Hvorfor er norske virksomheter så dårlige på å sette tydelige mål?
La meg utdype. Det kan omhandle personlige utviklingsmål eller mål for hele bedriften. HR Norge gjennomførte nylig en internasjonal undersøkelse med tittelen Global Employee and Leadership Index. Den indikerte at kun 3 av 10 norske ledere hadde en tydelig utviklingsplan med tydelige mål. 3 av 10!
Av 42 deltakende land havnet Norge på plass nummer 33.
Mitt spørsmål er: Hvordan skal man klare å skape personlig utvikling eller utvikling av ens bedrift hvis en ikke vet hvor en skal? Eller hva som skal til for å komme dit?
I mitt hode går ikke dette regnestykket opp. Benjamin Franklin hevdet: “If you fail to plan, you are planning to fail!” En påstand som er like aktuell i dag som den var for 200 år siden.
Heldigvis synder ikke alle norske selskaper med tydelige mål. Det finnes selskaper i Norge som er flinke til dette, men de som er best i Norge er idretten. Her har det norske næringslivet mye å lære. Hvor mange profesjonelle norske idrettsutøvere entrer sin arena uten tydelige mål? Videre har de en tydelig plan på hvordan disse målene skal nås og gjerne overgås.
FRAM-modellen og maraton
Jeg er ingen profesjonell idrettsutøver, og langt ifra en profesjonell langdistanseløper. I utgangspunktet har jeg ingenting i en maratonløye å gjøre. Jeg er en 37 år gammel tidligere midtstopper på 90 kg som passer mye bedre som duellspiller inne i 16 meterboksen på fotballbanen enn i maratonløypen. Min jobb har vært å effektivt stoppe smidige, målsikre spisser.
Allikevel, lørdag 16 september 2017 løp jeg BMW Oslo Maraton på sluttiden 3:49:41, 11 minutter foran målet på 4 timer. Nå skal det være nevnt at min sluttid i Oslo er langt fra noe sensasjon og hele 1 time og 39 minutter bak rekorden til Norges beste maratonløper. Allikevel er det en stor seier for meg. Så hvordan klarte jeg å nå målet mitt i en tung og utfordrende løye gjennom Oslos gater? Svaret er aktiv og bevisst bruk FRAM modellen i forkant og under selve løpet. Dette er en modell som benyttes aktivt av profesjonelle idrettsutøvere. FRAM modellen er en forkortelse og kan forklares enkelt følgende:
Forstått – hva må gjøres og hva ”koster” det?
Realistisk – men utfordrende
Akseptert – eierskap og forpliktelse
Målbart – spesifikk og tidsbestemt.
Ved aktivt bruk av denne enkle modellen, eller kjøreguiden om du vil, nådde jeg mitt mål om en sluttid på under 4 timer. I etterkant av løpet er det ikke tvil om at det var F´en og i A´en i FRAM modellen som var de to mest krevende elementene. Det å virkelig forstå, både mentalt og fysisk, hva det ”koster”, i forkant og under selve løpet, å fullføre de 42 195 meterne på under 4 timer. Ikke minst det å forplikte seg til å gjennomføre all den treningen som kreves i forkant.
Litt av den utfordrende A´en ble løst gjennom å dele mitt mål med alle jeg kjenner. Jeg mener at jo flere som vet om dine mål, jo lettere er det for deg å forplikte deg til dem.
Jeg ønsker med dette å utfordre deg som leser om å aktivt bruke FRAM modellen når du skal sette deg dine personlig utviklingsmål eller målene for din bedrift. Min erfaring er at FRAM modellen fungerer og hjelper deg til å nå målene dine.
Medarbeidersamtalen – et praktisk program
Gode medarbeidersamtaler bidrar til økt trivsel, motivasjon og bedre prestasjoner. Nå kan du delta i et praktisk program for ledere som ønsker å utvikle sin kompetanse i å gjennomføre gode medarbeidersamtaler.De beste lederne bruker en rekke verktøy når de...
Medarbeidersamtalen
I vårt arbeid med å utvikle ledere og team, kommer vi ofte innom temaet medarbeidersamtaler. Dette nyttige verktøyet, som når det blir brukt smart, gir stor verdi og nytte for både leder og medarbeider. Og som kan skape mye frustrasjon når det ikke gjennomføres...
Forhandlinger i praksis
«Hvis I ikke kan li’ lugten i bageriet, så forsvind!»Dette utsagnet ble jeg møtt med helt i starten av en forhandlingsprosess. Vi snakker skandinavisk luftfart, sent 80-tall. En tid som fremdeles bar preg av «Management by terror and fear». Forhandlinger på...
Digital fredagsdrøs 26. april
Også denne gang er det en digital versjon slik at du kan bli med uansett hvor i landet du befinner deg.Temaet er ledertrender for 2024/2025. Vi deler noen spennende tanker rundt litt av det som rører seg innen ledertrender, og vi gleder oss!26. april 2024 kl....
Tydelig kommunikasjon – en av nøklene til suksess i næringslivet
Kommunikasjon er et av de temaene som interesserer meg aller mest, og som jeg har bred erfaring fra gjennom mine mange år innen luftfart. Flere års forhandlingserfaring, ved å være representert i forhandlingsutvalget i en fagforening, gjør at jeg har forstått...
Lær å bli en coachende leder
Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 16. mai!Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...