If not You, Who? If not Now, When?

Roger Årdal er daglig leder og Senior Rådgiver innen LedelseStrategi og Organisasjon i Evan-Jones ®

Lederundersøkelser gir gode utgangspunkt for målrettet lederutvikling

En lederundersøkelse er et viktig verktøy for tilbakemelding og utvikling av ledere på ulike nivå i en organisasjon.

Standard lederundersøkelse

En lederundersøkelse er et godt utgangspunkt for målrettet lederutvikling.

En lederkartlegging er en strukturert tilbakemeldings metode fra flere kilder på viktige leder ferdigheter. En slik undersøkelse skal gi en presis tilbakemelding på hvordan ledere oppfattes av ulike medarbeidere, kolleger og ledere.

I tillegg kan det være fornuftig at leder også gjør en egenvurdering for å sjekke av lederens selvinnsikt.

Utbytte og verdi:

  • Grunnlag for å opprette en felles lederplattform – slik vil vi at ledelse skal utøves i vår bedrift
  • Grunnlag for målrettet lederutvikling
  • Kan gi og utøve coaching til den enkelte ledere som har behov

360 lederundersøkelse

360 eller 180 graders lederevaluering er to strukturert datainnsamlingsprosess, hvor det samles inn informasjon om hvordan lederen selv, samt dens overordnete, sideordnete og under-ordnete opplever vedkommens måte å lede på.

Selve undersøkelsen er nettbasert men kan alternativt gjennomføres basert på intervju. Alternativt kan en 180 graders undersøkelse tilbys, da inkluderes ikke sideordnete posisjoner.

Utbytte og verdi:

  • Tilbakemelding på egen lederstil er en sentral forutsetning for å kunne utvikle seg i riktig retning som leder
  • Lederen blir smertelig klar over sine utviklingsområder og gledelig klar over sine talenter
  • Får en bevisstgjøring rundt eget lederskap, er det slik jeg ønsker å fremstå som leder?
  • Ved gjentatt undersøkelse kan en måle utvikling

Spørsmål om undersøkelser og analyse?

Bodil Skjørestad

Bodil Skjørestad

Senior rådgiver og coach

Innsikt

Er lederteamet klar til å levere i 2024?

  Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig bør det også være...

les mer

Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?

 ”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...

les mer

Hvordan gi kunden godfølelsen?

 Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...

les mer

Hva er dine unike salgsargument?

  USP, UBO, UBR, WIIFM... Kjært barn har mange navn. Hva er dine unike salgsargument? Det er faktisk svært mange ledere og selgere som ikke er bevisst akkurat det. ”En vellykket USP lover en klar fordel for forbrukerne, gir dem noe som...

les mer