Kulturer kan være så sterke at de «sitter i folkene».
BODIL SKJØRESTAD ER SENIOR RÅDGIVER INNEN LEDELSE, SALG OG ORGANISASJON I EVAN-JONES ®
De beste bedriftene har en tydelig og klar bedriftskultur
Vår erfaring tilsier at de beste bedriftene kjennetegnes av at de har en tydelig og klar bedriftskultur. For mange ledere og ansatte kan dette med kultur virke for svevende og lite håndgripelig, mens andre konkluderer med at «det sitter i veggene».
Kultur er overalt på arbeidsplassen, men vises først og fremst i det vi gjør, vår daglige atferd, måten vi håndterer våre utfordringer, våre reaksjoner – sinne som glede – i måten vi feirer på, og ikke minst måten vi snakker om og til hverandre på.
Det grunnleggende fundamentet
Det grunnleggende fundamentet i en hver bedrift er selve grunnmuren i bedriften, det er ut i fra dette fundamentet at vi bygger og videreutvikler bedriften.
Alle som har bygget hus vet at uten en sold grunnmur vil ikke huset stå særlig lenge. Det grunnleggende fundamentet er bedriftens verdier, visjoner for ønsket kultur. Det er disse kjørereglene som forteller oss hvordan vi gjør ting hos oss. Hvordan vi skal fremstå internt og eksternt og ikke minst hva vi skal basere våre beslutninger på. Dette grunnlaget fortelle oss hva vi tror på og hva vi ikke tror på.
Utbytte og verdi:
- Verdi og visjoner brukes som byggestein for en ønsket kultur
- Gir en standard for hva som anses som godt og dårligt
- Felles forståelse og enighet på hvordan vi gjør ting hos oss
- Våre felles handlemåter og vaner
- Har en aktiv veileder i valgsituasjoner
- Opprettholder en positiv selvfølelse
- Praktiserer verdiene til daglig i forhold til kollegaer og kunder
Eksempel på programinnhold:
- Utarbeidelse av et felles verdigrunnlag av aksepterte normer og regler – dette står vi sammen om.
- Forståelsen av at verdier og holdninger skal gjennomsyre alt i bedriften – forankres i målene og bygges inn i bedriftens strategi og kvalitetsarbeid
- Forretningside – Hvilke varer eller tjenester skal selges og hvem skal kjøpe dem.
- Kundeløfte – Hva lover vi kundene våre
- Posisjon i markedet – hvem er dine konkurrenter og dine leverandører
Program i kulturutvikling
Mange ledere ønsker å få en bedre kontroll på over organisasjonskulturen, endre den i en eller annen retning eller gjøre organisasjonens medlemmer mer bevisst på sin kultur. Erfaring viser at både en akademisk og praktisk tilnærming til kulturendring gir mye verdi.
Kultur endringen må alltid ta utgangspunkt i den konteksten bedriften eller selskapet er i. Hva slags størrelse den har, eiere, hva slags kunder den har, hva slags utfordringer den har, antall ansatte, distribuert organisasjon eller ikke, privat eller offentlig. Deretter må enhver bedrift må lage sin egen unike suksessformel for kulturendring i samråd med programmet i kulturutvikling.
Utbytte og verdi:
- Skape en ønsket kultur i bedriften i samsvar med de ansatte
- Enighet for hvordan en skal fremstå i forhold til kollegaer og kunder
- De ansatte kjenner og lever etter verdigrunnlaget
- Bevisstgjøre hvordan en selv påvirker bedriftens kultur
- Effektiv lykkes med å kategorisere, utvikle og bevare ønsket kultur
Eksempel på programinnhold:
- Organisasjonskulturen i bedriften
- Forskjellen mellom en organisasjonskultur og en subkultur
- En ønsket organisasjonskultur og innholdet i dagens bedriftskultur
- Funksjoner som tjener organisasjonskulturen
- Medlemmenes atferd i en organisasjonskultur og de 4 kulturelle dimensjonene i bedriften
- Slik styres organisasjonskulturen
Spørsmål om organisasjon og team?
Innsikt om organisasjon og team
«Du får de medarbeiderne du fortjener»
I Evan-Jones er dette utsagnet et bærende element for motivasjon til kunnskapsløft, kurs, utdanningsprogram og andre kompetansegivende aktiviteter.Vi møter veldig mange håndverkere gjennom våre utdanningsprogram og kurs i løpet av et år, og...
Nå kommer lærlingene. Er din bedrift godt forberedt?
Her er mine beste råd til bedrifter som tar imot lærlinger.I Evan-Jones bruker vi mye tid på ordet «kultur» og innholdet i ordet. Ewy skrev en utmerket blogg under tittelen «Kultur spiser strategi til frokost» 22. november 2021. Den avsluttes...
Vær bevisst på hvordan du kommuniserer
Ulike mottakere kan tolke samme budskap på forskjellige måter. Ved å vite mer om hvordan man selv er i kommunikasjonsøyeblikket, har man bedre forutsetninger for å forstå andre og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper og situasjoner....
Kultur spiser strategi til frokost
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er noe av det viktigste dere som ledere gjør. Strategien for neste år legges nå! Hvilken kultur har vi, hva ønsker vi, hva er de uskrevne reglene, og...
Er du en nysgjerrigper?
Hva er nysgjerrighet, og er det en bra ting? Jeg tenker at det å være nysgjerrig også handler om respekt!– Selve ordet respekt kommer fra å re-spektere, eller å se en gang til. Respektfull atferd handler om å møte andre mennesker med åpenhet...
Psykologisk trygghet – tør å vær sårbar
Begrepet psykologisk trygghet, og betydningen det har for teamene på jobb, er på ingen måte nye oppdagelser. Men det har kommet som et sterkt fokusområde denne høsten – og det er mange grunner til det. Nyhetene fra hele verden er skremmende....
Så enkelt, så vanskelig og så resultatskapende
I Evan-Jones gjør vi vårt ytterste for å leve opp til vår visjon som beskrives gjennom to ord; Cocreate Success. Men hva innebærer Cocreate i praksis?Create betyr å skape og co betyr sammen; å skape noe sammen. Dette gjør vi internt i egen...
Vi trenger et sterkere medarbeiderskap i 2021
Det er ikke til å stikke under en stol at vi står i en krevende situasjon for tiden. En situasjon som skal håndteres, bearbeides og som til slutt vil ha ulike utfall for den enkelte bedrift. Gjennom 2020 har vi analysert situasjon og...
Organisasjoner som ikke tilpasser seg en verden i endring, vil dø ut
I løpet av sommeren tok vi i Evan-Jones initiativet til å analysere hvordan Corona-pandemien har påvirket arbeidsdagen til norsk næringsliv. Vi kan slå fast tre ting;1. Den enes død, den andres brød. 2. Ingenting blir som før. 3. Nå formes...
Vi kan ikke løse morgendagens utfordringer med gårsdagens løsninger!
Vi lever i et samfunn som er i kontinuerlig forandring hvor morgendagens muligheter blir dagens muligheter og dagens løsninger fort blir gårdagens løsninger. Løsninger i dagens samfunn blir også fort utdaterte og erstattet av andre metoder....