MÅLET ER OFTE DET ENKLESTE Å BLI ENIGE OM. VEIEN DIT BLIR OFTE LITT MER KREVENDE, MEST AV ALT FORDI LØSNINGENE OFTE LIGGER I SVAKHETEN.
ROGER ÅRDAL ER DAGLIG LEDER OG SENIOR RÅDGIVER INNEN LEDELSE, STRATEGI OG ORGANISASJON I EVAN-JONES ®
Prosjekt- og byggeledelse
Prosjektledelse
«Prosjektledelse er å styre prosjekter og lede mennesker mot ønskede mål og økonomisk resultater».
Utbytte og verdi
- Du får verktøy som bidrar til bedre styring og kontroll i prosjektet
- Du lærer å lede andre mennesker for å oppnå ønsket utvikling og endring
- Du lærer hvordan du kan få en enklere og bedre hverdag som prosjektleder
- Du oppnår bedre kommunikasjon og samspill i prosjektet
- Du lærer hvordan du får endringer til å skje
- Du får erfaringsutveksling fra nye og spennende relasjoner
Forslag til tema og innhold
- Tydeliggjøring av rollen som prosjektleder og utøvelse av ledelse
- Tidsstyring, prioriteringer og effektiv beslutningstaking Effektiv kommunikasjon, informasjon og formidling
- Kontroll og eierskap til kontraktsmessige og økonomisk rammer for prosjektet
- Kontrakt- og avtale forståelse (forpliktelse, endring, varsling, reklamasjoner mm.)
- Prosjektplanlegging og målstyring — utvikling av en strategiplan for prosjektet
- Resultatstyring og samhandling med BAS for å sikre ønsket fremdrift og kontroll
- Utvikling av gode prestasjonsteam med ønsket kultur og optimalt samspill Konstruktive tilbakemeldinger og motivasjon for økt ytelse
- Nye metoder og forbedringsprosesser for økt kvalitet og effektivitet på byggeplass Endringsledelse og coaching i praksis for å få endringer til å skje
- Forhandlingsstrategi i teori og praksis
Tydelig ledelse
“90% av lederutfordringene i Norge skyldes ledere som ikke stiller krav, følger tett opp og gir tilbakemelding.”
Svært mange problemer oppstår fordi ledere ikke stiller krav, utfordrer, gir konkrete og ærlige tilbakemeldinger og utøver konsekvenser.
Det er vår erfaring at ledere ikke tør å ta den vanskelige samtalen, at det er uklare forventninger til medarbeiderne og utydelige mål.
I dette programmet går vi nærmere inn på enkeltelementene i tydelig ledelse og ser på hva dette innebærer når det gjelder din lederstil. Hvordan utøver du ledelse i dag og hva kan du gjøre for å bli en tydeligere leder? Vi benytter både gruppearbeid og coaching når vi går i dybden på temaet.
Utbytte og verdi
- Praktisk trening for å bli en tydelig leder
- Verktøy for å bygge opp målstruktur
- Resultatsikring og konsekvenshåndtering
- Analyser for nødvendig kartlegging av nå-situasjonen
Eksempel på programinnhold
- Tydelig ledelse og tilstedeværelse
- Styringsplattform med tydelige mål og forventninger
- Felles rammer og ønsket kultur
- Resultatsikring og konsekvenser
- Prioritering og det å kunne si NEI
- Tilbakemeldinger og motivasjon
- Handling bak ord – få endring til å skje
- Coaching som ledelseverktøy
Ny som leder
Hjelp, jeg har blitt leder! Den nye rollen kan være motiverende, men også skremmende.
Å være ny som leder er utfordrende, både om du går fra fagperson til leder, eller fra en lederstilling til en annen. Du blir nå målt på det teamet ditt leverer, og ikke bare på egen faglig dyktighet. Dette programmet gir deg de verktøyene du trenger for å føle deg trygg i den nye situasjonen.
Det er mulig å lette overgangen og legge til rette for at denne perioden blir mer positiv, effektiv og konstruktiv for alle parter. Viktige elementer når man skal oppnå resultater og suksess gjennom å lede andre er å bygge selvinnsikt og en tydelig lederplattform. Vi gir solide verktøy for motivasjon, kommunikasjon, konflikthåndtering osv.
Førstegangsledelse er en kompleks og til tider frustrerende, men forutsigbar prosess, som går både raskere og lettere med de rette verktøyene.
Utbytte og verdi
- Min lederplattform – hvem er jeg som leder, og hvorfor skal andre ledes av meg?
- Kunnskap om hvordan du kan ta ut resultater gjennom de du leder
- Praktiske verktøy som gjør lederrollen enklere i hverdagen
Eksempel på programinnhold
- Fra fagperson til leder – et identitetsskifte
- Selvinnsikt og forståelse for de ulike persontypene
- Personlige utviklingsmål
- Målstyring og resultatsikring
- Effektiv kommunikasjon og formidling
- Motivasjon og medarbeiderlojalitet
- Team og teambuilding
Endringsledelse
”Vi mennesker har en iboende motstand mot endring”. Her tar vi for oss de elementene som er viktige når vi skal få endringer til å skje. Stikkord: Tydelige mål, resultatsikring, samt å få medarbeiderne til å bidra på en positiv måte.
“Det er ikke de sterkeste arter som overlever, heller ikke de mest intelligente, men derimot de som reagerer best på forandringer.” (Charles Darwin)
Endring og endringsledelse er en del av hverdagen. Det er svært sjelden vi opplever at ledere tar tak i problemene for tidlig. Vi trenger å ta stilling til hva som skal endres, når det er på tide å gjøre endringer og hvordan endringene skal gjennomføres.
Utbytte og verdi
- Organisering av prosessen
- Kunnskap om hvordan ulike mennesketyper reagerer på endring
- Verktøy for å følge opp og kvalitetssikre endringen
Eksempel på programinnhold
- Hva utløser behov for endring, og hvordan kan vi være etterpåklok i forkant”?
- Kunnskap om hvordan vi motiverer ulike mennesker gjennom endringer
- Mål og handlingsplaner, forpliktelse og forankring
Spørsmål om ledelse?
Innsikt om ledelse
Er lederteamet klar til å levere i 2024?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig bør det også være...
Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?
”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...
Vær bevisst på hvordan du kommuniserer
Ulike mottakere kan tolke samme budskap på forskjellige måter. Ved å vite mer om hvordan man selv er i kommunikasjonsøyeblikket, har man bedre forutsetninger for å forstå andre og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper og situasjoner....
HMS sett i sammenheng med holdninger, verdier og valg
Knut Eriksen har i 20 år arbeidet med sikkerhetskurs for elektrikere. Her deler han sine erfaringer med bedrifter som er gode på sikkerhet. Det er et lovpålagt kurs for alle som arbeider i, med, eller nær ved et elektrisk anlegg i profesjonell...
10 tips til hvordan du kan utvikle din selvtillit
Jeg tror det må ha skjedd noe med selvtilliten til mange nå i koronaperioden. Flere av de jeg har snakket med de siste ukene kjenner plutselig på en usikkerhet og uro, som ikke var der for 2 år siden. Dette gjelder både toppledere,...