Reagerer du negativt på konflikt?
Konflikt! Bruk noen sekunder og ”smak” på ordet. Hva er din umiddelbare reaksjon?
Hva er ditt syn på konflikt?
Er du blant dem som føler at ordet er negativt ladet og forbinder situasjonen med krangel, kamp, sterke følelser, vantrivsel osv.? Du er i så tilfelle i godt selskap. De fleste av oss reagerer negativt på ordet og det indikerer du har et harmonisyn. Du ser på konflikter som noe unødvendig som helst ikke skal løftes frem.
Det finnes også de som ser mer positivt på konflikt. De forbinder konflikt med muligheter, dynamikk, fremgang osv. Vi sier at disse har et konfliktsyn. De ser på konflikt som noe naturlig og som også kan føre til et positivt resultat.
Hva kommer det av at de fleste av oss reagerer negativt på konflikt?
Årsaken ligger dypt forankret i vår underbevissthet, knyttet til situasjoner vi har sett eller opplevd. Denne måten å reagere på, er imidlertid et dårlig utgangspunkt for å løse egne og andres konflikter. Vi må snu tankegangen og tørre å se optimistisk på konflikthåndtering.

Vi kan ha forskjellige ståsteder i en konfliktsituasjon:
- Vi kan være en av partene og kanskje også årsaken til konflikten.
- Som ledere kan vi bli nødt til å løse konflikter i organisasjonen.
- Vi kan også komme i Meklerrollen, som leder eller som en betrodd kollega.
I tillegg snakker vi også om interne konflikter. Dette er konflikter som oppstår hos oss selv når vi kommer i situasjoner der vi må foreta valg mellom flere alternativer.
Hva er konflikt?
Dette er et vanskelig definisjonsspørsmål. Når har vi en konflikt, og når er det bare en uenighet?
Forfatter og profesjonell konflikthåndterer Kjell Ekstam har lagt følgende definisjon til grunn:
“En konflikt oppstår i den situasjonen der den ene parten tror at det han/hun ønsker, ikke er i overenstemmelse med motpartens ønske.”
Basert på denne definisjonen, vil de aller fleste uenigheter bli løst uten at det oppstår en konflikt. Definisjonen viser også at når situasjonen utvikler seg, er det nødvendig å gå tilbake til den opprinnelige årsaken når vi skal løse konflikten.
Skal alle konflikter unngås? En konfliktfri arbeidsplass er utenkelig. Det er som regel positivt at mennesker har forskjellige synspunkter og ser på ting utfra ulike ståsteder.
Det handler om å optimere de positive konfliktene og sørge for å minimere de destruktive.
Hva gjør du som leder når det oppstår en konflikt i organisasjonen?
Her er tre viktige grunnregler:
- Grip fatt i konflikten så tidlig som mulig. Det er når konflikten får lov til å vokse, at den blir en verkebyll i organisasjonen.
- Søk hjelp. Det viktigste er at du handler. Føler du deg i tvil, så søk hjelp hos kollegaer, nærmeste leder, BHT osv. Det er svært vanlig at man søker hjelp for sent og svært uvanlig at man søker hjelp for tidlig.
- Forebygg at det vokser frem destruktive konflikter. Et godt arbeidsmiljø er en viktig faktor i arbeidet med å forebygge konflikter. Arbeidsmiljøet er et felles ansvar. Det må være trygghet og åpenhet som gjør at vi våger å ta opp ubehagelige saker til diskusjon.
Grundig forberedelse er en forutsetning for å lykkes med konflikthåndtering. En god start er å ”rydde” i konflikten og finne kjernen til problemene, ref. definisjonen til Ekstam.
Gode verktøy kan hjelpe
Det finnes noen enkle gode verktøyer som kan hjelpe deg i dette ryddearbeidet.
Som eksempel kan vi kan se på Uenighetens natur og vurdere de bakenforliggende årsakene:
- Uenighet om Fakta. Ulik oppfatning om fakte, ulik tilgang på informasjon osv.
- Uenighet om Mål. Ulik oppfatning av målene og prioritering av disse, uklare mål osv.
- Uenighet om Metode. Uenighet om strategi, prosedyrer eller verktøy vi skal bruke.
- Uenighet om Vurderinger. Den enkeltes oppfatning av hva som er riktig, rettferdig, etisk korrekt osv.
En annen vurdering er å se årsaken til konflikten i et organisatorisk perspektiv:
- Uryddig organisasjon der mål, roller, regler og normer er diffuse.
- Systematisk konkurranse mellom mennesker og grupper.
- Mangel på lederskap.
- En tradisjon for konfliktfylt atmosfære. ”Det sitter i veggene”. Konflikter går i arv.
- Ulik utdanning eller etnisk bakgrunn.
- Mangel på kommunikasjon.
- Innebygde urettferdigheter.
Bruk gjerne denne listen til å ta et realistisk innblikk i egen organisasjon. Er det noe du kan ta tak i for å være i forkant av eventuelle konflikter?
Det kan være en god investering å sette seg inn i Konflikthåndtering som ledelsesverktøy. Du vil få et innblikk i din egen konfliktstil og får enkle verktøy som kan brukes direkte i hverdagen dersom det skulle bli nødvendig. Du vil bli tryggere på deg selv som konflikthåndterer og setter deg i førersetet når konflikter oppstår.
Det du trener på blir du god på!

Vi trenger et sterkere medarbeiderskap i 2021
Det er ikke til å stikke under en stol at vi står i en krevende situasjon for tiden. En situasjon som skal håndteres, bearbeides og som til slutt vil ha ulike utfall for den enkelte bedrift. Gjennom 2020 har vi analysert situasjon og...
Organisasjoner som ikke tilpasser seg en verden i endring, vil dø ut
I løpet av sommeren tok vi i Evan-Jones initiativet til å analysere hvordan Corona-pandemien har påvirket arbeidsdagen til norsk næringsliv. Vi kan slå fast tre ting;1. Den enes død, den andres brød. 2. Ingenting blir som før. 3. Nå formes...
Prokrastinering: Er du bevisst dine interne og eksterne tidstyver?
Prokrastinering. Til og med ordet er vanskelig å uttale, så hva betyr det egentlig? Prokrastinering eller utsettelsesatferd er å utsette et arbeid, en beslutning eller noe annet som man har bestemt seg for å gjøre. Utsettelsen skjer selv om...
Styrearbeid og resultatskaping
RUNE våge er Senior Rådgiver innen Ledelse, Strategi og Organisasjon i Evan-Jones ® RUNE VÅGE er siviløkonom (MSc. Strategi og ledelse) og en erfaren og inspirerende rådgiver og mentor innen strategi, innovasjon og forretningsutvikling. Han...
Full fart inn i 2021
RUNE våge er Senior Rådgiver innen Ledelse, Strategi og Organisasjon i Evan-Jones ® RUNE VÅGE er siviløkonom (MSc. Strategi og ledelse) og en erfaren og inspirerende rådgiver og mentor innen strategi, innovasjon og forretningsutvikling. Han...
Hvordan kan vi på en god måte jobbe med forventningsavklaringer?
EWY MYRHAUGEN er Senior Rådgiver innen Ledelse, Organisasjon og Coaching i Evan-Jones ®Hva mener jeg med det? Vi som er rådgivere i Evan-Jones har gleden av å jobbe med svært mange ulike bedrifter. Ulike på så mange måter. Med tanke på...
Uten et team er jeg ingenting!
RUNE våge er Senior Rådgiver innen Ledelse, Strategi og Organisasjon i Evan-Jones ® RUNE VÅGE er siviløkonom (MSc. Strategi og ledelse) og en erfaren og inspirerende kursleder og mentor innen strategi, innovasjon og forretningsutvikling. Han...
Målet er som regel det enkleste å bli enige om. Veien dit er vanligvis mer krevende, oftest fordi løsningene ligger i det ukjente.
Min erfaring er at bedrifter og mennesker som lykkes, ofte er veldig målbevisste, strukturerte og har god forståelse for at endringer i resultat krever endring av tankegang. Mitt inntrykk er at det faller seg relativt lett for mange å sette...
Det sies at ledelse er verdens mest ensomme yrke. Men ikke når du har Evan-Jones på laget.
Ledelse er en ekstremsport, og for spesielt interesserte. Det gir mye, både av utfordringer, læring og energi!Den tiden jeg selv var operativ i drift som leder, hadde jeg stor nytte av mange av de verktøyene som Evan-Jones tilbyr. Sammen med...
Jeg har møtt mange tøffe ledere i min tid som rådgiver. Men, det slår aldri feil når vi pirker litt i følelsene.
Å være leder er en krevende, spennende, kjekk og til tider ensom rolle, da kan det være godt å ha en sparringspartner fra utsiden. En som er der for deg, som lytter, stiller spørsmål og som er nysgjerrig på deg og det du står i av oppgaver og...