Er du en nysgjerrigper?

av | 13. oktober 2021 | Blogg, Coaching, Disa, Organisasjon

Hva er nysgjerrighet, og er det en bra ting? Jeg tenker at det å være nysgjerrig også handler om respekt!

– Selve ordet respekt kommer fra å re-spektere, eller å se en gang til. Respektfull atferd handler om å møte andre mennesker med åpenhet og en sunn nysgjerrighet knyttet til bakgrunnen for det de gjør og det de sier, også når de viser oppførsel vi ikke forstår eller er direkte uenig i.

Men for å kunne være nysgjerrig på en god måte må du utvise respekt og få tillit i relasjonen. Det å få komme tett på andre mennesker, få lov til å undre seg og stille spørsmål som fører til en endring eller bidrar til økt selvinnsikt, er noe jeg setter stor pris på i mitt daglige arbeid.

Vi ser ofte at konflikter kunne vært unngått hvis vi hadde vært litt mer nysgjerrige.

Det å lytte, se, stille spørsmål og forstå andre gjør at man styrker kommunikasjonen – noe som er helt avgjørende for å unngå misforståelser. Med denne grunnholdningen styrker vi vår egen evne til å verdsette forskjellighet og mangfold, og innse at de fleste saker har minst to sider.

Det å være interessert i å forstå en kollega eller en venn, stille spørsmål istedenfor å dømme eller trekke raske konklusjoner, kan være konfliktdempende. Ofte lytter vi med utgangspunkt i egne erfaringer eller opplevelser og glemmer å være til stede i samtalen.

Hva med å snu dette?

Bestem deg for å være nysgjerrig, still spørsmål for å få informasjon og for å forstå andre mennesker.

Ett av våre verktøy er DISA. Dette er en analyse som kartlegger dine personlige atferdstrekk og psykologiske behov. DISA kan gi oss forståelse av hvordan vi som mennesker reagerer ulikt på ord og handlinger, og hjelpe oss å verdsette ulikhetene som en ressurs inn i et arbeidsmiljø.

Når respekt, tillit og manglende nysgjerrighet blir satt under press på en arbeidsplass, vil det samtidig åpnes for drama av ulik styrke og karakter.

Mål- og tillitsmodellen

I boken Five dysfunctions of a team av Patrick Lencioni, går det frem at virksomheter som over tid har slitt med samarbeidsproblemer kan ha flere fellestrekk:

– En av disse er fravær av tillit, som fort kan resultere i at folk slutter å be hverandre om råd eller tilby bistand. Samtaler om viktige tema flyttes fra møterommet til kaffeautomaten, eller til andre arenaer der noen er invitert og andre ekskludert, samtidig som det sås tvil om kolleger, ansatte eller ledernes gode vilje og/eller kompetanse. Å bygge en kultur som verdsetter sunn friksjon og produktive konflikter er viktig for bedriftens konkurransekraft og videre utvikling. Et dårlig samarbeidsklima fører til at de viktigste sakene ikke løftes opp til drøfting, blant annet fordi det oppleves utrygt å gi og be om tilbakemeldinger. 

Nysgjerrighet handler om mye mer enn å unngå misforståelser, nysgjerrighet er helt avgjørende i kreative prosesser.

Mål- og tillitsmodellen er inspirert av «the Five Dysfunctions of a Team», Patrick Lencioni, 2002.

Jeg synes Stig Hjerkinn Haug sier det beskrivende godt:

– Kreativiteten er ikke noe vi får utdelt, og ferdig med det. Du kan utvikle den, og det viktigste du gjør er å være nysgjerrig og stille med åpent sinn.

Stig Hjerkinn Haug mener du som leder bør lære å si “ja, og…” i stedet for “ja, men…” når idéene dukker opp.

Å prøve er hele poenget når vi jobber med nye ideer! Vi må ut i det farvannet der ideen skal bli til virkelighet. Kanskje et farvann der ingen har vært før. Vi må teste om båten funker, det kan vi ikke gjøre på tørt land. I slike kreative prosesser er lyst en helt avgjørende faktor. Folk må ha lyst, og nysgjerrighet er i tillegg en edel dyd. Er du nysgjerrig, kan du ramle borti mye rart, som kan videreutvikles til noe nytt og spennende. Flaks, sier folk, men flaks er slett ikke tilfeldig. Forskning viser at de mest nysgjerrige har mest flaks, sier Haug.

Konklusjonen min er at nysgjerrighet kan føre til bedre relasjoner mellom mennesker, unngå misforståelser, øke kreativitet og utvikling.

Har du møtt den gode og åpne nysgjerrigheten? De menneskene som møter deg med varme og ærlig interesse? De som får deg til å føle deg betydningsfull og sett?

De møtene er magiske, og jeg vil utfordre deg til å trene på å stille spørsmål og være nysgjerrig.

Alle som er i møter med små barn vet at de har en unik evne til å stille spørsmål. Bli med på den undringen og se hva som skjer! Plutselig ble den steinen i veikanten som 4-åringen fant til en spennende historie.

Barn stiller ca. 400 spørsmål i løpet av en dag, hvor mange stiller du?

Nysgjerrighet er en følelse av interesse som gir seg uttrykk i et begjær etter eller ønske om viten, gjerne gjennom erfaring.
Wikipedia

Bodil Skjørestad

Bodil Skjørestad

Rådgiver og coach

Sommermøte med meg selv (SWOT)

  Nytt år og nye muligheter er et kjent begrep, og for noen betyr det å ha «årsmøte» med seg selv og ofte rundt årsskifte. Det å reflektere over hvor er jeg nå, hvordan har jeg det på jobb, hva skal jeg gjøre mer eller mindre av osv.Jeg har ofte...

les mer

Mindfulness, lederskap og prestasjon

  I jobben som rådgiver møter jeg ofte ledere som ønsker seg verktøy for å håndtere stress. Som ønsker å bli enda mer effektive, få enda mer inn i en allerede full og stressende hverdag. Med den bestillingen, er det ofte veldig naturlig å...

les mer

Hører du, eller lytter du?

  - Nå er du der igjen… - Hvor da? - Du hører ikke etter! - Hmmm… Har du vært i denne situasjonen før? Jeg tipper at du nikker gjenkjennende og det er ikke så rart, for lytting kan være en krevende øvelse. Eksempel på lytting: Du kommer på besøk...

les mer

Har du fått din daglige dose?

  Hjemmekontor. Corona. Teamsmøter. Den nye normalen. Det har vært skrevet og pratet mye om dette det siste året! Vi er lei av de nye ordene, av situasjonen, av usikkerheten. Og vi vet samtidig at vi skal være takknemlige. Vi som bor i det...

les mer