Hvordan lede og beholde millennials?
Hvem er generasjon millennium?
Klassiske kjennetegn ved millennials basert på en undersøkelse Reklamebyrånettverket Havas som ble beskrevet i en artikkel av ledernytt.no om millenniumsgenerasjonen.
- De er globale og er reiser mye. De har i større grad tatt hele eller deler av utdanningen sin utlandet, enn tidligere generasjoner.
- Dette er en generasjon hvor majoriteten alltid er på og tilgjengelig på nett og mobil.
- De motiveres av egenutvikling og vil heller investere i opplevelser enn i materielle ting.
- De har vokst opp i informasjonssamfunnet og er derfor både vant til og har behov for hyppige tilbakemeldinger.
- De er opptatte av å være nyttige samfunnsborgere og har en forventning til arbeidsgivere om at de gjør det lille ekstra utover egen omsetning og vekst.
- De er opptatte av det som skjer i samfunnet og per i dag spesielt opptatt av miljø og bærekraft.
- De ønsker å jobbe for arbeidsgivere som deler deres verdier og ønsker muligheten til å identifisere seg selv med bedriften de jobber i.
- De er opptatte av mangfold og likestilling, fordi de er vokst opp i en globalisert verden.
- De har et kortere tidsperspektiv for sine arbeidsforhold enn tidligere generasjoner har hatt.
Generelle tips for å lede millennials: vis samfunnsengasjement, gi tilbakemeldinger og fokuser på en god kommunikasjonsflyt.
Det du bør gjøre for å knekke «millennials-koden»
- Tydeliggjør at arbeidsoppgavene og bedriften er viktige, men vis også engasjement utenom egen vinning. Noe som kommer mer tydelig frem er viktigheten med å definere et samfunnsansvar rettet mot eksempelvis å ta et ansvar for miljø og bærekraft
- Tilby variasjon i arbeidsoppgaver og variasjon i selvstendig arbeid og teamwork
- Gi kontinuerlig tilbakemelding, og følg dem opp. Dette er viktigere nå enn noen gang
- Ha fokus på et godt arbeidsmiljø som byr på sosiale aktiviteter og samhold
- Vis at det er lov å gjøre feil. Generasjon millennium er også omtalt som generasjon prestasjon
- Gi frihet og fleksibilitet. Slik at de selv kan styre arbeidshverdagen, dette gir dem muligheten til å bli enda mer effektive
- Gi dem innflytelse ved å la dem dele av sin digitale kunnskap
Millennials er også opptatt av økonomiske betingelser på lik linje som andre generasjoner, men de har ikke like stort behov for ansiennitet og ansvar, men heller variasjon og fleksibilitet. Det er også andre viktige faktorer som viser seg gjeldende, som verdier og samfunnsengasjement. Du som leder må ta stilling til denne voksende generasjonen, og være åpen for å lære hvordan denne generasjonen best motiveres. Knekker du denne koden vil du beholde eller tiltrekke de beste talentene.
Medarbeidersamtalen – et praktisk program
Gode medarbeidersamtaler bidrar til økt trivsel, motivasjon og bedre prestasjoner. Nå kan du delta i et praktisk program for ledere som ønsker å utvikle sin kompetanse i å gjennomføre gode medarbeidersamtaler.De beste lederne bruker en rekke verktøy når de...
Medarbeidersamtalen
I vårt arbeid med å utvikle ledere og team, kommer vi ofte innom temaet medarbeidersamtaler. Dette nyttige verktøyet, som når det blir brukt smart, gir stor verdi og nytte for både leder og medarbeider. Og som kan skape mye frustrasjon når det ikke gjennomføres...
Forhandlinger i praksis
«Hvis I ikke kan li’ lugten i bageriet, så forsvind!»Dette utsagnet ble jeg møtt med helt i starten av en forhandlingsprosess. Vi snakker skandinavisk luftfart, sent 80-tall. En tid som fremdeles bar preg av «Management by terror and fear». Forhandlinger på...
Digital fredagsdrøs 26. april
Også denne gang er det en digital versjon slik at du kan bli med uansett hvor i landet du befinner deg.Temaet er ledertrender for 2024/2025. Vi deler noen spennende tanker rundt litt av det som rører seg innen ledertrender, og vi gleder oss!26. april 2024 kl....
Tydelig kommunikasjon – en av nøklene til suksess i næringslivet
Kommunikasjon er et av de temaene som interesserer meg aller mest, og som jeg har bred erfaring fra gjennom mine mange år innen luftfart. Flere års forhandlingserfaring, ved å være representert i forhandlingsutvalget i en fagforening, gjør at jeg har forstått...
Lær å bli en coachende leder
Bli med på vårt praktiske coachingprogram på 4 samlinger, som starter 16. mai!Coachende ledere bruker en rekke verktøy når de hjelper medarbeidere med å oppnå ønskede resultater. En coach påpeker alternativer, inspirerer, bygger opp selvtillit og kompetanse,...
Er lederteamet klar til å levere i 2024?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig bør det også være...
Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?
”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...
Fra god på fag til god på å lede andre
Er du ny som leder og trenger noen verktøy i hverdagen? Som ny i lederrollen, kan man trenge litt påfyll og verktøy til å håndtere daglige situasjoner. Det er ofte små endringer som skal til for å oppnå bedre resultater.God på fag Når man er dyktig i faget sitt,...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...