12 nøkler til Suksess. Nøkkel 2: Tro og overbevisninger

9. mai 2019 | Blogg, Faglitteratur

I bloggene våre for 2019, vil vi med jevne mellomrom dele tanker og avsnitt fra boken 12 nøkler til suksess av John Evan-Jones med dere. Her følger et utdrag fra kapittel 2, som omhandler John sine tanker rundt den andre nøkkelen: Tro og overbevisninger.

Tekst: John Evan-Jones. Oversatt til norsk av Ewy Myrhaugen.

Tro og overbevisning er mekanismer som sikrer at vi tror på både våre mål og oss selv. Mange feiler fordi målet ikke understøttes av overbevisningene.

Hele veien gjennom historien er store fremskritt, suksesser og resultater blitt oppnådd på grunnlag av tro og overbevisninger.

Mange mennesker har overbevisninger som de ikke engang er bevisst på, og som et resultat kan målet være i konflikt med det de tror på, hvilket kan forårsake «indre borgerkrig» og manglende handlekraft.

Overbevisninger (positive eller negative/ fremmende eller hemmende) er grunnlaget for vår personlighet. De definerer oss som verdifulle eller verdiløse, trygge eller truet, kompetente eller inkompetente, sterke eller hjelpeløse, sosiale eller utenforstående. Kjerneoverbevisningene setter grensene for våre prestasjoner, vår livskvalitet og vårt følelsesmessige velvære.

Det synes å være slik at:

Det vi kan se, tror vi på – og det vi tror på, kan vi se. 

Forfatter: John Evan-Jones, her med kona Marianne

Trossystemet vårt er grunnlaget for de målene vi har satt oss. Kjerneoverbevisninger kan være så dypt begravd at mange av oss ikke engang er bevisst på at vi har dem. Men de er der, og de har en betydelig innvirkning på våre mål og våre liv.

Vi blir også påvirket av historiske overbevisninger som har gått i arv fra generasjon til generasjon. Som et resultat av dette, stammer våre skikker og vår adferd også fra våre overbevisninger.

Overbevisninger, verdier og holdninger
 

Alle har et sett av grunnleggende antagelser og overbevisninger som former tenkemåten, kommunikasjon og oppførsel. Kanskje vil det være en fordel hvis jeg gir min definisjon av ordene jeg bruker:

1) En overbevisning er den viten eller forståelsen som et individ anser for å være riktig om hans/hennes verden.

2) En verdi er en varig overbevisning om at en bestemt adferd er å foretrekke fra et sosialt synspunkt.

3) En holdning er en lært preferanse, en konsekvent og ensartet måte å reagere på i en gitt situasjon.

De fleste av oss gir ikke seg selv tid til å undersøke hva våre kjerneoverbevisninger er, selv om vi lever etter dem. Hvis jeg for eksempel ga deg seksti sekunder til å skrive ned dine tre viktigste overbevisninger akkurat nå, i prioritert rekkefølge, ville du være i stand til å gjøre det? Mange synes dette er svært vanskelig. Men problemet er at med mindre vi er i stand til å forstå og identifisere overbevisningene og verdiene vi styrer etter, så er det utfordrende å sette mål som er i harmoni med disse.

Du bommer på målet hvis målet er i konflikt med overbevisningene dine

Mange er flinke å sette seg mål, de legger ned masse energi og gjør de nødvendige ofringer – men allikevel feiler de. Man vil gjerne bortforklare det hele ved å si at målene var urealistiske eller at timingen var feil.

Den eneste måten jeg vet om som kan bryte denne onde sirkelen, er å bruke tid på å identifisere egne kjerneoverbevisninger. La meg gi deg et eksempel på en av mine overbevisninger:

Jeg tror at de fleste mennesker kan mye mer enn de tror de kan.

Det er veldig viktig for meg å prøve å inspirere andre til å oppnå gode resultater. Hvis målet mitt på en eller annen måte er i konflikt med mine overbevisninger, så vil mitt mål ikke kunne nås.

Da jeg var direktør i en internasjonal virksomhet, var jeg godt betalt og suksessrik, men ikke alltid fornøyd med arbeidet. Målet var alltid å få gode økonomiske resultater, og vi gjorde også det mesteparten av tiden. Min utfordring var når dette noen ganger ble nådd på bekostning av de ansatte. Som ung leder likte jeg aldri å si opp ansatte basert på dårlige prestasjoner, og som et resultat var jeg noen ganger skyldig i å ignorere dårlig arbeid. Noen av dere kjenner kanskje igjen disse symptomene. Jeg brukte mye tid på å spekulere over dilemmaet og hvorfor jeg noen ganger ikke følte meg komfortabel som konsernsjef. Jeg elsket pengene, kontrollen og statusen, men jeg følte meg aldri helt tilfredsstilt på en meningsfull måte.

På et tidspunkt fikk jeg identifisert mine kjerneoverbevisninger, og jeg kunne se at en av dem var i direkte konflikt med virksomhetens mål. Jeg diskuterte med meg selv om jeg kunne eller ville endre denne spesifikke overbevisningen. Jeg innså at det var mange overbevisninger som jeg var villig til å endre på, men ikke mine kjerneoverbevisninger. Jeg innså at når jeg i fremtiden satte meg et mål, måtte det harmonere (eller i det minste ikke være i konflikt) med mine kjerneoverbevisninger.

Jeg besluttet dessuten at jeg aldri mer ville arbeide for en virksomhet som oppnådde resultatene på bekostning av mennesker i stedet for gjennom mennesker. Dette betyr ikke at min overbevisning om at de fleste mennesker kan mye mer enn de tror, er korrekt. Det betyr ganske enkelt at denne overbevisningen er riktig og viktig for meg.

Dine kjerneoverbevisninger er riktige for deg og fungerer som ditt personlige kompass som holder deg på rett kurs mot målet. Personlig mener jeg at de fleste mål er realistiske, hvis du tror på at du kan gjøre det og målet passer sammen med dine kjerneoverbevisninger.

”Enten du tror du får det til, eller ikke, får du sannsynligvis rett.”
Henry Ford

Hvor reflektert er du rundt egne verdier og overbevisninger?

Har det noen effekt hva vi går rundt og tror på, hva vi forteller oss selv, og hvilke valg vi tar når det kommer til fokus?

Hver uke bidrar jeg til at våre kunder blir mer bevisst rundt disse temaene, og vi ser sammen på hvilken betydning det har for bla måloppnåelse og handlekraft.

Ta gjerne kontakt om du vil ta en uforpliktende, men personlig prat rundt disse spennende emnene!

Ewy Myrhaugen

Ewy Myrhaugen

Teamleder og senior rådgiver

I nyhetsbrevene og bloggene våre for 2019, vil vi med jevne mellomrom dele tanker og avsnitt fra boken 12 nøkler til suksess av John Evan-Jones med dere. 

Dette er vår historie, dette er vår plattform, og vi videreutvikler Evan-Jones etter beste evne i John´s ånd, og etter hans prakademiske tankesett.

Og hva betyr det at noe er prakademisk? Med det mener vi at vi er praktisk orienterte, at vi kobler faglig relevant innhold med praktiske verktøy som kan tas i bruk i hverdagen på din jobb umiddelbart.

Medarbeidersamtalen – et praktisk program

 Gode medarbeidersamtaler bidra til økt trivsel, motivasjon og bedre prestasjoner. Nå kan du delta i et praktisk program for ledere som ønsker å utvikle sin kompetanse i å gjennomføre gode medarbeidersamtaler. De beste lederne bruker en rekke verktøy når de...

les mer

Medarbeidersamtalen

  I vårt arbeid med å utvikle ledere og team, kommer vi ofte innom temaet medarbeidersamtaler. Dette nyttige verktøyet, som når det blir brukt smart, gir stor verdi og nytte for både leder og medarbeider. Og som kan skape mye frustrasjon når det ikke gjennomføres...

les mer

Forhandlinger i praksis

 «Hvis I ikke kan li’  lugten i bageriet, så forsvind!»Dette utsagnet ble jeg møtt med helt i starten av en forhandlingsprosess. Vi snakker skandinavisk luftfart, sent 80-tall. En tid som fremdeles bar preg av «Management by terror and fear». Forhandlinger på...

les mer

Digital fredagsdrøs 26. april

 Også denne gang er det en digital versjon slik at du kan bli med uansett hvor i landet du befinner deg.Temaet er ledertrender for 2024/2025. Vi deler noen spennende tanker rundt litt av det som rører seg innen ledertrender, og vi gleder oss!26. april 2024 kl....

les mer

Lær å bli en coachende leder

 Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 16. mai!Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...

les mer

Er lederteamet klar til å levere i 2024?

  Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig bør det også være...

les mer

Fra god på fag til god på å lede andre

 Er du ny som leder og trenger noen verktøy i hverdagen? Som ny i lederrollen, kan man trenge litt påfyll og verktøy til å håndtere daglige situasjoner. Det er ofte små endringer som skal til for å oppnå bedre resultater.God på fag Når man er dyktig i faget sitt,...

les mer