Helt ærlig. 8 av 10 salgsmøter er lite verdiskapende.
Salgsmøtet skal være en motiverende og drivende kraft i alle firma. Slik er det dessverre ikke. Men det finnes absolutt håp for en forbedring av salgsmøtene, om dere tør å utfordre hvordan dere tenker, og måten dere gjennomfører møtet på. Alt starter med å definere hva møtet egentlig skal være.
Salgsmøtet er altfor ofte en stor tidstyv
Møtet snubler ofte fra starten, uten en klar agenda og uten at for eksempel teknikk og virkemidler virker. Selgere er for seine på møtet og ikke forberedt. Møtet er et oppgulp av det som har vært og en masse detaljer rundt pågående eller avsluttende prosjekter og salgsmuligheter. Møtet blir kuppet av en eller flere deltakere og ender opp med å bli selgerens svar på klagemuren.
Etter møtet går selgerne tilbake og fortsetter med å gjøre akkurat det samme de gjorde før de inntok møtet, og ingenting har fått fokus eller blir forandret.
Kanskje ikke akkurat slik i din bedrift? Eller traff jeg spikeren på hodet?
Fortvil ikke. Det finnes absolutt håp for en forbedring av salgsmøtene, om dere tør å utfordre hvordan dere tenker, og måten dere gjennomfører møtet på. Alt starter med å definere hva møtet egentlig skal være.
Hva skal salgsmøtet gi?
Hvorfor investerer en bedrift som har en salgsorganisasjon på 10 ansatte så mye som 1000-1500 timer i året på vas og ineffektivitet? Foruten at det rent pengemessig også har en kost på kanskje så mye som 1 million kroner i året, er nok like mye svaret at en ikke har en klar oppskrift på hvordan en skal planlegge og gjennomføre «ukas» høydepunkt .
Da må en starte med en bestilling til eget firma og deg selv som salgsleder og selger:
- Hva skal salgsmøtet gi deg som salgsleder?
- Hva skal salgsmøtet gi selgerne?
- Hva skal salgsmøtet gi resterende deltakere i møtet?
Alle som deltar på møtet må ha definerte mål for hvorfor de skal være med, og hva de skal få og gi i møtet. Så første konkrete oppgave du og dine da får er følgende:
Før løsning så tror jeg på innsikt – så god innsikt som mulig om selve grunnlaget og bakteppet for salgsmøtet. Vi gjennomfører ofte snap-shot undersøkelser og sales performance review undersøkelser i starten av slike forandringer. Essensen i hva du skal se etter er:
- Kjenner alle til den overordnede strategien og ikke minst salgsstrategien for bedriften?
- Har alle mål og budsjetter som i sum leder til denne?
- Har dere en drivende salgskultur i organisasjonen som blir tatt med inn på selve salgsmøtene?
- Er møteleder en positiv og drivende kraft i møtet?
- Tidsbruk og hyppighet
- Deltakere
- Er alle forberedt til møtet?
- Hva er bra slik møtet blir holdt nå?
- Hva savner du som salgsleder og hva savner selgerne dine?
- Eier og deltar de ulike ekstremt variert inn i møtet?
- Er agendaen fast og forutsigbar med faste punkter og samtidig innehar rom for aktuelle tema og diskusjoner?
1:
2:
3:
4:
5:
1:
2:
3:
4:
5:
1:
2:
3:
4:
5:
Når gledet du og selgerne dine seg til et salgsmøte sist?
Først innsikt så løsning
Skal du få mer ut av dine fremtidige salgsmøter så er innsikt på hvordan det er i dag ekstremt viktig å innhente og bruke tid på å analysere. Når en har tatt en grundig og ærlig selvransakelse kan en begynne arbeidet med å definere innhold og struktur på fremtidens effektive salgsmøter.
Det kan også være en god refleksjon og stille deg selv følgende spørsmål. Om 1 år når du har fått endret og implementert ny måte å drive salgsmøtet og resultatsikringen på, hva ville du kjent på som den viktigste effekten? Her ligger nemlig svaret og motivasjonen til gjennomføringen som leder til mer riktige salgsmøter.
Lykke til med kartlegging og innsikt på ditt nåværende salgsmøte!
Lyst til å høre mer?
Medarbeidersamtalen – et praktisk program
Gode medarbeidersamtaler bidrar til økt trivsel, motivasjon og bedre prestasjoner. Nå kan du delta i et praktisk program for ledere som ønsker å utvikle sin kompetanse i å gjennomføre gode medarbeidersamtaler.De beste lederne bruker en rekke verktøy når de...
Medarbeidersamtalen
I vårt arbeid med å utvikle ledere og team, kommer vi ofte innom temaet medarbeidersamtaler. Dette nyttige verktøyet, som når det blir brukt smart, gir stor verdi og nytte for både leder og medarbeider. Og som kan skape mye frustrasjon når det ikke gjennomføres...
Forhandlinger i praksis
«Hvis I ikke kan li’ lugten i bageriet, så forsvind!»Dette utsagnet ble jeg møtt med helt i starten av en forhandlingsprosess. Vi snakker skandinavisk luftfart, sent 80-tall. En tid som fremdeles bar preg av «Management by terror and fear». Forhandlinger på...
Digital fredagsdrøs 26. april
Også denne gang er det en digital versjon slik at du kan bli med uansett hvor i landet du befinner deg.Temaet er ledertrender for 2024/2025. Vi deler noen spennende tanker rundt litt av det som rører seg innen ledertrender, og vi gleder oss!26. april 2024 kl....
Tydelig kommunikasjon – en av nøklene til suksess i næringslivet
Kommunikasjon er et av de temaene som interesserer meg aller mest, og som jeg har bred erfaring fra gjennom mine mange år innen luftfart. Flere års forhandlingserfaring, ved å være representert i forhandlingsutvalget i en fagforening, gjør at jeg har forstått...
Lær å bli en coachende leder
Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 16. mai!Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...
Er lederteamet klar til å levere i 2024?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig bør det også være...
Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?
”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...
Fra god på fag til god på å lede andre
Er du ny som leder og trenger noen verktøy i hverdagen? Som ny i lederrollen, kan man trenge litt påfyll og verktøy til å håndtere daglige situasjoner. Det er ofte små endringer som skal til for å oppnå bedre resultater.God på fag Når man er dyktig i faget sitt,...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...