Innsikt er en skjult sannhet manet frem av nysgjerrighet, graving og gransking.
Bodil Skjørestad er Senior Rådgiver innen ledelse, salg og organisasjon i Evan-Jones ®
Personlige analyser
I de fleste av våre utviklingsprogrammer finner du ett sett av analyseverktøy. Mange av disse analysene er ment som et verktøy for å gi selvinnsikt og bedre forståelse for de personene, teamene eller organisasjonene vi jobber med.
DISA – Personlig atferdsanalyse
DISA-analysen måler følgende 3 profiler; din grunnleggende profil, din atferdsprofil under stress og din tilpassede atferdsprofil, som omtales ofte som din ”Jobbmaske”.
DISA analysen forteller om du har preferanse for å være:
Driftig
Inspirerende
Stabil
Analytisk
Utbytte og verdi:
- Gir en økt forståelse over egne og andres preferanser
- Gir en økt forståelse av hvorfor personer handler som de gjør
- Lettere å lese gitte situasjoner med ulike preferanser tilstede
- Lavere sjans for destruktiv konflikter på arbeidsplassen
- Økt produktivitet på møtevirksomhet
- Stor forståelse av ulikheter på arbeidsplassen
2MQ – Motivasjonsanalyse
Motivasjonsanalysen forteller oss noe om den enkeltes underbevisste motivasjon. Det er her snakk om hvilke jobber og aktiviteter som virker motiverende og som vi kunne tenke oss å gjøre, uavhengig av kunnskap og erfaring.
I denne sammenheng er det viktig å få tilfredsstilt de 2 – 3 øverste faktorene, enten det gjelder på jobb eller på fritiden. Får en tilfredsstilt disse, vil en være mer motivert og ofte yte bedre.
Utbytte og verdi:
- Får klarhet i hva som motiverer og hva som demotiver den enkelte
- Får klarhet den enkelte utøver de arbeidsoppgavene som er mest motiverende
- Øke produktiviteten til den ansatte ved å la vedkommende jobbe med arbeidsoppgaver som er motiverende for den enkelte
- Bedre forhold mellom ansatt og ledere ved økt forståelse hos den ansatte
VAK – Kommunikasjons- og læringsstil
Kommunikasjonsanalysen gir oss en pekepinn på hvilke psykologisk språk vi snakker. Dette er en type kommunikasjon som har en skjult effekt på lytteren.
De 3 viktigste sanser som er i bruker når vi mottar og bearbeider informasjon er:
V – Visuell (å se)
A – Auditiv (å høre)
K – Kinestetisk (å føle, lukte og smake)
Utbytte og verdi:
- En bedre forståelse for hva som er ens prefererte læremåte
- Et interessant syn på hvordan hver enkelt av oss oppfatter virkeligheten
- Bedre forståelse av andre personer og hvorfor de kommuniserer som de gjør
- Økt samspill og forståelse av de ulike teammedlemmene
KMA – Konfliktanalyse
Analysen beskriver hvordan du opptrer og reagerer i en konfliktsituasjon. En god konfliktløser har kunnskap om alle stilene og kan dermed velge den stilen som er mest hensiktsmessig i de ulike situasjonene.
De fem konfliktstilene:
- gjennomtvingende
- samarbeidende
- kompromissøkende
- unnvikende
- tilpassende
Utbytte og verdi:
- Økt kunnskap om de forskjellige stilartene gjør deg mer bevisst på å velge rett stilart i forhold til situasjonen
- Bedre forståelse av egen og andres måte å løse konflikter på
- Forebygge destruktive konflikter på arbeidsplassen
- Økt selvinnsikt og trygghet i forhold til å løse konflikter
TRA – Teamrolleanalyse
Grunnen til at vi organiserer oss i team er at vi ønsker å oppnå en gevinst som er større en summen av enkeltindividene.
Teamrolle analysen definerer kjerne- rollene i et team og hvor den enkelte person har sine naturlige talenter og roller.
De fem kjernerollene er:
- Ideutvikler
- Gjennomfører
- Analytiker
- Administrator
- Strateg
Utbytte og verdi:
- Kartlegger den enkeltes naturlige talent og rolle i et team
- Gi grunnlag for å sette sammen funksjonelle team
- Forståelse for hverandres særegenhet og styrker i teamet
- Et nyttig ledelsesverktøy
Spørsmål om undersøkelser og analyser?
Innsikt
Er lederteamet klar til å levere i 2024?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig bør det også være...
Plutselig var det år 2029 – hva er planen din?
”Hvor skal vi?” sa Nasse Nøff. ”Ingen steder,” sa Ole Brumm. Og så gikk de dit…Uten mål, ingen mening – og heller ingen styring Å ha en klar og definert langsiktig strategisk plan er som å ha et veikart som viser hvilke veivalg man må ta for å nå mål. Det...
Det enkle er ofte det beste – en blogg om DISA
Dere som kjenner oss i Evan-Jones kan ikke unngå å støte på DISA. Vi benytter dette verktøyet i ledertrening, for selgere og salgsledere, i teambygging, og når vi prater om både organisasjonsdesign og kommunikasjon – for å nevne noen av...
«Du får de medarbeiderne du fortjener»
I Evan-Jones er dette utsagnet et bærende element for motivasjon til kunnskapsløft, kurs, utdanningsprogram og andre kompetansegivende aktiviteter.Vi møter veldig mange håndverkere gjennom våre utdanningsprogram og kurs i løpet av et år, og...
Nå kommer lærlingene. Er din bedrift godt forberedt?
Her er mine beste råd til bedrifter som tar imot lærlinger.I Evan-Jones bruker vi mye tid på ordet «kultur» og innholdet i ordet. Ewy skrev en utmerket blogg under tittelen «Kultur spiser strategi til frokost» 22. november 2021. Den avsluttes...
Hvordan gi kunden godfølelsen?
Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...
Vær bevisst på hvordan du kommuniserer
Ulike mottakere kan tolke samme budskap på forskjellige måter. Ved å vite mer om hvordan man selv er i kommunikasjonsøyeblikket, har man bedre forutsetninger for å forstå andre og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper og situasjoner....
HMS sett i sammenheng med holdninger, verdier og valg
Knut Eriksen har i 20 år arbeidet med sikkerhetskurs for elektrikere. Her deler han sine erfaringer med bedrifter som er gode på sikkerhet. Det er et lovpålagt kurs for alle som arbeider i, med, eller nær ved et elektrisk anlegg i profesjonell...
10 tips til hvordan du kan utvikle din selvtillit
Jeg tror det må ha skjedd noe med selvtilliten til mange nå i koronaperioden. Flere av de jeg har snakket med de siste ukene kjenner plutselig på en usikkerhet og uro, som ikke var der for 2 år siden. Dette gjelder både toppledere,...
Hva er dine unike salgsargument?
USP, UBO, UBR, WIIFM... Kjært barn har mange navn. Hva er dine unike salgsargument? Det er faktisk svært mange ledere og selgere som ikke er bevisst akkurat det. ”En vellykket USP lover en klar fordel for forbrukerne, gir dem noe som...