Tid og tidsstyring – ikke la andre stjele tiden din!
Tiden er vår knappeste ressurs, og med mindre den styres, kan ingenting annet styres.
Å styre min egen tid er noe jeg kan bli bedre på. Nylig var jeg på et bedriftsbesøk da jeg fikk meg en liten a-ha opplevelse. Daglig leder i bedriften viste meg rundt i sine flotte nye lokaler og da vi kom til kaffemaskinen og en sofagruppe sa han noe som fikk meg til å tenke:
«Her treffes de ansatte til kaffedrøsen. Hos oss er det slik at vi ikke avbryter våre kollegaer i arbeidet. Ønsker de ansatte å snakke om private ting, som kampen på tv i går eller ta en pause fra jobben, treffes de her ved kaffemaskinen, og tar slike samtaler her».
I utgangspunktet ikke en revolusjonerende filosofi, men så genialt! Tenk all den tiden som dine kollegaer stjeler fra deg, eller det som faktisk verre er, du lar dem stjele. Jeg har mange ganger hørt ansatte, tidligere kollegaer og meg selv si: den beste tiden å jobbe her er før kl. 08.00 eller etter kl. 16.00, da får jeg faktisk gjort noe.
Jeg pleier ofte å si at det største problemet i norsk næringsliv er at vi ikke kan si nei. Selve ordet er enkelt nok, men vi er så redde for at den andre parten skal oppfatte oss som negative eller vanskelige hvis de får et nei. Det samme fenomenet skjer når vi snakker om tidstyvene som stjeler arbeidstiden din.
Rent formelt skiller vi mellom indre (selvstyrte tidstyver) og ytre tidstyver (eksterne tidstyver) og sist jeg hadde en bedriftssamling med akkurat dette temaet, var en deltaker veldig tydelig på hva hans største tidstyv var – «jeg legger meg for sent!» «De timene etter kl. 23 når alle har lagt seg i huset går for fort og jeg kommer meg ikke i seng før kl. 01 – 01.30».
Jeg tror det er mange som kjenner seg igjen i denne uttalelsen, iallfall gjør jeg det. Det er viktig å være bevisst på at det er meg selv som styrer dette, og med mindre jeg bevisst går inn for å endre det vil det ikke skje noe. Valget er mitt, ingen andre sitt!
En annen stor tidstyv er mobiltelefonen, det blir nesten som det klassiske spørsmålet – er det eieren som går tur med hunden eller hunden som går tur med eieren? Hvor mye tid stjeler mobiltelefonen din? En ting er når du er på jobb og telefonen er din medspiller, men når du kommer hjem og egentlig ikke trenger å sjekke den – klarer du å la være eller skal du bare inn og sjekke om det er noe nytt på mailen, Facebook, Instagram, Twitter, etc.? Er lyden på mens du spiser middag og tankene flyr tilbake til den siste e-posten du sendte før du gikk hjem?
Her om dagen sa min sønn på 2 år: «Nei pappa!» da jeg tok opp telefonen for å sjekke et eller annet unødvendig. Etter det har jeg bestemt meg for at telefon ikke skal styre min tid, i alle fall ikke min kvalitetstid.
Min oppfordring til dere alle er: tenk gjennom hvordan du forvalter din tid, bruk den fornuftig. For en ting er sikkert, den kommer ikke tilbake!

Er lederteamet klar til å levere i 2023?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...
Mindfulness, lederskap og prestasjon
I jobben som rådgiver møter jeg ofte ledere som ønsker seg verktøy for å håndtere stress. Som ønsker å bli enda mer effektive, få enda mer inn i en allerede full og stressende hverdag. Med den bestillingen, er det ofte veldig naturlig å...
Velkommen til oss, Ingjerd!
Evan-Jones vokser og vi bygger nå opp en avdeling i Oslo-området. I den forbindelse er vi stolte av å presentere Ingjerd Torp Sletner som vår nye rådgiver.– Muligheten jeg nå har fått i Evan-Jones, anser jeg som et privilegium. Det å kunne...
«Du får de medarbeiderne du fortjener»
I Evan-Jones er dette utsagnet et bærende element for motivasjon til kunnskapsløft, kurs, utdanningsprogram og andre kompetansegivende aktiviteter.Vi møter veldig mange håndverkere gjennom våre utdanningsprogram og kurs i løpet av et år, og...
Nå kommer lærlingene. Er din bedrift godt forberedt?
Her er mine beste råd til bedrifter som tar imot lærlinger.I Evan-Jones bruker vi mye tid på ordet «kultur» og innholdet i ordet. Ewy skrev en utmerket blogg under tittelen «Kultur spiser strategi til frokost» 22. november 2021. Den avsluttes...
Hvordan gi kunden godfølelsen?
Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...
Stress over tid
– Hvordan dette kan påvirke oss både fysisk og psykisk«Stress er en overlevingsteknikk. Oldtidshjernen er med på å styre vårt reaksjonsmønster når vi blir utsatt for stress». Daniel Kahneman Stress styres av vårt autonome nervesystem. Dette...
Vær bevisst på hvordan du kommuniserer
Ulike mottakere kan tolke samme budskap på forskjellige måter. Ved å vite mer om hvordan man selv er i kommunikasjonsøyeblikket, har man bedre forutsetninger for å forstå andre og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper og situasjoner....
HMS sett i sammenheng med holdninger, verdier og valg
Knut Eriksen har i 20 år arbeidet med sikkerhetskurs for elektrikere. Her deler han sine erfaringer med bedrifter som er gode på sikkerhet. Det er et lovpålagt kurs for alle som arbeider i, med, eller nær ved et elektrisk anlegg i profesjonell...