bør det også være...

les mer

Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?

 ”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...

les mer

Fra god på fag til god på å lede andre

 Er du ny som leder og trenger noen verktøy i hverdagen? Som ny i lederrollen, kan man trenge litt påfyll og verktøy til å håndtere daglige situasjoner. Det er ofte små endringer som skal til for å oppnå bedre resultater.God på fag Når man er dyktig i faget sitt,...

les mer