If not You, Who? If not Now, When?
Roger Årdal er daglig leder og Senior Rådgiver innen Ledelse, Strategi og Organisasjon i Evan-Jones ®
Lederundersøkelser gir gode utgangspunkt for målrettet lederutvikling
Standard lederundersøkelse
En lederundersøkelse er et godt utgangspunkt for målrettet lederutvikling.
En lederkartlegging er en strukturert tilbakemeldings metode fra flere kilder på viktige leder ferdigheter. En slik undersøkelse skal gi en presis tilbakemelding på hvordan ledere oppfattes av ulike medarbeidere, kolleger og ledere.
I tillegg kan det være fornuftig at leder også gjør en egenvurdering for å sjekke av lederens selvinnsikt.
Utbytte og verdi:
- Grunnlag for å opprette en felles lederplattform – slik vil vi at ledelse skal utøves i vår bedrift
- Grunnlag for målrettet lederutvikling
- Kan gi og utøve coaching til den enkelte ledere som har behov
360 lederundersøkelse
Selve undersøkelsen er nettbasert men kan alternativt gjennomføres basert på intervju. Alternativt kan en 180 graders undersøkelse tilbys, da inkluderes ikke sideordnete posisjoner.
Utbytte og verdi:
- Tilbakemelding på egen lederstil er en sentral forutsetning for å kunne utvikle seg i riktig retning som leder
- Lederen blir smertelig klar over sine utviklingsområder og gledelig klar over sine talenter
- Får en bevisstgjøring rundt eget lederskap, er det slik jeg ønsker å fremstå som leder?
- Ved gjentatt undersøkelse kan en måle utvikling
Spørsmål om undersøkelser og analyse?
Innsikt
Er lederteamet klar til å levere i 2024?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig bør det også være...
Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?
”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...
«Du får de medarbeiderne du fortjener»
I Evan-Jones er dette utsagnet et bærende element for motivasjon til kunnskapsløft, kurs, utdanningsprogram og andre kompetansegivende aktiviteter.Vi møter veldig mange håndverkere gjennom våre utdanningsprogram og kurs i løpet av et år, og...
Nå kommer lærlingene. Er din bedrift godt forberedt?
Her er mine beste råd til bedrifter som tar imot lærlinger.I Evan-Jones bruker vi mye tid på ordet «kultur» og innholdet i ordet. Ewy skrev en utmerket blogg under tittelen «Kultur spiser strategi til frokost» 22. november 2021. Den avsluttes...
Hvordan gi kunden godfølelsen?
Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...
Vær bevisst på hvordan du kommuniserer
Ulike mottakere kan tolke samme budskap på forskjellige måter. Ved å vite mer om hvordan man selv er i kommunikasjonsøyeblikket, har man bedre forutsetninger for å forstå andre og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper og situasjoner....
HMS sett i sammenheng med holdninger, verdier og valg
Knut Eriksen har i 20 år arbeidet med sikkerhetskurs for elektrikere. Her deler han sine erfaringer med bedrifter som er gode på sikkerhet. Det er et lovpålagt kurs for alle som arbeider i, med, eller nær ved et elektrisk anlegg i profesjonell...
10 tips til hvordan du kan utvikle din selvtillit
Jeg tror det må ha skjedd noe med selvtilliten til mange nå i koronaperioden. Flere av de jeg har snakket med de siste ukene kjenner plutselig på en usikkerhet og uro, som ikke var der for 2 år siden. Dette gjelder både toppledere,...
Hva er dine unike salgsargument?
USP, UBO, UBR, WIIFM... Kjært barn har mange navn. Hva er dine unike salgsargument? Det er faktisk svært mange ledere og selgere som ikke er bevisst akkurat det. ”En vellykket USP lover en klar fordel for forbrukerne, gir dem noe som...