Hvorfor er norske virksomheter så dårlige på å sette tydelige mål?

6. november 2017 | Ledelse

Norske virksomheter er generelt alt for dårlige til å sette seg tydelige mål. Dette gjelder både personlige utviklingsmål og mål for utvikling av virksomheten.

La meg utdype. Det kan omhandle personlige utviklingsmål eller mål for hele bedriften. HR Norge gjennomførte nylig en internasjonal undersøkelse med tittelen Global Employee and Leadership Index. Den indikerte at kun 3 av 10 norske ledere hadde en tydelig utviklingsplan med tydelige mål. 3 av 10!

Av 42 deltakende land havnet Norge på plass nummer 33.

Mitt spørsmål er: Hvordan skal man klare å skape personlig utvikling eller utvikling av ens bedrift hvis en ikke vet hvor en skal? Eller hva som skal til for å komme dit?

I mitt hode går ikke dette regnestykket opp. Benjamin Franklin hevdet: “If you fail to plan, you are planning to fail!” En påstand som er like aktuell i dag som den var for 200 år siden.

Heldigvis synder ikke alle norske selskaper med tydelige mål. Det finnes selskaper i Norge som er flinke til dette, men de som er best i Norge er idretten. Her har det norske næringslivet mye å lære. Hvor mange profesjonelle norske idrettsutøvere entrer sin arena uten tydelige mål? Videre har de en tydelig plan på hvordan disse målene skal nås og gjerne overgås.

FRAM-modellen og maraton

Jeg er ingen profesjonell idrettsutøver, og langt ifra en profesjonell langdistanseløper. I utgangspunktet har jeg ingenting i en maratonløye å gjøre. Jeg er en 37 år gammel tidligere midtstopper på 90 kg som passer mye bedre som duellspiller inne i 16 meterboksen på fotballbanen enn i maratonløypen. Min jobb har vært å effektivt stoppe smidige, målsikre spisser.

Allikevel, lørdag 16 september 2017 løp jeg BMW Oslo Maraton på sluttiden 3:49:41, 11 minutter foran målet på 4 timer. Nå skal det være nevnt at min sluttid i Oslo er langt fra noe sensasjon og hele 1 time og 39 minutter bak rekorden til Norges beste maratonløper. Allikevel er det en stor seier for meg. Så hvordan klarte jeg å nå målet mitt i en tung og utfordrende løye gjennom Oslos gater? Svaret er aktiv og bevisst bruk FRAM modellen i forkant og under selve løpet. Dette er en modell som benyttes aktivt av profesjonelle idrettsutøvere. FRAM modellen er en forkortelse og kan forklares enkelt følgende:

Forstått – hva må gjøres og hva ”koster” det?
Realistisk – men utfordrende
Akseptert – eierskap og forpliktelse
Målbart – spesifikk og tidsbestemt.

Ved aktivt bruk av denne enkle modellen, eller kjøreguiden om du vil, nådde jeg mitt mål om en sluttid på under 4 timer. I etterkant av løpet er det ikke tvil om at det var F´en og i A´en i FRAM modellen som var de to mest krevende elementene. Det å virkelig forstå, både mentalt og fysisk, hva det ”koster”, i forkant og under selve løpet, å fullføre de 42 195 meterne på under 4 timer. Ikke minst det å forplikte seg til å gjennomføre all den treningen som kreves i forkant.

Litt av den utfordrende A´en ble løst gjennom å dele mitt mål med alle jeg kjenner. Jeg mener at jo flere som vet om dine mål, jo lettere er det for deg å forplikte deg til dem.

Jeg ønsker med dette å utfordre deg som leser om å aktivt bruke FRAM modellen når du skal sette deg dine personlig utviklingsmål eller målene for din bedrift. Min erfaring er at FRAM modellen fungerer og hjelper deg til å nå målene dine.

Hvordan gi kunden godfølelsen?

 Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...

les mer

Stress over tid

 – Hvordan dette kan påvirke oss både fysisk og psykisk«Stress er en overlevingsteknikk. Oldtidshjernen er med på å styre vårt reaksjonsmønster når vi blir utsatt for stress». Daniel Kahneman Stress styres av vårt autonome nervesystem. Dette...

les mer

Hva er dine unike salgsargument?

  USP, UBO, UBR, WIIFM... Kjært barn har mange navn. Hva er dine unike salgsargument? Det er faktisk svært mange ledere og selgere som ikke er bevisst akkurat det. ”En vellykket USP lover en klar fordel for forbrukerne, gir dem noe som...

les mer