Hvordan lede og beholde millennials?
Hvem er generasjon millennium?
Klassiske kjennetegn ved millennials basert på en undersøkelse Reklamebyrånettverket Havas som ble beskrevet i en artikkel av ledernytt.no om millenniumsgenerasjonen.
- De er globale og er reiser mye. De har i større grad tatt hele eller deler av utdanningen sin utlandet, enn tidligere generasjoner.
- Dette er en generasjon hvor majoriteten alltid er på og tilgjengelig på nett og mobil.
- De motiveres av egenutvikling og vil heller investere i opplevelser enn i materielle ting.
- De har vokst opp i informasjonssamfunnet og er derfor både vant til og har behov for hyppige tilbakemeldinger.
- De er opptatte av å være nyttige samfunnsborgere og har en forventning til arbeidsgivere om at de gjør det lille ekstra utover egen omsetning og vekst.
- De er opptatte av det som skjer i samfunnet og per i dag spesielt opptatt av miljø og bærekraft.
- De ønsker å jobbe for arbeidsgivere som deler deres verdier og ønsker muligheten til å identifisere seg selv med bedriften de jobber i.
- De er opptatte av mangfold og likestilling, fordi de er vokst opp i en globalisert verden.
- De har et kortere tidsperspektiv for sine arbeidsforhold enn tidligere generasjoner har hatt.

Generelle tips for å lede millennials: vis samfunnsengasjement, gi tilbakemeldinger og fokuser på en god kommunikasjonsflyt.
Det du bør gjøre for å knekke «millennials-koden»
- Tydeliggjør at arbeidsoppgavene og bedriften er viktige, men vis også engasjement utenom egen vinning. Noe som kommer mer tydelig frem er viktigheten med å definere et samfunnsansvar rettet mot eksempelvis å ta et ansvar for miljø og bærekraft
- Tilby variasjon i arbeidsoppgaver og variasjon i selvstendig arbeid og teamwork
- Gi kontinuerlig tilbakemelding, og følg dem opp. Dette er viktigere nå enn noen gang
- Ha fokus på et godt arbeidsmiljø som byr på sosiale aktiviteter og samhold
- Vis at det er lov å gjøre feil. Generasjon millennium er også omtalt som generasjon prestasjon
- Gi frihet og fleksibilitet. Slik at de selv kan styre arbeidshverdagen, dette gir dem muligheten til å bli enda mer effektive
- Gi dem innflytelse ved å la dem dele av sin digitale kunnskap
Millennials er også opptatt av økonomiske betingelser på lik linje som andre generasjoner, men de har ikke like stort behov for ansiennitet og ansvar, men heller variasjon og fleksibilitet. Det er også andre viktige faktorer som viser seg gjeldende, som verdier og samfunnsengasjement. Du som leder må ta stilling til denne voksende generasjonen, og være åpen for å lære hvordan denne generasjonen best motiveres. Knekker du denne koden vil du beholde eller tiltrekke de beste talentene.
Tydelig kommunikasjon – en av nøklene til suksess i næringslivet
Kommunikasjon er et av de temaene som interesserer meg aller mest, og som jeg har bred erfaring fra gjennom mine mange år innen luftfart. Flere års forhandlingserfaring, ved å være representert i forhandlingsutvalget i en fagforening, gjør at jeg har forstått...
Lær å bli en coachende leder
Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 22. august! Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...
Er lederteamet klar til å levere i 2023?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...
Mindfulness, lederskap og prestasjon
I jobben som rådgiver møter jeg ofte ledere som ønsker seg verktøy for å håndtere stress. Som ønsker å bli enda mer effektive, få enda mer inn i en allerede full og stressende hverdag. Med den bestillingen, er det ofte veldig naturlig å...
Velkommen til oss, Ingjerd!
Evan-Jones vokser og vi bygger nå opp en avdeling i Oslo-området. I den forbindelse er vi stolte av å presentere Ingjerd Torp Sletner som vår nye rådgiver.– Muligheten jeg nå har fått i Evan-Jones, anser jeg som et privilegium. Det å kunne...
«Du får de medarbeiderne du fortjener»
I Evan-Jones er dette utsagnet et bærende element for motivasjon til kunnskapsløft, kurs, utdanningsprogram og andre kompetansegivende aktiviteter.Vi møter veldig mange håndverkere gjennom våre utdanningsprogram og kurs i løpet av et år, og...
Nå kommer lærlingene. Er din bedrift godt forberedt?
Her er mine beste råd til bedrifter som tar imot lærlinger.I Evan-Jones bruker vi mye tid på ordet «kultur» og innholdet i ordet. Ewy skrev en utmerket blogg under tittelen «Kultur spiser strategi til frokost» 22. november 2021. Den avsluttes...
Hvordan gi kunden godfølelsen?
Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...
Stress over tid
– Hvordan dette kan påvirke oss både fysisk og psykisk«Stress er en overlevingsteknikk. Oldtidshjernen er med på å styre vårt reaksjonsmønster når vi blir utsatt for stress». Daniel Kahneman Stress styres av vårt autonome nervesystem. Dette...