Hva er miljøledelse? Og hvorfor er det fremtiden?

av | 12. april 2019 | Ledelse

Dette er et tema som er brennaktuelt for tiden, alle snakker om miljøet og vår påvirkning på miljøet. Hvordan kan en bidra og har det i det hele tatt noen betydning? Dette er et tema som jeg har tenkt mye på, som har tatt opp mye tid, noe som er naturlig ettersom jeg har skrevet en hel masteroppgave på temaet.

Miljøledelsens mange navn

ISO-serien, EPD, Svanemerket, EMAS, Miljøfyrtårn etc., listen er lang når det kommer til bærekraftig ledelse, og listen blir antagelig bare lenger med tiden.

Mange som er i en tankeprosess om å innføre miljøledelse kan kanskje oppfatte mengden av ulike former for miljøledelse som forvirrende og vanskelig å vite hva som er riktig for sin bedrift.

Når du skal velge miljøledelse for din bedrift, er det derfor viktig å tenke gjennom hvilken type bedrift det er snakk om og hva som er et potensielt fokusområde hos din bedrift.

Du kan lese mer om miljøledelse, de ulike variantene og fordelene her.

Miljøledelse handler i bunn og grunn om å regulere virksomheters påvirkning på det ytre miljøet, ved å produsere produkter på en bærekraftig måte, eller å ta i bruk arbeidsmetoder som er bærekraftige.

Miljøledelse innenfor administrative bedrifter og organisasjoner dreier seg eksempelvis om å implementere et bærekraftig tankesett og handlingsmønster, som innebærer å bruke mindre papir (altså fokusere på mer digitalisering), gå over til bærekraftige løsninger, sortere søppel, bytte ut farlige virkestoffer på arbeidsplassen som også bidrar til å utvikle et godt arbeidsmiljø etc.

Definer et samfunnsansvar – synligjør din bedrift

For å bli en synlig miljøbedrift bør man utvikle et samfunnsansvar, som er din bedrifts fokusområdet når det gjelder bærekraftig satsning. Samfunnsansvar er kort fortalt et ansvar som bedrifter påtar seg frivillig, som ikke er lovpålagt gjennom den generelle miljølovgivningen. Stormberg har for eksempel utviklet et velkjent renommé på dette området.

Stormbergs inspirerende engasjement kan du lese litt mer om her.

Hvorfor er det fremtiden?

Jeg tenker at hvis en bedrift er i en prosess med å definere et samfunnsansvar og implementere miljøledelse i sin bedrift, må bedriften vise dette frem med stolthet, fordi dette er noe det viser seg at kunder setter pris på og verdsetter når de handler eller er på utkikk etter ulike tjenester.

Det kan godt være at noen grupper med kunder ikke selv har tenkt over at det er noe en verdsetter på dette tidspunktet, men når man tydelig ser at en bedrift jobber mot et slikt mål, så vil en gjerne identifisere seg med slike verdier og oppdage at det betyr noe.

Det er bare å stålsette seg, fordi dette er en utfordring som er brennaktuell i dag og det vil bli viktigere for kundene at disse forventningene ivaretas fremover.

Jeg tenker at dette er fremtidens bedrifter, og her åpnes det også for mange muligheter. Dette er en «win-win»- situasjon der bedriften din kan vise tillit, og møte forventningene og generere tillit, salg og fortjeneste på en fremtidsrettet måte.

Hva er dine tanker rundt miljø og miljøledelse?

Hvilke erfaringer har du i din bedrift? Vil du vite mer eller ta en god drøs rundt temaet?

Hvordan gi kunden godfølelsen?

 Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...

les mer

Stress over tid

 – Hvordan dette kan påvirke oss både fysisk og psykisk«Stress er en overlevingsteknikk. Oldtidshjernen er med på å styre vårt reaksjonsmønster når vi blir utsatt for stress». Daniel Kahneman Stress styres av vårt autonome nervesystem. Dette...

les mer

Hva er dine unike salgsargument?

  USP, UBO, UBR, WIIFM... Kjært barn har mange navn. Hva er dine unike salgsargument? Det er faktisk svært mange ledere og selgere som ikke er bevisst akkurat det. ”En vellykket USP lover en klar fordel for forbrukerne, gir dem noe som...

les mer

Hvordan sikrer DU din daglige dose?

  Tenk at vi fortsatt prater om hjemmekontor, covid-19, teamsmøter og «den nye normalen». Da min kollega Bodil i 2020 skrev i sin blogg at vi håper dette er over til etter påske, så håper vi nå at vi kanskje kan snakke om en bedring etter...

les mer

Planlegg for suksess i 2022

  Det er ikke lenge før et nytt år igjen står på trappene. Et nytt år gir ofte nye muligheter med potensial for videre vekst og utvikling av virksomheten. Men så har plutselig covid-19 kommet tilbake igjen og tatt vesentlig inngripen i...

les mer

Er lederteamet klar til å levere i 2022?

  Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig...

les mer