Har enkelte selgere det for «travelt» til å drive med salg?
Denne gangen må jeg bare komme med et lite personlig hjertesukk. De siste månedene har jeg vært på jakt etter ny bil. Ja, faktisk helt ny bil for første gang i livet. Og jeg må si jeg har blitt utrolig skuffet over mange selgeres oppfølging eller rettere sagt manglende oppfølging.
Begynner å lure på om de har det så «travelt» at de ikke har tid til å følge opp mulige nye kunder, eller om de i løpet av korona tiden har «glemt» hva som er det viktigste når man driver med salg.
Jeg startet prosessen med å sende ut mail til de merkeforhandlerne jeg så for meg hadde biler jeg ønsket å se og høre mer om. Jeg beskrev tydelig og detaljert hva jeg var ute etter, kjøremønster og budsjett. Allerede her falt mange gjennom. Flere svarte ikke i det hele tatt, noen svarte at hvis jeg var interessert måtte jeg bare komme innom så kunne jeg heller se hva de hadde. Men, heldigvis var det også noen som kom med konkrete forslag, og ringte for å avtale både en samtale og tilbudte prøvekjøring.
Jeg oppsøkte mange, men også her var skuffelsen stor.
Noen steder kunne jeg gå rundt i 30 minutter uten at noen tok kontakt, selv om det var nok selgere i butikken. Det virket som om de var fryktelig opptatt av å snakke med hverandre i stedet for meg som kunde, så de hadde det sikkert sykt travelt. Andre steder kom de bort, men hele adferden og kroppsspråket deres viste meg at jeg egentlig var litt til bryderi. Kanskje de var fryktelig travelt opptatt med andre kunder?
Etter denne runden stod jeg igjen med 4 biler fra ulike merkeforhandlere. En av disse falt også gjennom da jeg oppfattet null interesse fra selgerens side. Når de endelig fikk biler inn for prøvekjøring, så glemte de også å ringe for å gi beskjed – to ganger. (Selvfølgelig kan det skje. Men, sammen med den lite utviste interessen fra selger når jeg besøkte forhandleren, så valgte jeg denne vekk).
Så kommer høydepunktet. De tre som faktisk fulgte opp, og som gjør at jeg fortsatt har tro på at det finnes dyktige selgere/rådgivere der ute. Hos disse ble jeg sett som kunde, de viste tydelig at de ønsket meg som kunde og de tok seg tid. De satte seg godt inn i mine ønsker og behov, ga meg gode råd og skjønte at å bruke så mange penger (i hvertfall for meg), var noe som ikke ble avgjort på mail, en kjapp prat via telefon eller etter kun 20-30 minutter med prøvekjøring. Disse tre ga meg muligheten til å prøvekjøre over noe lenger tid og til og med flere ganger. I tillegg fulgte de meg opp i forhold til spørsmål jeg hadde på både telefon og mail.
Så hva ble avgjørende for valget jeg tok til slutt?
Det å ha de «beste» bilene i forhold til mitt behov var absolutt en veldig viktig faktor. Men, når valget like så godt kunne vært hvilket som helst av de tre merkene jeg satt igjen med, så var det selgerens rådgivning, tillitsskapende evner, service, oppfølging og opptreden som var mest avgjørende. I et gammelt salgsuttrykk heter det på godt norsk «People by people first». Dette fikk jeg bekreftet nå til fulle. Så lenge produktene, tjenestene og prisen er tilnærmet like, så valgte jeg å handle der jeg trivdes best.
Den som ble valgt til sist har til og med tilbudt meg «prøvekjøringer» etter at jeg har kjøpt. Det er en god stund til jeg får bilen hjem, så da mente selgerne hos denne forhandleren at jeg jo måtte ha noe å se frem til i ventetiden. Dette kaller jeg service.
Etter å ha drevet med salg, salgsledelse og opplæring innen salg i mange år, så har jeg kanskje blitt litt sær i forhold til hva jeg forventer av en selger og store seriøse firma. Så her er mitt spørsmål til deg: «Er det bare jeg som er en utfordrende, kritisk og unormalt vanskelig kunde, eller har du også opplevd lignende situasjoner når du skal kjøpe et produkt eller en tjeneste?»
Hvordan er dette forresten i din bedrift?
Har du selgere/rådgivere som tiltrekker seg kunder, eller skyver de kundene fra seg? Har dine selgere det for «travelt» til å faktisk drive salg? Legges det til så mange administrative oppgaver til en salgsstilling at selger ikke har tid til å selge? Har korona tiden endret måten vi tenker, planlegger og driver salg?
Dette og mye annet vedr. hvordan dere driver salgsutvikling og salgsledelse er jeg nysgjerrig på og ønsker å høre mer om.Ta kontakt med en av oss i Evan-Jones teamet for et uforpliktende kaffedrøs. Kanskje kan vi inspirere hverandre, og skape noe fantastisk sammen.
PS: Hvis du lurte, så falt valget på en Skoda Enyaq iV80X Sportline fra Møller Bil Jærhagen – Skoda. Bildet er dessverre ikke av min bil. Den må jeg nok vente en stund til på. Til info må jeg tilføre at hverken jeg eller Evan-Jones har noen som helst relasjoner eller forbindelser til denne forhandleren, hverken privat eller profesjonelt. Men, jeg heier på gode folk!
Hvordan gi kunden godfølelsen?
Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...
Hva er dine unike salgsargument?
USP, UBO, UBR, WIIFM... Kjært barn har mange navn. Hva er dine unike salgsargument? Det er faktisk svært mange ledere og selgere som ikke er bevisst akkurat det. ”En vellykket USP lover en klar fordel for forbrukerne, gir dem noe som...
Unngå å løpe uten mål og mening
Som drivere innen ledelse, strategi og salg vet vi at arbeidet som legges ned i desember er noe av det viktigste dere ledere gjør. Strategien for neste år legges nå. Salgsmål, topp- og bunnlinje, marked, pris, kunde- og varestrategier for 2022...
Prokrastinering: Er du bevisst dine interne og eksterne tidstyver?
Prokrastinering. Til og med ordet er vanskelig å uttale, så hva betyr det egentlig? Prokrastinering eller utsettelsesatferd er å utsette et arbeid, en beslutning eller noe annet som man har bestemt seg for å gjøre. Utsettelsen skjer selv om...
Helt ærlig. 8 av 10 salgsmøter er lite verdiskapende.
Salgsmøtet skal være en motiverende og drivende kraft i alle firma. Slik er det dessverre ikke. Men det finnes absolutt håp for en forbedring av salgsmøtene, om dere tør å utfordre hvordan dere tenker, og måten dere gjennomfører møtet på. Alt...
Tid og tidsstyring – ikke la andre stjele tiden din!
Tenk gjennom hvordan du forvalter din tid, bruk den fornuftig. For en ting er sikkert, den kommer ikke tilbake!Tiden er vår knappeste ressurs, og med mindre den styres, kan ingenting annet styres. Å styre min egen tid er noe jeg kan bli bedre...
Sier du det med blomster?
I love you x 2: Morsdag og Valentinsdag! For mange utgjør både Valentinsdagen og morsdagen et boost i første kvartal.Can you feel the Q1 love? Første kvartal er for mange en rolig periode, men med både Valentinsdag og morsdag i midten av Q1,...
Helt ærlig. Har du en god salgsprosess?
Mange virksomheter har salgsprosessen på plass. Salgsprosessen skal støtte og ikke hindre selgerne, og den må være basert på kundens kjøpsprosess. Det er ikke alltid tilfelle.Mange virksomheter har salgsprosessen på plass. Å ikke ha en...
Selger du som om du har glemt sjekketriksene dine?
Det er lørdag kveld i den lokale baren, hvor single kvinner og menn blander seg i håp om å finne Mr. eller Mrs. Right. Hvis du ser deg godt rundt i lokalet, vil du legge merke til at det er fullpakket med mini-case studier av salgsprosessen....
Er du ferdig utlært i salg?
Ser du på salg som et fag der du må utvikle deg, flytte grenser, oppdatere deg på teknikker og trender? Eller driver du salg som du alltid har gjort? Dersom du tror du er ferdig utlært i salg – da er du mest sannsynlig ferdig i salg.Mange...