Hva er miljøledelse? Og hvorfor er det fremtiden?

av | 12. april 2019 | Ledelse

Dette er et tema som er brennaktuelt for tiden, alle snakker om miljøet og vår påvirkning på miljøet. Hvordan kan en bidra og har det i det hele tatt noen betydning? Dette er et tema som jeg har tenkt mye på, som har tatt opp mye tid, noe som er naturlig ettersom jeg har skrevet en hel masteroppgave på temaet.

Miljøledelsens mange navn

ISO-serien, EPD, Svanemerket, EMAS, Miljøfyrtårn etc., listen er lang når det kommer til bærekraftig ledelse, og listen blir antagelig bare lenger med tiden.

Mange som er i en tankeprosess om å innføre miljøledelse kan kanskje oppfatte mengden av ulike former for miljøledelse som forvirrende og vanskelig å vite hva som er riktig for sin bedrift.

Når du skal velge miljøledelse for din bedrift, er det derfor viktig å tenke gjennom hvilken type bedrift det er snakk om og hva som er et potensielt fokusområde hos din bedrift.

Du kan lese mer om miljøledelse, de ulike variantene og fordelene her.

Miljøledelse handler i bunn og grunn om å regulere virksomheters påvirkning på det ytre miljøet, ved å produsere produkter på en bærekraftig måte, eller å ta i bruk arbeidsmetoder som er bærekraftige.

Miljøledelse innenfor administrative bedrifter og organisasjoner dreier seg eksempelvis om å implementere et bærekraftig tankesett og handlingsmønster, som innebærer å bruke mindre papir (altså fokusere på mer digitalisering), gå over til bærekraftige løsninger, sortere søppel, bytte ut farlige virkestoffer på arbeidsplassen som også bidrar til å utvikle et godt arbeidsmiljø etc.

Definer et samfunnsansvar – synligjør din bedrift

For å bli en synlig miljøbedrift bør man utvikle et samfunnsansvar, som er din bedrifts fokusområdet når det gjelder bærekraftig satsning. Samfunnsansvar er kort fortalt et ansvar som bedrifter påtar seg frivillig, som ikke er lovpålagt gjennom den generelle miljølovgivningen. Stormberg har for eksempel utviklet et velkjent renommé på dette området.

Stormbergs inspirerende engasjement kan du lese litt mer om her.

Hvorfor er det fremtiden?

Jeg tenker at hvis en bedrift er i en prosess med å definere et samfunnsansvar og implementere miljøledelse i sin bedrift, må bedriften vise dette frem med stolthet, fordi dette er noe det viser seg at kunder setter pris på og verdsetter når de handler eller er på utkikk etter ulike tjenester.

Det kan godt være at noen grupper med kunder ikke selv har tenkt over at det er noe en verdsetter på dette tidspunktet, men når man tydelig ser at en bedrift jobber mot et slikt mål, så vil en gjerne identifisere seg med slike verdier og oppdage at det betyr noe.

Det er bare å stålsette seg, fordi dette er en utfordring som er brennaktuell i dag og det vil bli viktigere for kundene at disse forventningene ivaretas fremover.

Jeg tenker at dette er fremtidens bedrifter, og her åpnes det også for mange muligheter. Dette er en «win-win»- situasjon der bedriften din kan vise tillit, og møte forventningene og generere tillit, salg og fortjeneste på en fremtidsrettet måte.

Hva er dine tanker rundt miljø og miljøledelse?

Hvilke erfaringer har du i din bedrift? Vil du vite mer eller ta en god drøs rundt temaet, kontakt meg svært gjerne.
Ida Therese Johansen

Ida Therese Johansen

Rådgiver og coach

Verdien av gode kolleger

  Alle som kjenner meg vil si at jeg vanligvis ser på verden med positive briller, at jeg ser lyst på livet, liker utfordringer, smiler mye, latteren sitter løst og at jeg elsker nye ting og oppgaver.I min rolle som rådgiver i disse «Korona...

les mer

Hvordan lede og beholde millennials?

  «Millennials» er generasjonen født mellom 1983 og 1994. Det er denne gruppen som definerer de viktigste endringene i samfunnet og vi begynner nå å se konturene av et generasjonsskifte hvor millennials vil spille en viktig rolle i fremtidens...

les mer

Styre og lederevaluering

  Nye høyder og resultater - mulighetene for å forbedre styrearbeid og resultatskapning er stor.Et riktig sammensatt og kompetent styre med et åpent og tillitsfullt arbeidsklima vil være en viktig bidragsyter til å løse selskapets utfordringer...

les mer