Hvordan unngå beslutningsfellene?
”Vi har en huleboerhjerne som lurer oss og bidrar til at folkesporten vår blir å hoppe rett på konklusjonene. Resultatet er at halvparten av alle beslutningene våre er feil.”
Denne kraftsalven kommer fra Psykolog og forfatter Nils Tore Meland. Vi liker å tro at vi er rasjonelle og analytiske når vi tar beslutninger. At vi går systematisk til verks, henter inn alle relevante opplysninger osv. Forskningen viser imidlertid noe annet. I boken ”Gode beslutninger – 7 grep for å velge rett”, beskriver Meland hvordan hjernen vår tar snarveier når vi skal ta beslutninger.
Vi bruker ofte betegnelsene bevisstheten og underbevisstheten når vi beskriver hjernen vår. I boken ”Tenke fort og langsomt”, gir Professor og Nobelprisvinner Daniel Kahneman en grundig innføring i hvordan disse to systemene fungerer:
- Bevisstheten er den logiske og oppmerksomhetskrevende delen av hjernen.
- Underbevisstheten er lynrask, intuitiv og drevet av følelser. Denne delen av hjernen tar ofte snarveier når vi skal ta avgjørelser og løse problemer.
Kanemann og forskerteamet hans brukte blant annet følgende oppgaven i forhold til et stort antall studenter:
– En tennisracket og en ball koster 1,10 dollar. Racketen koster en dollar mer enn ballen. Hvor mye koster ballen?
Dersom du mener at ballen kostet 10 cent, er du i godt selskap. 80% av studentene mente det samme. Svaret er avgitt og problemet er løst. Underbevisstheten er fornøyd med seg selv og kan gå tilbake til ”hvilemodus”.
Svaret er feil. Tenk deg om og bruk den bevisste delen av hjernen for å finne det rette svaret.
Begge systemene er nødvendige og sammen utgjør de det fantastiske verktøyet som hjernen vår er. Det er likevel viktig å være klar over hvordan hjernen kan ”lure” oss når vi tar beslutninger. Vi kaller dette fenomenet for beslutningsfeller. Her er noen eksempler og hvilke tiltak vi bør tenke på for å unngå fellene:
Forankring
Forankring innebærer at vi tar utgangpunkt i en eller annen gitt størrelse eller verdi når vi skal gjøre nye vurderinger. Hjernen vil her legge uforholdsmessig stor vekt på den første informasjonen den mottar.
Eksempelvis er det lett å se seg blind på det som skjedde året før ved arbeid med neste års budsjett. Det første utspillet i en forhandling vil ofte danne grunnlaget for det videre forhandlingsløpet osv.
- Vurder alltid et problem fra ulike perspektiver.
- Tenk selv gjennom problemet før du søker råd hos andre.
- Ha et åpent sinn. Søk informasjon hos ulike typer mennesker.
- Fortell så lite som mulig om dine egne ideer når du ber andre om råd.
- Vær spesielt oppmerksom på forankring ved forhandlinger.
Bekreftelsesfellen
Bekreftelsesfellen innebærer at vi har en tendens til å søke informasjon som støtter vårt opprinnelige syn eller standpunkt og unngår informasjon som peker i motsatt retning.
Forskning viser at det er nesten umulig for oss å unngå bekreftelsesfellen. Vi er skrudd sammen slik at vi argumenterer for det vi tror på og føler ofte at det er både unaturlig og unødvendig å komme med alternativer.
- Unngå å akseptere bekreftende bevis uten å stille spørsmål.
- Få noen til å spille djevelens advokat eller bygg opp motargumentene selv.
- Vær ærlig når det gjelder egne motiver. Ser du kun etter bekreftende argumenter?
- Ikke still ledende spørsmål når du ber om råd?
- Ikke omgi deg med bare ”ja-mennesker”.
Skråsikkerhetsfellen
Vær klar over at du kan være for selvsikker i de vurderingene du gjør. Konsekvensene er at du lett går for smalt til verks når du skal ta beslutninger.
- Selv når du er helt sikker i en sak, er det nyttig å stanse opp og vurdere de mest ekstreme alternativene.
- Har du nødvendig kunnskap og informasjon til å være helt sikker.
- Forskning viser at vi har en tendens til å være skråsikker på de områdene vi har minst kunnskap/erfaring.
- Handler beslutningen om å ha rett eller få rett?
Hvordan kan vi unngå å bli rammet av beslutningsfellene? Det viktigste vil være å innse at faren for å gå i en av disse fellene også kan ramme deg. Du må skaffe deg kunnskap om beslutningsfellene og de tiltakene du kan bruke for å unngå feil beslutninger. Det er også nyttig å ha en ledergruppe/kolleger som tør å gi deg ærlige tilbakemeldinger.
En av Evan-Jones sine verdier er Utfordrende – vi bidrar svært gjerne med å gi deg ærlige og gjennomtenkte spørsmål og tilbakemeldinger.
Vil du vite mer?
Jeg tar gjerne en uforpliktende prat om hvordan vi sammen kan skape endringer i din bedrift.
Medarbeidersamtalen – et praktisk program
Gode medarbeidersamtaler bidrar til økt trivsel, motivasjon og bedre prestasjoner. Nå kan du delta i et praktisk program for ledere som ønsker å utvikle sin kompetanse i å gjennomføre gode medarbeidersamtaler.De beste lederne bruker en rekke verktøy når de...
Medarbeidersamtalen
I vårt arbeid med å utvikle ledere og team, kommer vi ofte innom temaet medarbeidersamtaler. Dette nyttige verktøyet, som når det blir brukt smart, gir stor verdi og nytte for både leder og medarbeider. Og som kan skape mye frustrasjon når det ikke gjennomføres...
Forhandlinger i praksis
«Hvis I ikke kan li’ lugten i bageriet, så forsvind!»Dette utsagnet ble jeg møtt med helt i starten av en forhandlingsprosess. Vi snakker skandinavisk luftfart, sent 80-tall. En tid som fremdeles bar preg av «Management by terror and fear». Forhandlinger på...
Digital fredagsdrøs 26. april
Også denne gang er det en digital versjon slik at du kan bli med uansett hvor i landet du befinner deg.Temaet er ledertrender for 2024/2025. Vi deler noen spennende tanker rundt litt av det som rører seg innen ledertrender, og vi gleder oss!26. april 2024 kl....
Tydelig kommunikasjon – en av nøklene til suksess i næringslivet
Kommunikasjon er et av de temaene som interesserer meg aller mest, og som jeg har bred erfaring fra gjennom mine mange år innen luftfart. Flere års forhandlingserfaring, ved å være representert i forhandlingsutvalget i en fagforening, gjør at jeg har forstått...
Lær å bli en coachende leder
Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 16. mai!Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...
Er lederteamet klar til å levere i 2024?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig bør det også være...
Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?
”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...
Fra god på fag til god på å lede andre
Er du ny som leder og trenger noen verktøy i hverdagen? Som ny i lederrollen, kan man trenge litt påfyll og verktøy til å håndtere daglige situasjoner. Det er ofte små endringer som skal til for å oppnå bedre resultater.God på fag Når man er dyktig i faget sitt,...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...