Målet er som regel det enkleste å bli enige om. Veien dit er vanligvis mer krevende, oftest fordi løsningene ligger i det ukjente.
Mitt inntrykk er at det faller seg relativt lett for mange å sette seg mål, og målene blir ofte gode med litt ekstra hjelp. Det som derimot er mer krevende er veien mot målet. Ofte fordi løsningene ligger i det ukjente, og det ukjente ofte er litt skummelt. «Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får».
Hvis du f.eks. plutselig får beskjed om at du må endre måten du jobber på, uten en god forklaring på hvorfor, kan det være vanskelig å se tydelig for seg hvordan fremtiden vil bli. Dette vil ofte skape usikkerhet. Vi mennesker trives jo gjerne best i komfortsonen, og da er det tryggeste for de fleste av oss å gjøre ting sånn vi alltid har gjort det. Derfor er det kanskje det mentale som er den største og viktigste utfordringen for å nå våre mål.
Veldig mange endringsforsøk går dessverre ikke som planlagt. Det finnes i dag mye kunnskap om hva som kjennetegner f.eks. vellykkede organisasjonsendringer. Og jeg må skuffe dere. Det finnes ingen quick-fix-metode for å gjennomføre større endringer. Endring tar tid og må tas på alvor. Større endringer krever ofte dyptliggende endringer i en organisasjons strategi, strukturer og kultur. For at endring skal finne sted i organisasjonen må du bl.a. skaffe deg innsikt i gapet mellom hvor dere vil og hvor dere er. Så må du involvere, skape engasjement og sammen utarbeider dere retning og tiltak. Dette må så forankres i organisasjonen, før den fysiske jobben begynner. Og denne jobben betyr ofte at dere må tenke, føle og gjøre noe annerledes enn det dere tidligere har gjort.

For å få til dette er det to spørsmål som må besvares. Det første spørsmålet som må besvares for å få gjennomført en større endring er: Hvorfor skal dere endre? Og det andre spørsmålet er: Hva vil resultatet av endringen kunne bli?
Altså for å nå dine mål, må du involvere og skape positive følelser hos de som skal gjennomføre veien mot målet. Det kan være følelser som inspirerer, motiverer og engasjerer. Det kan være følelser som trigger nysgjerrigheten eller kanskje utfordrer den enkelte. Eller det kan være følelser som trygghet og samhold. Alle mennesker er forskjellige og trigges av ulike ting, så budskapet må tilpasses den enkelte. Her vil f.eks. våre DISA verktøy være til meget god hjelp.
Å jobbe effektivt mot mål krever at du har en god forståelse for menneskers psykologiske behov, evner å skape engasjement, har god gjennomføringskraft og ser muligheter selv i de vanskeligste situasjoner.
Det kan være utfordrende å klare alt dette selv, men med Evan-Jones på laget vil du aldri stå alene. Vi vil utfordre deg, men likevel inspirere. Vi vil støtte deg med all vår erfaring, alle våre verktøy og metoder, slik at vi sammen oppnår de ønskede resultatene.
Vil du vite mer?
Jeg tar gjerne en uforpliktende prat om hvordan vi sammen kan sørge for at du når dine mål.

Er lederteamet klar til å levere i 2023?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...
Mindfulness, lederskap og prestasjon
I jobben som rådgiver møter jeg ofte ledere som ønsker seg verktøy for å håndtere stress. Som ønsker å bli enda mer effektive, få enda mer inn i en allerede full og stressende hverdag. Med den bestillingen, er det ofte veldig naturlig å...
Velkommen til oss, Ingjerd!
Evan-Jones vokser og vi bygger nå opp en avdeling i Oslo-området. I den forbindelse er vi stolte av å presentere Ingjerd Torp Sletner som vår nye rådgiver.– Muligheten jeg nå har fått i Evan-Jones, anser jeg som et privilegium. Det å kunne...
«Du får de medarbeiderne du fortjener»
I Evan-Jones er dette utsagnet et bærende element for motivasjon til kunnskapsløft, kurs, utdanningsprogram og andre kompetansegivende aktiviteter.Vi møter veldig mange håndverkere gjennom våre utdanningsprogram og kurs i løpet av et år, og...
Nå kommer lærlingene. Er din bedrift godt forberedt?
Her er mine beste råd til bedrifter som tar imot lærlinger.I Evan-Jones bruker vi mye tid på ordet «kultur» og innholdet i ordet. Ewy skrev en utmerket blogg under tittelen «Kultur spiser strategi til frokost» 22. november 2021. Den avsluttes...
Hvordan gi kunden godfølelsen?
Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...
Stress over tid
– Hvordan dette kan påvirke oss både fysisk og psykisk«Stress er en overlevingsteknikk. Oldtidshjernen er med på å styre vårt reaksjonsmønster når vi blir utsatt for stress». Daniel Kahneman Stress styres av vårt autonome nervesystem. Dette...
Vær bevisst på hvordan du kommuniserer
Ulike mottakere kan tolke samme budskap på forskjellige måter. Ved å vite mer om hvordan man selv er i kommunikasjonsøyeblikket, har man bedre forutsetninger for å forstå andre og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper og situasjoner....
HMS sett i sammenheng med holdninger, verdier og valg
Knut Eriksen har i 20 år arbeidet med sikkerhetskurs for elektrikere. Her deler han sine erfaringer med bedrifter som er gode på sikkerhet. Det er et lovpålagt kurs for alle som arbeider i, med, eller nær ved et elektrisk anlegg i profesjonell...