Målet er som regel det enkleste å bli enige om. Veien dit er vanligvis mer krevende, oftest fordi løsningene ligger i det ukjente.
Mitt inntrykk er at det faller seg relativt lett for mange å sette seg mål, og målene blir ofte gode med litt ekstra hjelp. Det som derimot er mer krevende er veien mot målet. Ofte fordi løsningene ligger i det ukjente, og det ukjente ofte er litt skummelt. «Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får».
Hvis du f.eks. plutselig får beskjed om at du må endre måten du jobber på, uten en god forklaring på hvorfor, kan det være vanskelig å se tydelig for seg hvordan fremtiden vil bli. Dette vil ofte skape usikkerhet. Vi mennesker trives jo gjerne best i komfortsonen, og da er det tryggeste for de fleste av oss å gjøre ting sånn vi alltid har gjort det. Derfor er det kanskje det mentale som er den største og viktigste utfordringen for å nå våre mål.
Veldig mange endringsforsøk går dessverre ikke som planlagt. Det finnes i dag mye kunnskap om hva som kjennetegner f.eks. vellykkede organisasjonsendringer. Og jeg må skuffe dere. Det finnes ingen quick-fix-metode for å gjennomføre større endringer. Endring tar tid og må tas på alvor. Større endringer krever ofte dyptliggende endringer i en organisasjons strategi, strukturer og kultur. For at endring skal finne sted i organisasjonen må du bl.a. skaffe deg innsikt i gapet mellom hvor dere vil og hvor dere er. Så må du involvere, skape engasjement og sammen utarbeider dere retning og tiltak. Dette må så forankres i organisasjonen, før den fysiske jobben begynner. Og denne jobben betyr ofte at dere må tenke, føle og gjøre noe annerledes enn det dere tidligere har gjort.
For å få til dette er det to spørsmål som må besvares. Det første spørsmålet som må besvares for å få gjennomført en større endring er: Hvorfor skal dere endre? Og det andre spørsmålet er: Hva vil resultatet av endringen kunne bli?
Altså for å nå dine mål, må du involvere og skape positive følelser hos de som skal gjennomføre veien mot målet. Det kan være følelser som inspirerer, motiverer og engasjerer. Det kan være følelser som trigger nysgjerrigheten eller kanskje utfordrer den enkelte. Eller det kan være følelser som trygghet og samhold. Alle mennesker er forskjellige og trigges av ulike ting, så budskapet må tilpasses den enkelte. Her vil f.eks. våre DISA verktøy være til meget god hjelp.
Å jobbe effektivt mot mål krever at du har en god forståelse for menneskers psykologiske behov, evner å skape engasjement, har god gjennomføringskraft og ser muligheter selv i de vanskeligste situasjoner.
Det kan være utfordrende å klare alt dette selv, men med Evan-Jones på laget vil du aldri stå alene. Vi vil utfordre deg, men likevel inspirere. Vi vil støtte deg med all vår erfaring, alle våre verktøy og metoder, slik at vi sammen oppnår de ønskede resultatene.
Vil du vite mer?
Jeg tar gjerne en uforpliktende prat om hvordan vi sammen kan sørge for at du når dine mål.
Medarbeidersamtalen – et praktisk program
Gode medarbeidersamtaler bidrar til økt trivsel, motivasjon og bedre prestasjoner. Nå kan du delta i et praktisk program for ledere som ønsker å utvikle sin kompetanse i å gjennomføre gode medarbeidersamtaler.De beste lederne bruker en rekke verktøy når de...
Medarbeidersamtalen
I vårt arbeid med å utvikle ledere og team, kommer vi ofte innom temaet medarbeidersamtaler. Dette nyttige verktøyet, som når det blir brukt smart, gir stor verdi og nytte for både leder og medarbeider. Og som kan skape mye frustrasjon når det ikke gjennomføres...
Forhandlinger i praksis
«Hvis I ikke kan li’ lugten i bageriet, så forsvind!»Dette utsagnet ble jeg møtt med helt i starten av en forhandlingsprosess. Vi snakker skandinavisk luftfart, sent 80-tall. En tid som fremdeles bar preg av «Management by terror and fear». Forhandlinger på...
Digital fredagsdrøs 26. april
Også denne gang er det en digital versjon slik at du kan bli med uansett hvor i landet du befinner deg.Temaet er ledertrender for 2024/2025. Vi deler noen spennende tanker rundt litt av det som rører seg innen ledertrender, og vi gleder oss!26. april 2024 kl....
Tydelig kommunikasjon – en av nøklene til suksess i næringslivet
Kommunikasjon er et av de temaene som interesserer meg aller mest, og som jeg har bred erfaring fra gjennom mine mange år innen luftfart. Flere års forhandlingserfaring, ved å være representert i forhandlingsutvalget i en fagforening, gjør at jeg har forstått...
Lær å bli en coachende leder
Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 16. mai!Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...
Er lederteamet klar til å levere i 2024?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig bør det også være...
Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?
”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...
Fra god på fag til god på å lede andre
Er du ny som leder og trenger noen verktøy i hverdagen? Som ny i lederrollen, kan man trenge litt påfyll og verktøy til å håndtere daglige situasjoner. Det er ofte små endringer som skal til for å oppnå bedre resultater.God på fag Når man er dyktig i faget sitt,...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...