Kultur spiser strategi til frokost
Hvilken kultur har vi, hva ønsker vi, hva er de uskrevne reglene, og hvilke handlinger og holdninger skal prege vår organisasjon? Markedet er med oss, konkurrentene sliper knivene og målene skal justeres. Men hvordan skal vi på best måte jobbe med kulturen internt?
Hva er kultur?
Henning Bang definerer kultur som: «De sett av felles delte normer, verdier og virkelighetsoppfattelser som utvikles i en organisasjon når medarbeidere samhandler med hverandre og med omgivelsene og som kommer til uttrykk i deres handlinger og holdninger på jobben».
En annen måte å forklare kultur på, er å rett og slett beskrive det som «måten vi gjør det på hos oss».
Det er mye kraft i kulturen, og det er ikke uten grunn at sitatet av Peter Drucker fra overskriften her er så mye brukt. Kultur styrer, på godt og vondt, det indre livet i bedriften din. Kultur er forankret i bedriftens historie, og den endrer og utvikler seg over tid. I noen organisasjoner endrer kulturen seg som følge av bevisste, målstyrte prosesser, mens den i andre organisasjoner utvikler seg helt “på egen hånd”.
Hva kjennetegner en god kultur?
Jeg tenker at det kan være sammensatt, men her er noen av faktorene som går igjen i gode kulturer:
- Ønsket kultur forsterkes av at alle medarbeiderne vet hva som er den strategiske grunnmuren. At de har innsikt i bedriftens kjernevirksomhet, og at de kjenner til visjon, verdier og mål, og har gjort seg noen refleksjoner rundt hva det betyr for den enkelte.
- Bedrifter der man opplever medbestemmelse og kan påvirke egen arbeidshverdag, vil også ofte oppleve en sterk og positiv kultur, der man har motiverte medarbeidere som er bevisste rundt hva som gjør at de «gidder» å bruke all sin arbeidskraft for denne arbeidsgiveren.
- Konsistens mellom det vi uttaler at vi vil, og det vi faktisk gjør.
- Evne og vilje til endring. Vi sier at ledere som er fleksible, endringsvillige og nysgjerrige har et fortrinn. Det gjelder i høyeste grad hele organisasjonen, men lederen er kulturbæreren. Alt starter på toppen.
Vi kan jo for eksempel oppfatte noe om kulturen ut fra følgende sitat:
«Rema-sjef Ole Robert Reitan mener færre regler og mer hjernevasking gir suksess.»
Eller ut fra tankene og ideene til Ray Dalio i Bridgewater (et utdrag fra hans bok Principles: Life and work)
– Fiasko eksisterer kun hvis vi gir opp
– Ikke la smerte stå i veien for å fortsette
– Aksepter realiteten og «deal with it»
– Når beslutningen er tatt, er alle lojale. Selv om du er uenig.
Hvordan ville du beskrevet kulturen ut fra disse korte eksemplene over?
Refleksjoner rundt hva som skal prege kulturen i din organisasjon, og hvordan du eventuelt skal endre på ukulturer, er både spennende og svært nyttig.
Vil du at kulturen skal endre seg som følge av bevisste, målstyrte prosesser der du er i førersetet, eller at kulturen utvikler seg helt “på egen hånd”?
Jeg hjelper deg gjerne med å komme i gang med en strukturert og gjennomtenkt kulturutvikling for din bedrift!
Vil du vite mer?
Jeg tar gjerne en uforpliktende prat om hvordan vi sammen kan skape endringer i din bedrift.
Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?
”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...
«Du får de medarbeiderne du fortjener»
I Evan-Jones er dette utsagnet et bærende element for motivasjon til kunnskapsløft, kurs, utdanningsprogram og andre kompetansegivende aktiviteter.Vi møter veldig mange håndverkere gjennom våre utdanningsprogram og kurs i løpet av et år, og...
Nå kommer lærlingene. Er din bedrift godt forberedt?
Her er mine beste råd til bedrifter som tar imot lærlinger.I Evan-Jones bruker vi mye tid på ordet «kultur» og innholdet i ordet. Ewy skrev en utmerket blogg under tittelen «Kultur spiser strategi til frokost» 22. november 2021. Den avsluttes...
Vær bevisst på hvordan du kommuniserer
Ulike mottakere kan tolke samme budskap på forskjellige måter. Ved å vite mer om hvordan man selv er i kommunikasjonsøyeblikket, har man bedre forutsetninger for å forstå andre og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper og situasjoner....
Planlegg for suksess i 2022
Det er ikke lenge før et nytt år igjen står på trappene. Et nytt år gir ofte nye muligheter med potensial for videre vekst og utvikling av virksomheten. Men så har plutselig covid-19 kommet tilbake igjen og tatt vesentlig inngripen i...
Unngå å løpe uten mål og mening
Som drivere innen ledelse, strategi og salg vet vi at arbeidet som legges ned i desember er noe av det viktigste dere ledere gjør. Strategien for neste år legges nå. Salgsmål, topp- og bunnlinje, marked, pris, kunde- og varestrategier for 2022...
Er topp- og bunnlinje for 2022 avklart?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at arbeidet som legges ned i november og desember er noe av det viktigste dere ledere gjør. Strategien for neste år legges nå.Salgsmål, topp- og bunnlinje, marked, pris, kunde- og...
Er du en nysgjerrigper?
Hva er nysgjerrighet, og er det en bra ting? Jeg tenker at det å være nysgjerrig også handler om respekt!– Selve ordet respekt kommer fra å re-spektere, eller å se en gang til. Respektfull atferd handler om å møte andre mennesker med åpenhet...
Psykologisk trygghet – tør å vær sårbar
Begrepet psykologisk trygghet, og betydningen det har for teamene på jobb, er på ingen måte nye oppdagelser. Men det har kommet som et sterkt fokusområde denne høsten – og det er mange grunner til det. Nyhetene fra hele verden er skremmende....
Så enkelt, så vanskelig og så resultatskapende
I Evan-Jones gjør vi vårt ytterste for å leve opp til vår visjon som beskrives gjennom to ord; Cocreate Success. Men hva innebærer Cocreate i praksis?Create betyr å skape og co betyr sammen; å skape noe sammen. Dette gjør vi internt i egen...