Hvordan lede og beholde millennials?

av | 6. mars 2020 | Blogg, Ledelse

«Millennials» er generasjonen født mellom 1983 og 1994. Det er denne gruppen som definerer de viktigste endringene i samfunnet og vi begynner nå å se konturene av et generasjonsskifte hvor millennials vil spille en viktig rolle i fremtidens næringsliv. Vi ser også en tydelig sammenheng mellom det kommende generasjonsskiftet og den grønne omstillingen.

Hvem er generasjon millennium?

Klassiske kjennetegn ved millennials basert på en undersøkelse Reklamebyrånettverket Havas som ble beskrevet i en artikkel av ledernytt.no om millenniumsgenerasjonen.

  • De er globale og er reiser mye. De har i større grad tatt hele eller deler av utdanningen sin utlandet, enn tidligere generasjoner.
  • Dette er en generasjon hvor majoriteten alltid er på og tilgjengelig på nett og mobil.
  • De motiveres av egenutvikling og vil heller investere i opplevelser enn i materielle ting.
  • De har vokst opp i informasjonssamfunnet og er derfor både vant til og har behov for hyppige tilbakemeldinger.
  • De er opptatte av å være nyttige samfunnsborgere og har en forventning til arbeidsgivere om at de gjør det lille ekstra utover egen omsetning og vekst.
  • De er opptatte av det som skjer i samfunnet og per i dag spesielt opptatt av miljø og bærekraft.
  • De ønsker å jobbe for arbeidsgivere som deler deres verdier og ønsker muligheten til å identifisere seg selv med bedriften de jobber i.
  • De er opptatte av mangfold og likestilling, fordi de er vokst opp i en globalisert verden.
  • De har et kortere tidsperspektiv for sine arbeidsforhold enn tidligere generasjoner har hatt.
Social media

Generelle tips for å lede millennials: vis samfunnsengasjement, gi tilbakemeldinger og fokuser på en god kommunikasjonsflyt.

Det du bør gjøre for å knekke «millennials-koden»

  • Tydeliggjør at arbeidsoppgavene og bedriften er viktige, men vis også engasjement utenom egen vinning. Noe som kommer mer tydelig frem er viktigheten med å definere et samfunnsansvar rettet mot eksempelvis å ta et ansvar for miljø og bærekraft
  • Tilby variasjon i arbeidsoppgaver og variasjon i selvstendig arbeid og teamwork
  • Gi kontinuerlig tilbakemelding, og følg dem opp. Dette er viktigere nå enn noen gang
  • Ha fokus på et godt arbeidsmiljø som byr på sosiale aktiviteter og samhold
  • Vis at det er lov å gjøre feil. Generasjon millennium er også omtalt som generasjon prestasjon
  • Gi frihet og fleksibilitet. Slik at de selv kan styre arbeidshverdagen, dette gir dem muligheten til å bli enda mer effektive
  • Gi dem innflytelse ved å la dem dele av sin digitale kunnskap

Millennials er også opptatt av økonomiske betingelser på lik linje som andre generasjoner, men de har ikke like stort behov for ansiennitet og ansvar, men heller variasjon og fleksibilitet. Det er også andre viktige faktorer som viser seg gjeldende, som verdier og samfunnsengasjement. Du som leder må ta stilling til denne voksende generasjonen, og være åpen for å lære hvordan denne generasjonen best motiveres. Knekker du denne koden vil du beholde eller tiltrekke de beste talentene.

Hvordan gi kunden godfølelsen?

 Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...

les mer

Stress over tid

 – Hvordan dette kan påvirke oss både fysisk og psykisk«Stress er en overlevingsteknikk. Oldtidshjernen er med på å styre vårt reaksjonsmønster når vi blir utsatt for stress». Daniel Kahneman Stress styres av vårt autonome nervesystem. Dette...

les mer

Hva er dine unike salgsargument?

  USP, UBO, UBR, WIIFM... Kjært barn har mange navn. Hva er dine unike salgsargument? Det er faktisk svært mange ledere og selgere som ikke er bevisst akkurat det. ”En vellykket USP lover en klar fordel for forbrukerne, gir dem noe som...

les mer

Hvordan sikrer DU din daglige dose?

  Tenk at vi fortsatt prater om hjemmekontor, covid-19, teamsmøter og «den nye normalen». Da min kollega Bodil i 2020 skrev i sin blogg at vi håper dette er over til etter påske, så håper vi nå at vi kanskje kan snakke om en bedring etter...

les mer

Planlegg for suksess i 2022

  Det er ikke lenge før et nytt år igjen står på trappene. Et nytt år gir ofte nye muligheter med potensial for videre vekst og utvikling av virksomheten. Men så har plutselig covid-19 kommet tilbake igjen og tatt vesentlig inngripen i...

les mer

Er lederteamet klar til å levere i 2022?

  Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig...

les mer