Hva er miljøledelse? Og hvorfor er det fremtiden?

av | 12. april 2019 | Ledelse

Dette er et tema som er brennaktuelt for tiden, alle snakker om miljøet og vår påvirkning på miljøet. Hvordan kan en bidra og har det i det hele tatt noen betydning? Dette er et tema som jeg har tenkt mye på, som har tatt opp mye tid, noe som er naturlig ettersom jeg har skrevet en hel masteroppgave på temaet.

Miljøledelsens mange navn

ISO-serien, EPD, Svanemerket, EMAS, Miljøfyrtårn etc., listen er lang når det kommer til bærekraftig ledelse, og listen blir antagelig bare lenger med tiden.

Mange som er i en tankeprosess om å innføre miljøledelse kan kanskje oppfatte mengden av ulike former for miljøledelse som forvirrende og vanskelig å vite hva som er riktig for sin bedrift.

Når du skal velge miljøledelse for din bedrift, er det derfor viktig å tenke gjennom hvilken type bedrift det er snakk om og hva som er et potensielt fokusområde hos din bedrift.

Du kan lese mer om miljøledelse, de ulike variantene og fordelene her.

Miljøledelse handler i bunn og grunn om å regulere virksomheters påvirkning på det ytre miljøet, ved å produsere produkter på en bærekraftig måte, eller å ta i bruk arbeidsmetoder som er bærekraftige.

Miljøledelse innenfor administrative bedrifter og organisasjoner dreier seg eksempelvis om å implementere et bærekraftig tankesett og handlingsmønster, som innebærer å bruke mindre papir (altså fokusere på mer digitalisering), gå over til bærekraftige løsninger, sortere søppel, bytte ut farlige virkestoffer på arbeidsplassen som også bidrar til å utvikle et godt arbeidsmiljø etc.

Definer et samfunnsansvar – synligjør din bedrift

For å bli en synlig miljøbedrift bør man utvikle et samfunnsansvar, som er din bedrifts fokusområdet når det gjelder bærekraftig satsning. Samfunnsansvar er kort fortalt et ansvar som bedrifter påtar seg frivillig, som ikke er lovpålagt gjennom den generelle miljølovgivningen. Stormberg har for eksempel utviklet et velkjent renommé på dette området.

Stormbergs inspirerende engasjement kan du lese litt mer om her.

Hvorfor er det fremtiden?

Jeg tenker at hvis en bedrift er i en prosess med å definere et samfunnsansvar og implementere miljøledelse i sin bedrift, må bedriften vise dette frem med stolthet, fordi dette er noe det viser seg at kunder setter pris på og verdsetter når de handler eller er på utkikk etter ulike tjenester.

Det kan godt være at noen grupper med kunder ikke selv har tenkt over at det er noe en verdsetter på dette tidspunktet, men når man tydelig ser at en bedrift jobber mot et slikt mål, så vil en gjerne identifisere seg med slike verdier og oppdage at det betyr noe.

Det er bare å stålsette seg, fordi dette er en utfordring som er brennaktuell i dag og det vil bli viktigere for kundene at disse forventningene ivaretas fremover.

Jeg tenker at dette er fremtidens bedrifter, og her åpnes det også for mange muligheter. Dette er en «win-win»- situasjon der bedriften din kan vise tillit, og møte forventningene og generere tillit, salg og fortjeneste på en fremtidsrettet måte.

Hva er dine tanker rundt miljø og miljøledelse?

Hvilke erfaringer har du i din bedrift? Vil du vite mer eller ta en god drøs rundt temaet?

Medarbeidersamtalen – et praktisk program

 Gode medarbeidersamtaler bidrar til økt trivsel, motivasjon og bedre prestasjoner. Nå kan du delta i et praktisk program for ledere som ønsker å utvikle sin kompetanse i å gjennomføre gode medarbeidersamtaler.De beste lederne bruker en rekke verktøy når de...

les mer

Medarbeidersamtalen

  I vårt arbeid med å utvikle ledere og team, kommer vi ofte innom temaet medarbeidersamtaler. Dette nyttige verktøyet, som når det blir brukt smart, gir stor verdi og nytte for både leder og medarbeider. Og som kan skape mye frustrasjon når det ikke gjennomføres...

les mer

Forhandlinger i praksis

 «Hvis I ikke kan li’  lugten i bageriet, så forsvind!»Dette utsagnet ble jeg møtt med helt i starten av en forhandlingsprosess. Vi snakker skandinavisk luftfart, sent 80-tall. En tid som fremdeles bar preg av «Management by terror and fear». Forhandlinger på...

les mer

Digital fredagsdrøs 26. april

 Også denne gang er det en digital versjon slik at du kan bli med uansett hvor i landet du befinner deg.Temaet er ledertrender for 2024/2025. Vi deler noen spennende tanker rundt litt av det som rører seg innen ledertrender, og vi gleder oss!26. april 2024 kl....

les mer

Lær å bli en coachende leder

 Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 16. mai!Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...

les mer

Er lederteamet klar til å levere i 2024?

  Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig bør det også være...

les mer

Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?

 ”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...

les mer

Fra god på fag til god på å lede andre

 Er du ny som leder og trenger noen verktøy i hverdagen? Som ny i lederrollen, kan man trenge litt påfyll og verktøy til å håndtere daglige situasjoner. Det er ofte små endringer som skal til for å oppnå bedre resultater.God på fag Når man er dyktig i faget sitt,...

les mer