Målet er som regel det enkleste å bli enige om. Veien dit er vanligvis mer krevende, oftest fordi løsningene ligger i det ukjente.
Mitt inntrykk er at det faller seg relativt lett for mange å sette seg mål, og målene blir ofte gode med litt ekstra hjelp. Det som derimot er mer krevende er veien mot målet. Ofte fordi løsningene ligger i det ukjente, og det ukjente ofte er litt skummelt. «Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får».
Hvis du f.eks. plutselig får beskjed om at du må endre måten du jobber på, uten en god forklaring på hvorfor, kan det være vanskelig å se tydelig for seg hvordan fremtiden vil bli. Dette vil ofte skape usikkerhet. Vi mennesker trives jo gjerne best i komfortsonen, og da er det tryggeste for de fleste av oss å gjøre ting sånn vi alltid har gjort det. Derfor er det kanskje det mentale som er den største og viktigste utfordringen for å nå våre mål.
Veldig mange endringsforsøk går dessverre ikke som planlagt. Det finnes i dag mye kunnskap om hva som kjennetegner f.eks. vellykkede organisasjonsendringer. Og jeg må skuffe dere. Det finnes ingen quick-fix-metode for å gjennomføre større endringer. Endring tar tid og må tas på alvor. Større endringer krever ofte dyptliggende endringer i en organisasjons strategi, strukturer og kultur. For at endring skal finne sted i organisasjonen må du bl.a. skaffe deg innsikt i gapet mellom hvor dere vil og hvor dere er. Så må du involvere, skape engasjement og sammen utarbeider dere retning og tiltak. Dette må så forankres i organisasjonen, før den fysiske jobben begynner. Og denne jobben betyr ofte at dere må tenke, føle og gjøre noe annerledes enn det dere tidligere har gjort.

For å få til dette er det to spørsmål som må besvares. Det første spørsmålet som må besvares for å få gjennomført en større endring er: Hvorfor skal dere endre? Og det andre spørsmålet er: Hva vil resultatet av endringen kunne bli?
Altså for å nå dine mål, må du involvere og skape positive følelser hos de som skal gjennomføre veien mot målet. Det kan være følelser som inspirerer, motiverer og engasjerer. Det kan være følelser som trigger nysgjerrigheten eller kanskje utfordrer den enkelte. Eller det kan være følelser som trygghet og samhold. Alle mennesker er forskjellige og trigges av ulike ting, så budskapet må tilpasses den enkelte. Her vil f.eks. våre DISA verktøy være til meget god hjelp.
Å jobbe effektivt mot mål krever at du har en god forståelse for menneskers psykologiske behov, evner å skape engasjement, har god gjennomføringskraft og ser muligheter selv i de vanskeligste situasjoner.
Det kan være utfordrende å klare alt dette selv, men med Evan-Jones på laget vil du aldri stå alene. Vi vil utfordre deg, men likevel inspirere. Vi vil støtte deg med all vår erfaring, alle våre verktøy og metoder, slik at vi sammen oppnår de ønskede resultatene.
Vil du vite mer?
Jeg tar gjerne en uforpliktende prat om hvordan vi sammen kan sørge for at du når dine mål.

Hører du, eller lytter du?
- Nå er du der igjen… - Hvor da? - Du hører ikke etter! - Hmmm… Har du vært i denne situasjonen før? Jeg tipper at du nikker gjenkjennende og det er ikke så rart, for lytting kan være en krevende øvelse. Eksempel på lytting: Du kommer på besøk...
Har du fått din daglige dose?
Hjemmekontor. Corona. Teamsmøter. Den nye normalen. Det har vært skrevet og pratet mye om dette det siste året! Vi er lei av de nye ordene, av situasjonen, av usikkerheten. Og vi vet samtidig at vi skal være takknemlige. Vi som bor i det...
Vi trenger et sterkere medarbeiderskap i 2021
Det er ikke til å stikke under en stol at vi står i en krevende situasjon for tiden. En situasjon som skal håndteres, bearbeides og som til slutt vil ha ulike utfall for den enkelte bedrift. Gjennom 2020 har vi analysert situasjon og...
Reagerer du negativt på konflikt?
Konflikt! Bruk noen sekunder og ”smak” på ordet. Hva er din umiddelbare reaksjon?Hva er ditt syn på konflikt? Er du blant dem som føler at ordet er negativt ladet og forbinder situasjonen med krangel, kamp, sterke følelser, vantrivsel osv.?...
Organisasjoner som ikke tilpasser seg en verden i endring, vil dø ut
I løpet av sommeren tok vi i Evan-Jones initiativet til å analysere hvordan Corona-pandemien har påvirket arbeidsdagen til norsk næringsliv. Vi kan slå fast tre ting;1. Den enes død, den andres brød. 2. Ingenting blir som før. 3. Nå formes...
Prokrastinering: Er du bevisst dine interne og eksterne tidstyver?
Prokrastinering. Til og med ordet er vanskelig å uttale, så hva betyr det egentlig? Prokrastinering eller utsettelsesatferd er å utsette et arbeid, en beslutning eller noe annet som man har bestemt seg for å gjøre. Utsettelsen skjer selv om...
Styrearbeid og resultatskaping
RUNE våge er Senior Rådgiver innen Ledelse, Strategi og Organisasjon i Evan-Jones ® RUNE VÅGE er siviløkonom (MSc. Strategi og ledelse) og en erfaren og inspirerende rådgiver og mentor innen strategi, innovasjon og forretningsutvikling. Han...
Full fart inn i 2021
RUNE våge er Senior Rådgiver innen Ledelse, Strategi og Organisasjon i Evan-Jones ® RUNE VÅGE er siviløkonom (MSc. Strategi og ledelse) og en erfaren og inspirerende rådgiver og mentor innen strategi, innovasjon og forretningsutvikling. Han...
Hvordan kan vi på en god måte jobbe med forventningsavklaringer?
EWY MYRHAUGEN er Senior Rådgiver innen Ledelse, Organisasjon og Coaching i Evan-Jones ®Hva mener jeg med det? Vi som er rådgivere i Evan-Jones har gleden av å jobbe med svært mange ulike bedrifter. Ulike på så mange måter. Med tanke på...
Uten et team er jeg ingenting!
RUNE våge er Senior Rådgiver innen Ledelse, Strategi og Organisasjon i Evan-Jones ® RUNE VÅGE er siviløkonom (MSc. Strategi og ledelse) og en erfaren og inspirerende kursleder og mentor innen strategi, innovasjon og forretningsutvikling. Han...