Er du en nysgjerrigper?
– Selve ordet respekt kommer fra å re-spektere, eller å se en gang til. Respektfull atferd handler om å møte andre mennesker med åpenhet og en sunn nysgjerrighet knyttet til bakgrunnen for det de gjør og det de sier, også når de viser oppførsel vi ikke forstår eller er direkte uenig i.
Men for å kunne være nysgjerrig på en god måte må du utvise respekt og få tillit i relasjonen. Det å få komme tett på andre mennesker, få lov til å undre seg og stille spørsmål som fører til en endring eller bidrar til økt selvinnsikt, er noe jeg setter stor pris på i mitt daglige arbeid.
Vi ser ofte at konflikter kunne vært unngått hvis vi hadde vært litt mer nysgjerrige.
Det å lytte, se, stille spørsmål og forstå andre gjør at man styrker kommunikasjonen – noe som er helt avgjørende for å unngå misforståelser. Med denne grunnholdningen styrker vi vår egen evne til å verdsette forskjellighet og mangfold, og innse at de fleste saker har minst to sider.
Det å være interessert i å forstå en kollega eller en venn, stille spørsmål istedenfor å dømme eller trekke raske konklusjoner, kan være konfliktdempende. Ofte lytter vi med utgangspunkt i egne erfaringer eller opplevelser og glemmer å være til stede i samtalen.
Hva med å snu dette?
Bestem deg for å være nysgjerrig, still spørsmål for å få informasjon og for å forstå andre mennesker.
Ett av våre verktøy er DISA. Dette er en analyse som kartlegger dine personlige atferdstrekk og psykologiske behov. DISA kan gi oss forståelse av hvordan vi som mennesker reagerer ulikt på ord og handlinger, og hjelpe oss å verdsette ulikhetene som en ressurs inn i et arbeidsmiljø.
Når respekt, tillit og manglende nysgjerrighet blir satt under press på en arbeidsplass, vil det samtidig åpnes for drama av ulik styrke og karakter.
Mål- og tillitsmodellen
I boken Five dysfunctions of a team av Patrick Lencioni, går det frem at virksomheter som over tid har slitt med samarbeidsproblemer kan ha flere fellestrekk:
– En av disse er fravær av tillit, som fort kan resultere i at folk slutter å be hverandre om råd eller tilby bistand. Samtaler om viktige tema flyttes fra møterommet til kaffeautomaten, eller til andre arenaer der noen er invitert og andre ekskludert, samtidig som det sås tvil om kolleger, ansatte eller ledernes gode vilje og/eller kompetanse. Å bygge en kultur som verdsetter sunn friksjon og produktive konflikter er viktig for bedriftens konkurransekraft og videre utvikling. Et dårlig samarbeidsklima fører til at de viktigste sakene ikke løftes opp til drøfting, blant annet fordi det oppleves utrygt å gi og be om tilbakemeldinger.
Nysgjerrighet handler om mye mer enn å unngå misforståelser, nysgjerrighet er helt avgjørende i kreative prosesser.
Jeg synes Stig Hjerkinn Haug sier det beskrivende godt:
– Kreativiteten er ikke noe vi får utdelt, og ferdig med det. Du kan utvikle den, og det viktigste du gjør er å være nysgjerrig og stille med åpent sinn.
Stig Hjerkinn Haug mener du som leder bør lære å si «ja, og…» i stedet for «ja, men…» når idéene dukker opp.
Å prøve er hele poenget når vi jobber med nye ideer! Vi må ut i det farvannet der ideen skal bli til virkelighet. Kanskje et farvann der ingen har vært før. Vi må teste om båten funker, det kan vi ikke gjøre på tørt land. I slike kreative prosesser er lyst en helt avgjørende faktor. Folk må ha lyst, og nysgjerrighet er i tillegg en edel dyd. Er du nysgjerrig, kan du ramle borti mye rart, som kan videreutvikles til noe nytt og spennende. Flaks, sier folk, men flaks er slett ikke tilfeldig. Forskning viser at de mest nysgjerrige har mest flaks, sier Haug.
Konklusjonen min er at nysgjerrighet kan føre til bedre relasjoner mellom mennesker, unngå misforståelser, øke kreativitet og utvikling.
Har du møtt den gode og åpne nysgjerrigheten? De menneskene som møter deg med varme og ærlig interesse? De som får deg til å føle deg betydningsfull og sett?
De møtene er magiske, og jeg vil utfordre deg til å trene på å stille spørsmål og være nysgjerrig.
Alle som er i møter med små barn vet at de har en unik evne til å stille spørsmål. Bli med på den undringen og se hva som skjer! Plutselig ble den steinen i veikanten som 4-åringen fant til en spennende historie.
Barn stiller ca. 400 spørsmål i løpet av en dag, hvor mange stiller du?
Nysgjerrighet er en følelse av interesse som gir seg uttrykk i et begjær etter eller ønske om viten, gjerne gjennom erfaring.
Wikipedia
Medarbeidersamtalen – et praktisk program
Gode medarbeidersamtaler bidrar til økt trivsel, motivasjon og bedre prestasjoner. Nå kan du delta i et praktisk program for ledere som ønsker å utvikle sin kompetanse i å gjennomføre gode medarbeidersamtaler.De beste lederne bruker en rekke verktøy når de...
Medarbeidersamtalen
I vårt arbeid med å utvikle ledere og team, kommer vi ofte innom temaet medarbeidersamtaler. Dette nyttige verktøyet, som når det blir brukt smart, gir stor verdi og nytte for både leder og medarbeider. Og som kan skape mye frustrasjon når det ikke gjennomføres...
Forhandlinger i praksis
«Hvis I ikke kan li’ lugten i bageriet, så forsvind!»Dette utsagnet ble jeg møtt med helt i starten av en forhandlingsprosess. Vi snakker skandinavisk luftfart, sent 80-tall. En tid som fremdeles bar preg av «Management by terror and fear». Forhandlinger på...
Digital fredagsdrøs 26. april
Også denne gang er det en digital versjon slik at du kan bli med uansett hvor i landet du befinner deg.Temaet er ledertrender for 2024/2025. Vi deler noen spennende tanker rundt litt av det som rører seg innen ledertrender, og vi gleder oss!26. april 2024 kl....
Tydelig kommunikasjon – en av nøklene til suksess i næringslivet
Kommunikasjon er et av de temaene som interesserer meg aller mest, og som jeg har bred erfaring fra gjennom mine mange år innen luftfart. Flere års forhandlingserfaring, ved å være representert i forhandlingsutvalget i en fagforening, gjør at jeg har forstått...
Lær å bli en coachende leder
Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 16. mai!Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...
Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?
”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...
Fra god på fag til god på å lede andre
Er du ny som leder og trenger noen verktøy i hverdagen? Som ny i lederrollen, kan man trenge litt påfyll og verktøy til å håndtere daglige situasjoner. Det er ofte små endringer som skal til for å oppnå bedre resultater.God på fag Når man er dyktig i faget sitt,...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...
Mindfulness, lederskap og prestasjon
I jobben som rådgiver møter jeg ofte ledere som ønsker seg verktøy for å håndtere stress. Som ønsker å bli enda mer effektive, få enda mer inn i en allerede full og stressende hverdag. Med den bestillingen, er det ofte veldig naturlig å...