Sitter du i et styre, eller er du aktiv i styret?
Noen av mine opplevelser er at det var flere styremedlemmer som satt i styret, men som ikke var aktive. Har du påtatt deg styreverv bør du være et aktivt styremedlem og være klar over hvilke forpliktelser ett slik verv innebærer.
Styret skal være en aktiv rådgiver
En av styrets viktigste oppgaver er å forvalte og videreutvikle bedriftens verdier. Styret skal være en aktiv rådgiver for administrasjonen, stille spørsmål, avklare forventinger, og noen ganger kreve svar på vanskelige spørsmål.
En annen refleksjon, som jeg har varierende erfaring med, er om styret har tradisjon for å ta i mot nye styremedlemmer. Blir du som nytt styremedlem ønsket velkommen, inkludert og gjort kjent med pågående prosesser? Er det kultur for å dele informasjon og er det gjort en forventningsavklaring på forhånd? Har styret vedtekter og en styrehåndbok til gjennomlesing før første møte? Dette vil gjøre det enklere for nye medlemmer å lese seg opp, hente informasjon og møte forberedt.
Det er smigrende å bli spurt, og lett å takke ja. Men hva betyr det egentlig å sitte i et styre?
Noen tanker for godt styrearbeid:
- Vær bevisst rollen og ansvaret
- Vi prioriterer styremøtene i vår travle kalender, lag gjerne møteplan for 1 år om gangen
- Møt godt forberedt til styremøtene, saksdokumenter sendes ut minimum en uke i forkant av møtet
- Krev informasjon, våg å stille »dumme spørsmål» husk at den som tier samtykker
- Spør til du får svar
- Kjenn på magefølesen/bruk den sunne fornuften
- Ta ansvar for god atmosfære på styremøtene
- Bidra til at dialogsformen er preget av engasjement og aktiv lytting
- Alle spørsmål tillates og etterstrebes å svare på
- Som styremedlem representerer du selskapet utad
- Det er lov å trå feil i bedriftsøkonomiske vurderinger, men som styremedlem er det ikke lov å la være og vurdere
- Protokoller uenigheter
- Det er ingen skam å snu, fratre om nødvendig
Noen ganger kan det være vanskelig å drive styrearbeidet fremover. Kanskje de gode diskusjonene uteblir?
Da kan det være lurt å planlegge en workshop ute av det tradisjonelle styrerommet. En god øvelse kan være at styret sammen lager en tenkt forside til en riksdekkende avis eller et nyhetsinnslag på TV, fem år frem i tid som skal beskrive selskapets:
- Historie, når begynte den og hvordan har utviklingen vært
- Økonomien til bedriften
- Markedsposisjon og samfunnsansvar
- Omdømme, hva er det mannen og kvinnen i gata forteller om bedriften
- Hva er bedriftens kvaliteter
- Hvordan har medarbeiderne det
- Hva har bedriften gjort for å utvikle organisasjonen til det den er i dag og hva er planene frem i tid
- Fortell om hvorfor selskapet har hatt suksess
Denne øvelsen vil sannsynligvis få frem refleksjoner og gode diskusjoner. Kanskje vil det bli tydeligere hvor bedriften har sine styrker, svakheter, muligheter og hva et mulig trusselbilde kan være. Er styresammensetningen optimal og hva vil dette eventuelt bety for fremdrift og utvikling i bedriften? Resultatet av en slik workshop kan fort bli til noen nye og gode planer for videre strategier for hele bedriften.
Husk at styret = strategisk ledelse og daglig leder = operativ daglig ledelse. Begge har sin helt essensielle rolle i framdriften og resultatskapningen.
Vil du ta en hyggelig prat om praktisk styrearbeid i din bedrift?
Hvilke saker som skal behandles av styret reguleres i AS lovgivning, styreinstruks. Her gir www.NUES.no gode anbefalinger.
Aksjeloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-44
Regeloversikt: https://www.jusstorget.no/styrearbeidet-en-regeloversikt/
Medarbeidersamtalen – et praktisk program
Gode medarbeidersamtaler bidrar til økt trivsel, motivasjon og bedre prestasjoner. Nå kan du delta i et praktisk program for ledere som ønsker å utvikle sin kompetanse i å gjennomføre gode medarbeidersamtaler.De beste lederne bruker en rekke verktøy når de...
Medarbeidersamtalen
I vårt arbeid med å utvikle ledere og team, kommer vi ofte innom temaet medarbeidersamtaler. Dette nyttige verktøyet, som når det blir brukt smart, gir stor verdi og nytte for både leder og medarbeider. Og som kan skape mye frustrasjon når det ikke gjennomføres...
Forhandlinger i praksis
«Hvis I ikke kan li’ lugten i bageriet, så forsvind!»Dette utsagnet ble jeg møtt med helt i starten av en forhandlingsprosess. Vi snakker skandinavisk luftfart, sent 80-tall. En tid som fremdeles bar preg av «Management by terror and fear». Forhandlinger på...
Digital fredagsdrøs 26. april
Også denne gang er det en digital versjon slik at du kan bli med uansett hvor i landet du befinner deg.Temaet er ledertrender for 2024/2025. Vi deler noen spennende tanker rundt litt av det som rører seg innen ledertrender, og vi gleder oss!26. april 2024 kl....
Tydelig kommunikasjon – en av nøklene til suksess i næringslivet
Kommunikasjon er et av de temaene som interesserer meg aller mest, og som jeg har bred erfaring fra gjennom mine mange år innen luftfart. Flere års forhandlingserfaring, ved å være representert i forhandlingsutvalget i en fagforening, gjør at jeg har forstått...
Lær å bli en coachende leder
Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 16. mai!Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...
Er lederteamet klar til å levere i 2024?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig bør det også være...
Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?
”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...
Fra god på fag til god på å lede andre
Er du ny som leder og trenger noen verktøy i hverdagen? Som ny i lederrollen, kan man trenge litt påfyll og verktøy til å håndtere daglige situasjoner. Det er ofte små endringer som skal til for å oppnå bedre resultater.God på fag Når man er dyktig i faget sitt,...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...