Hvordan ser dine medarbeidere på lederskapet ditt?
Humankapitalen, som representerer medarbeiderne og lederne i en bedrift, er kanskje den aller viktigste kapitalen en bedrift innehar. Hvordan sikre at lederne har det de trenger i sin verktøykasse?
Det å gjennomføre trivselsundersøkelser er ganske vanlig i bedriftene i dag. Det som kanskje er mindre vanlig er å gjennomføre en lederundersøkelse.
En slik undersøkelse gir gode utgangspunkt for målrettet lederutvikling.
Hvordan forvalte ansvaret som leder?
Lederundersøkelser, altså en kartlegging av hvordan vi som ledere forvalter ansvaret som ligger i lederrollen, er et viktig verktøy for tilbakemelding og utvikling av ledere på ulike nivå i en organisasjon.
Da får du innsikt i hvordan dine medarbeidere, kolleger og ledere ser på lederskapet ditt, hvor du er skikkelig god og hva du kan utvikle. I tillegg anbefaler vi at leder også gjør en egenvurdering for å sjekke av egen selvinnsikt.
360- eller 180- graders lederevaluering er en strukturert datainnsamlingsprosess, hvor det samles informasjon om hvordan lederen selv, samt dens overordnete, sideordnete og underordnete opplever lederens måte å lede på.
Det er åpenbart smart å fokusere på lederskapet, men i tillegg så kan selvsagt enkelte ledere oppleve det som litt skummelt. Min erfaring etter flere runder med 360- undersøkelser er at utbyttet og verdien overstiger all mulig skepsis den enkelte leder hadde i utgangspunktet.
Du som leder får tilbakemelding på egen lederstil, og det er en sentral forutsetning for å kunne utvikle deg i riktig retning.
Lederen blir smertelig klar over sine utviklingsområder og ikke minst gledelig klar over sine talenter og gode egenskaper. Dette er tilbakemeldinger du sannsynligvis ikke får i ditt daglige virke.
Jeg har opplevd ledere som får tilbakemeldinger som virkelig gjør inntrykk og får gledesutbrudd som: «nå ble jeg virkelig rørt», «har jeg den påvirkningen på mine medarbeidere», «WOW nå ble jeg glad!». Det er ingen tvil om at slike opplevelser gir økt motivasjon.
Du får innsikt som gir deg mulighet for å bli bevisst eget lederskap, og hvordan du ønsker å fremstå som leder.
Hvordan ønsker jeg å bli oppfattet og hva må jeg da trene på?
Målrettet trening er effektiv og konstruktiv. Det er jo kjedelig å prøve å skyte ballen i mål hvis du stadig sikter på feil mål….
For å sikre utvikling kan det være lurt å ha gjentatte undersøkelser, halvårlig eller årlig hvor en kan måle utviklingen.
Utbytte og verdi:
• Grunnlag for å opprette en felles lederplattform – slik vil vi at ledelse skal utøves i vår bedrift
• Grunnlag for målrettet lederutvikling
• Tilpasset coaching til den enkelte leder ved behov
Undersøkelsen vi i Evan-Jones gjennomfører er vanligvis nettbasert, men kan alternativt gjennomføres med intervju 1:1.
Min utfordring til deg er å ta lederskapet på alvor for å få ut et enda større potensiale!
Vil du vite mer om 360- eller 180-undersøkelser?
Medarbeidersamtalen – et praktisk program
Gode medarbeidersamtaler bidrar til økt trivsel, motivasjon og bedre prestasjoner. Nå kan du delta i et praktisk program for ledere som ønsker å utvikle sin kompetanse i å gjennomføre gode medarbeidersamtaler.De beste lederne bruker en rekke verktøy når de...
Medarbeidersamtalen
I vårt arbeid med å utvikle ledere og team, kommer vi ofte innom temaet medarbeidersamtaler. Dette nyttige verktøyet, som når det blir brukt smart, gir stor verdi og nytte for både leder og medarbeider. Og som kan skape mye frustrasjon når det ikke gjennomføres...
Forhandlinger i praksis
«Hvis I ikke kan li’ lugten i bageriet, så forsvind!»Dette utsagnet ble jeg møtt med helt i starten av en forhandlingsprosess. Vi snakker skandinavisk luftfart, sent 80-tall. En tid som fremdeles bar preg av «Management by terror and fear». Forhandlinger på...
Digital fredagsdrøs 26. april
Også denne gang er det en digital versjon slik at du kan bli med uansett hvor i landet du befinner deg.Temaet er ledertrender for 2024/2025. Vi deler noen spennende tanker rundt litt av det som rører seg innen ledertrender, og vi gleder oss!26. april 2024 kl....
Tydelig kommunikasjon – en av nøklene til suksess i næringslivet
Kommunikasjon er et av de temaene som interesserer meg aller mest, og som jeg har bred erfaring fra gjennom mine mange år innen luftfart. Flere års forhandlingserfaring, ved å være representert i forhandlingsutvalget i en fagforening, gjør at jeg har forstått...
Lær å bli en coachende leder
Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 16. mai!Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...
Er lederteamet klar til å levere i 2024?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig bør det også være...
Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?
”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...
Fra god på fag til god på å lede andre
Er du ny som leder og trenger noen verktøy i hverdagen? Som ny i lederrollen, kan man trenge litt påfyll og verktøy til å håndtere daglige situasjoner. Det er ofte små endringer som skal til for å oppnå bedre resultater.God på fag Når man er dyktig i faget sitt,...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...