Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av bruksområdene.
DISA er en analyse for å identifisere ulike personers karaktertrekk, der teoriene har sitt utgangspunkt i DISC-analysen, som den amerikanske psykologen William Moulton Marston (1893 – 1947) lanserte i 1926.
Fun fact: Marston var også tegneserieforfatter, og skapte figuren Wonder Woman. Marston ble tatt inn i Comic Book Hall of Fame i 2006.
John Evan-Jones, som også var psykolog, jobbet mange år med å studere, modifisere og fornye Marston sitt opprinnelige arbeid, og resultatet av dette er den analysen vi bruker.
SPORTS CLUB: Det var som daglig leder i Sports Club jeg først oppdaget effekten av DISA. Her fra en artikkel i KK på 90-tallet.
Hva skal man med DISA?
Jeg husker godt tilbake til mine første erfaringer med verktøyet da jeg var operativ leder selv, og kunde hos Evan-Jones. Min første tanke var: «Dette skulle jeg visst for lenge siden!»
Jeg hadde ikke vært skikkelig bevisst på hvor store ulikheter det kan være mellom de forskjellige persontypene, og hva mer innsikt i hvordan andre personer er «skrudd sammen» kan gjøre for å bedre kommunikasjonen, den psykologiske tryggheten og teamarbeidet.
Jeg pleier ofte å dele opp i følgende punkter når vi prater om nytteverdi av DISA:
- Selvinnsikt. Det å forstå mer av hvordan man selv er som type, få innsikt i hva som er viktig og motiverende for meg selv og andre, og se på hvilken betydning dette kan ha, for eksempel med tanke på eget lederskap.
- Teamet. Hvordan opptrer de ulike teammedlemmene både individuelt og i fellesskapet? Hvilken betydning vil dette ha for samarbeidet og kommunikasjonen oss imellom? Hva er styrkene og utviklingsområdene for oss som lag? Det er ofte en øye-åpner når leder og teammedlemmene får se sine profiler sammen. Det er lett å se hva vi «mangler» og hvor det er mange som har de samme talentene. Det er også et nyttig verktøy innen rekruttering. Ikke som en fasit, men som en god indikator på hvordan kandidaten vil kunne fungere i teamet.
- Lederskap. Når jeg som leder fikk sett verktøyet i bruk, og jobbet med det så mye at jeg virkelig begynte å forstå verdien, ble det for meg en radikal endring i min oppfattelse av mitt team, vårt samarbeid, hva de ulike hadde som motivasjonsfaktorer, og ikke minst hva som var demotiverende. For øvrig er det en faktor vi fokuserer for lite på. Det som er demotiverende, er faktisk like viktig som hva som er sterkt motiverende.
- Salg. Tenk å skjønne mer om de ulike kundetypene på en mye bedre måte! Få innsikt i at de ulike typene for eksempel har svært ulike beslutningsprosesser, og at vi kan jobbe med salg også med denne kunnskapen tilgjengelig. Dette endrer salgsarbeidet for alltid!
De ulike DISA-typene
Før vi ser mer på de ulike typene, har jeg lyst å sette søkelys på et par viktige punkt: Ingen er «bare DISA». Dette er et grundig og nyttig verktøy, men det er mange faktorer som spiller inn på hvordan vi mennesker er som typer, hvordan vi oppfører oss og hva som er viktig for oss.
For eksempel personlige verdier, tidligere erfaringer og positive og hemmende overbevisninger vi har. Vi skal alltid fortsette å være nysgjerrige på andre mennesker, aktivt lyttende og nærværende, for å bli godt kjent og forstå hverandre.
Men DISA gir en spennende innsikt som et system for å identifisere ulike persontyper. I tillegg til det vi observerer, og det vi får av respons i dialogen med andre mennesker.
DISA står for:
Driftig
Inspirerende
Stabil
Analytisk
D: Driftig
Dette er en type som er svært handlekraftig, målrettet og produktiv. De er typisk motivert av resultater og prestasjoner, og er ofte tydelige og direkte i kommunikasjonsstilen. Rastløse, trenger mye frihet og stadig nye utfordringer. De kan ha veldig stor nytte av å oppdage at de aller fleste som de møter, ikke har det samme tempoet. Det er denne typen vi har færrest av, faktisk er det bare ca. 3 % av oss som er «mest D-type».
I: Inspirerende
Her er det også mye tempo, god stemning, og mye engasjement! I-typen er entusiastisk, vennlig, positiv og selgende i stilen. De trenger å få tilbakemeldinger for å vite at de gjør en god jobb og at de passer inn i teamet. Frihet er et stikkord også for denne typen, og de kjeder seg fort om det blir for mange detaljer. De er sosiale og ønsker å jobbe tett sammen med andre. Vi ser at det er ca. 11 % som har mest av I-karaktertrekkene.
S: Stabil
S-typen er den trygge, pålitelige, tillitvekkende personen, som er gode lyttere. Vi sier ofte at S-en er «oljen i maskineriet». De er gode på rutiner og prosedyrer, jobber metodisk og grundig. Trygghet og stabilitet er viktig. Dette er spesialistene, som kan jobbe med samme oppgave over tid. Oppriktighet og ærlighet er essensielt for S-ene. Og vet du hva? Dette er folk flest, de utgjør ca. 69 %.
A: Analytisk
Dere som leser dette, og har mye A i profilen, vet godt at det nå er 17 % igjen, og at det da er så mange A-typer det finnes. Dere er strukturerte, systematiske, nøyaktige, gode på å stille kritiske spørsmål («Hvorfor det? Har du tenkt på….?»), og bruker lang tid på beslutninger, men liten tid på evaluering. Dere vet dere har rett, fordi dere har sjekket alle fakta og tar en beslutning basert på innsikt, fakta og logikk.
Er det noen som kjenner seg igjen? Eller kjenner igjen sjefen, kollegaen eller partneren?
Et nyttig verktøy for deg!
Hvorfor denne overskriften «Det enkle er ofte det beste»? Rett og slett fordi det ikke slutter å forundre meg, at dette verktøyet er så nyttig, spennende og samtidig lett tilgjengelig. Rene Kinder-egget der, altså.
Hvis jeg tenker på hvor mange ganger jeg har undervist i DISA, for ulike team og i 1:1 coaching, så er det nok antagelig over 1000 ganger. Og jeg er fortsatt like begeistret over effekten!
Lyst til å lære mer? Ta kontakt for en personlig og uforpliktende prat om hvordan du kan bruke DISA i din arbeidshverdag.
Medarbeidersamtalen – et praktisk program
Gode medarbeidersamtaler bidrar til økt trivsel, motivasjon og bedre prestasjoner. Nå kan du delta i et praktisk program for ledere som ønsker å utvikle sin kompetanse i å gjennomføre gode medarbeidersamtaler.De beste lederne bruker en rekke verktøy når de...
Medarbeidersamtalen
I vårt arbeid med å utvikle ledere og team, kommer vi ofte innom temaet medarbeidersamtaler. Dette nyttige verktøyet, som når det blir brukt smart, gir stor verdi og nytte for både leder og medarbeider. Og som kan skape mye frustrasjon når det ikke gjennomføres...
Forhandlinger i praksis
«Hvis I ikke kan li’ lugten i bageriet, så forsvind!»Dette utsagnet ble jeg møtt med helt i starten av en forhandlingsprosess. Vi snakker skandinavisk luftfart, sent 80-tall. En tid som fremdeles bar preg av «Management by terror and fear». Forhandlinger på...
Digital fredagsdrøs 26. april
Også denne gang er det en digital versjon slik at du kan bli med uansett hvor i landet du befinner deg.Temaet er ledertrender for 2024/2025. Vi deler noen spennende tanker rundt litt av det som rører seg innen ledertrender, og vi gleder oss!26. april 2024 kl....
Tydelig kommunikasjon – en av nøklene til suksess i næringslivet
Kommunikasjon er et av de temaene som interesserer meg aller mest, og som jeg har bred erfaring fra gjennom mine mange år innen luftfart. Flere års forhandlingserfaring, ved å være representert i forhandlingsutvalget i en fagforening, gjør at jeg har forstått...
Lær å bli en coachende leder
Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 16. mai!Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...
Fra god på fag til god på å lede andre
Er du ny som leder og trenger noen verktøy i hverdagen? Som ny i lederrollen, kan man trenge litt påfyll og verktøy til å håndtere daglige situasjoner. Det er ofte små endringer som skal til for å oppnå bedre resultater.God på fag Når man er dyktig i faget sitt,...
Mindfulness, lederskap og prestasjon
I jobben som rådgiver møter jeg ofte ledere som ønsker seg verktøy for å håndtere stress. Som ønsker å bli enda mer effektive, få enda mer inn i en allerede full og stressende hverdag. Med den bestillingen, er det ofte veldig naturlig å...
Velkommen til oss, Ingjerd!
Evan-Jones vokser og vi bygger nå opp en avdeling i Oslo-området. I den forbindelse er vi stolte av å presentere Ingjerd Torp Sletner som vår nye rådgiver.– Muligheten jeg nå har fått i Evan-Jones, anser jeg som et privilegium. Det å kunne...
«Du får de medarbeiderne du fortjener»
I Evan-Jones er dette utsagnet et bærende element for motivasjon til kunnskapsløft, kurs, utdanningsprogram og andre kompetansegivende aktiviteter.Vi møter veldig mange håndverkere gjennom våre utdanningsprogram og kurs i løpet av et år, og...