Det er kun plass til én leder – NK-tittelen skaper frustrasjon
Jeg ble først introdusert til tittelen nestkommanderende (NK) da jeg gjennomførte førstegangstjenesten i indre Troms i 2000. For en vanlig mening i hæren var NK tittel en tilsynelatende flott og høyt respektert tittel, som hørte til langt oppe i det militære hierarkiet. I forsvaret kommanderes det, og deles ut ordre, og da vil nestkommanderende være en naturlig tittel.
I næringslivet deles det ikke ut ordre, ikke kommanderes det heller for den saks skyld, med mindre en jobber innen politi, brannvesen eller helsevesen. Kommanderende blir i mine ører en lite treffende tittel for en leder i 2019. De fleste bedrifter er i dag besatt av utdannede mennesker som ønsker en viss form for autonomi og selvstyring på arbeidsplassen.
En rolle som kan skape utfordringer
Min erfaring med NK-tittelen i næringslivet er i beste fall blandet. Jeg forstår at en person må ha hovedansvaret når daglig leder ikke er tilstede, men jeg ser allikevel to utfordringer med NK-stillingen. Den første utfordringen jeg erfarer er forholdvis enkel å justere, den andre mye mer krevende.
Det første jeg tenker på er manglende rolle- og ansvarsbeskrivelse. Hva innebærer det av oppgaver, mandat og myndighet å besitte stillingen? Manglende beskrivelse skaper mye unødvendig støy i organisasjonen og kan videre føre til misnøye og i verste fall oppsigelse hos de ansatte.
Vil ikke spille andrefiolin
Jeg skal prøve å eksemplifisere min andre utfordring, som er betydelig vanskeligere å håndtere, gjennom spekulasjonene rundt Nils Arne Eggen sin reansettelse i Rosenborg i 2014.
Eggen er en av de mest meritterte trenerne i norsk fotballhistorie. Han hadde enorm suksess med Rosenborg på 90- tallet hvor han stort sett gjorde rent bord i tippeligaen i en årrekke. 2010 var siste året Nils Arne Eggen sto ved roret på Rosenborg-skuta, men i 2014 ble det en del skriveri i media da han ble vurdert som en «hjelpetrener» for trenerduoen Kåre Ingebrigtsen og Erik Hoftun.
Den gang TV 2-ekspert Mini Jakobsen, som selv spilte under Nils Arne Eggen, uttalt da «For en ting er sikkert: hvis du ansetter Nils Arne Eggen som hjelpetrener i et trenerteam, så spiller han ikke andrefiolin, det kan du bare glemme. Nils Arne er dirigenten, uansett».
Min erfaring tilsier at personer som besitter en NK-stilling har ofte en tydelig preferanseprofil. Det betyr at de har tydelige meninger om hvordan de ønsker å ha det i en gitt situasjon. Personer som besitter NK-stillingene er etter min erfaring ofte overveiende dominerende, inspirerende eller analytiske typer. De tydelige personlige preferansene har ikke ført dem inn i NK-stillingen, de har tatt stillingen enten bevisst eller ubevisst.
Når NK-personen tar styringen
Selv om den titulerte NK-personen ønsker det beste for bedriften, de ansatte og alle rundt dem, ligger det i deres natur å styre og dirigere. De må faktisk gå inn i en rolle for å ikke ta styringen og da blir det unaturlig.
Tar NK-personen over styringen, det være seg i møter, bestemmelser eller gitte situasjoner, vil de ødelegge autoriteten til daglig leder. Dette kan resultere i en intern maktkamp. Noe à la det vi er vitne til i maktkampen som utkjempes mellom Trine Skei Grande og Abid Raja i det politiske partiet Venstre.
Dessverre er det de ansatte dette går ut over, de som er det viktigste for bedriften. De blir taperne! De blir usikre, hvem er det egentlig som bestemmer hos oss? Dette er ofte et spørsmål som beveger seg rundt i rommet som en stor rosa elefant.
Hva er dine tanker rundt NK-rollen? Hvilke erfaringer har du i din bedrift?
Medarbeidersamtalen – et praktisk program
Gode medarbeidersamtaler bidrar til økt trivsel, motivasjon og bedre prestasjoner. Nå kan du delta i et praktisk program for ledere som ønsker å utvikle sin kompetanse i å gjennomføre gode medarbeidersamtaler.De beste lederne bruker en rekke verktøy når de...
Medarbeidersamtalen
I vårt arbeid med å utvikle ledere og team, kommer vi ofte innom temaet medarbeidersamtaler. Dette nyttige verktøyet, som når det blir brukt smart, gir stor verdi og nytte for både leder og medarbeider. Og som kan skape mye frustrasjon når det ikke gjennomføres...
Forhandlinger i praksis
«Hvis I ikke kan li’ lugten i bageriet, så forsvind!»Dette utsagnet ble jeg møtt med helt i starten av en forhandlingsprosess. Vi snakker skandinavisk luftfart, sent 80-tall. En tid som fremdeles bar preg av «Management by terror and fear». Forhandlinger på...
Digital fredagsdrøs 26. april
Også denne gang er det en digital versjon slik at du kan bli med uansett hvor i landet du befinner deg.Temaet er ledertrender for 2024/2025. Vi deler noen spennende tanker rundt litt av det som rører seg innen ledertrender, og vi gleder oss!26. april 2024 kl....
Tydelig kommunikasjon – en av nøklene til suksess i næringslivet
Kommunikasjon er et av de temaene som interesserer meg aller mest, og som jeg har bred erfaring fra gjennom mine mange år innen luftfart. Flere års forhandlingserfaring, ved å være representert i forhandlingsutvalget i en fagforening, gjør at jeg har forstått...
Lær å bli en coachende leder
Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 16. mai!Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...
Er lederteamet klar til å levere i 2024?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig bør det også være...
Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?
”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...
Fra god på fag til god på å lede andre
Er du ny som leder og trenger noen verktøy i hverdagen? Som ny i lederrollen, kan man trenge litt påfyll og verktøy til å håndtere daglige situasjoner. Det er ofte små endringer som skal til for å oppnå bedre resultater.God på fag Når man er dyktig i faget sitt,...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...