Sommermøte med meg selv (SWOT)
Jeg har ofte dette årsmøte med meg selv om sommeren. Fire deilige, lange uker gir meg rom til å tenke de store tankene – bort fra hverdagens gjøremål og plikter.
Kall det gjerne en intern SWOT- analyse.
SWOT er et akronym for de engelske ordene strenghts (styrker), weaknesses (svakheter), opportunities (muligheter) og threats (trusler).
Det å stille seg noen spørsmål for å avsjekke om du er på rett kurs, eller om du skal gjøre noen justeringer, er lurt. Hva er min «kongstanke» som leder, hva er min visjon og mål i lederrollen? Hva har jeg fått til og hva har jeg ikke lykkes med?
Ikke gjør dette for å være streng med deg selv, men ha en nysgjerrig tilnærming. Prøv å se deg selv utenifra. Tenk hvordan en kollega ville beskrevet deg og din utøvelse av lederrollen.
Hva er driven min for å stå i lederrollen?
Hva er motivasjonen og hvordan står det til med motivasjonen, på en skala fra 1-10 der 10 er høyest? Hvis du gir deg selv en lav score, hva er grunnen til det? Hva må du da eventuelt gjøre annerledes for å øke den indre motivasjonen?
Gjennom disse refleksjonene har du nå bevisst utviklet ditt lederskap.
Still deg selv ett siste spørsmål: Ville jeg hatt meg selv som leder?
Hvis svaret er JA, hva er jeg skikkelig god på? Hvis svaret er NEI, hva er så grunnen til det og hva skal jeg endre på?
Skal du lykkes med å utvikle deg som leder, må du være nysgjerrig på hvordan du virker på dine omgivelser. Du bør forstå hva du kommuniserer til omgivelsene dine og hvordan. Det er en fordel å kjenne sine styrker og svakheter, og vite hvordan de spiller seg ut i en arbeidshverdag
Å sette eget lederskap på agendaen handler om å selv ta ansvar for egen utvikling!
Å gjennomføre en SWOT-analyse på teamet, ledergruppa eller den enkelte medarbeider, kan gi mange spennende muligheter. Kanskje innovasjon og noen tankevekkende svar kan være spesielt nyttig når vi nå forhåpentligvis nærmer oss en exit på Covid-situasjonen. Arbeidslivet skal tilbake på «skinner» igjen. Kanskje de skinnene ikke er helt like som de var for 17 måneder siden. Hva byr dette «nye» på av styrker, svakheter, muligheter og trusler? Jeg vil gjerne inspirere dere til å gjøre denne studien og forventningsavklaringen.
SWOT blir av enkelte forfattere tilskrevet Albert S. Humphrey, som på 1960-tallet var en del av en forskningsgruppe ved Stanford Research Institute (nå SRI International), finansiert av Fortune 500-selskaper. På bakgrunn av denne forskningen utviklet Humphrey SOFT-modellen, en forløper til SWOT-analyse. Men Humphrey selv hevdet aldri at han var skaperen av SWOT, så opprinnelsen er fortsatt uklar.
Jeg kan dele noe av det som kom ut av «årsmøtet» mitt denne sommeren:
Styrker:
• Jeg har blitt skikkelig god på Teams og Zoom.
• Jeg har blitt bedre på å prioritere mellom arbeidsoppgaver og privat tid.
Svakheter:
• Må ha litt tempo for å levere resultat. Blir det for stille går jeg litt på tomgang.
Muligheter:
• Nye forretningsområder har dukket opp. Nye måter å møte kunder på. Ingenting er umulig.
• Fått utviklet kompetansen min via digitale flater.
Trusler:
• Livredd for at en ny pandemi setter oss i isolasjon.
Jeg blir gjerne med å sparre med deg og teamet ditt! Har du lyst på en prat?
Medarbeidersamtalen – et praktisk program
Gode medarbeidersamtaler bidrar til økt trivsel, motivasjon og bedre prestasjoner. Nå kan du delta i et praktisk program for ledere som ønsker å utvikle sin kompetanse i å gjennomføre gode medarbeidersamtaler.De beste lederne bruker en rekke verktøy når de...
Medarbeidersamtalen
I vårt arbeid med å utvikle ledere og team, kommer vi ofte innom temaet medarbeidersamtaler. Dette nyttige verktøyet, som når det blir brukt smart, gir stor verdi og nytte for både leder og medarbeider. Og som kan skape mye frustrasjon når det ikke gjennomføres...
Forhandlinger i praksis
«Hvis I ikke kan li’ lugten i bageriet, så forsvind!»Dette utsagnet ble jeg møtt med helt i starten av en forhandlingsprosess. Vi snakker skandinavisk luftfart, sent 80-tall. En tid som fremdeles bar preg av «Management by terror and fear». Forhandlinger på...
Digital fredagsdrøs 26. april
Også denne gang er det en digital versjon slik at du kan bli med uansett hvor i landet du befinner deg.Temaet er ledertrender for 2024/2025. Vi deler noen spennende tanker rundt litt av det som rører seg innen ledertrender, og vi gleder oss!26. april 2024 kl....
Tydelig kommunikasjon – en av nøklene til suksess i næringslivet
Kommunikasjon er et av de temaene som interesserer meg aller mest, og som jeg har bred erfaring fra gjennom mine mange år innen luftfart. Flere års forhandlingserfaring, ved å være representert i forhandlingsutvalget i en fagforening, gjør at jeg har forstått...
Lær å bli en coachende leder
Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 16. mai!Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...
Er lederteamet klar til å levere i 2024?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig bør det også være...
Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?
”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...
Fra god på fag til god på å lede andre
Er du ny som leder og trenger noen verktøy i hverdagen? Som ny i lederrollen, kan man trenge litt påfyll og verktøy til å håndtere daglige situasjoner. Det er ofte små endringer som skal til for å oppnå bedre resultater.God på fag Når man er dyktig i faget sitt,...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...