De beste bedriftene har en tydelig og klar bedriftskultur
Vår erfaring tilsier at de beste bedriftene kjennetegnes av at de har en tydelig og klar bedriftskultur. For mange ledere og ansatte kan dette med kultur virke for svevende og lite håndgripelig, mens andre konkluderer med at «det sitter i veggene».
Kultur er overalt på arbeidsplassen, men vises først og fremst i det vi gjør, vår daglige atferd, måten vi håndterer våre utfordringer, våre reaksjoner – sinne som glede – i måten vi feirer på, og ikke minst måten vi snakker om og til hverandre på.
Det grunnleggende fundamentet
Det grunnleggende fundamentet i en hver bedrift er selve grunnmuren i bedriften, det er ut i fra dette fundamentet at vi bygger og videreutvikler bedriften.
Alle som har bygget hus vet at uten en sold grunnmur vil ikke huset stå særlig lenge. Det grunnleggende fundamentet er bedriftens verdier, visjoner for ønsket kultur. Det er disse kjørereglene som forteller oss hvordan vi gjør ting hos oss. Hvordan vi skal fremstå internt og eksternt og ikke minst hva vi skal basere våre beslutninger på. Dette grunnlaget fortelle oss hva vi tror på og hva vi ikke tror på.
Utbytte og verdi:
- Verdi og visjoner brukes som byggestein for en ønsket kultur
- Gir en standard for hva som anses som godt og dårligt
- Felles forståelse og enighet på hvordan vi gjør ting hos oss
- Våre felles handlemåter og vaner
- Har en aktiv veileder i valgsituasjoner
- Opprettholder en positiv selvfølelse
- Praktiserer verdiene til daglig i forhold til kollegaer og kunder
Eksempel på programinnhold:
- Utarbeidelse av et felles verdigrunnlag av aksepterte normer og regler – dette står vi sammen om.
- Forståelsen av at verdier og holdninger skal gjennomsyre alt i bedriften – forankres i målene og bygges inn i bedriftens strategi og kvalitetsarbeid
- Forretningside – Hvilke varer eller tjenester skal selges og hvem skal kjøpe dem.
- Kundeløfte – Hva lover vi kundene våre
- Posisjon i markedet – hvem er dine konkurrenter og dine leverandører
Program i kulturutvikling
Mange ledere ønsker å få en bedre kontroll på over organisasjonskulturen, endre den i en eller annen retning eller gjøre organisasjonens medlemmer mer bevisst på sin kultur. Erfaring viser at både en akademisk og praktisk tilnærming til kulturendring gir mye verdi.
Kultur endringen må alltid ta utgangspunkt i den konteksten bedriften eller selskapet er i. Hva slags størrelse den har, eiere, hva slags kunder den har, hva slags utfordringer den har, antall ansatte, distribuert organisasjon eller ikke, privat eller offentlig. Deretter må enhver bedrift må lage sin egen unike suksessformel for kulturendring i samråd med programmet i kulturutvikling.
Utbytte og verdi:
- Skape en ønsket kultur i bedriften i samsvar med de ansatte
- Enighet for hvordan en skal fremstå i forhold til kollegaer og kunder
- De ansatte kjenner og lever etter verdigrunnlaget
- Bevisstgjøre hvordan en selv påvirker bedriftens kultur
- Effektiv lykkes med å kategorisere, utvikle og bevare ønsket kultur
Eksempel på programinnhold:
- Organisasjonskulturen i bedriften
- Forskjellen mellom en organisasjonskultur og en subkultur
- En ønsket organisasjonskultur og innholdet i dagens bedriftskultur
- Funksjoner som tjener organisasjonskulturen
- Medlemmenes atferd i en organisasjonskultur og de 4 kulturelle dimensjonene i bedriften
- Slik styres organisasjonskulturen
Spørsmål om organisasjon og team?



Innsikt om organisasjon og team
Vi trenger et sterkere medarbeiderskap i 2021
Det er ikke til å stikke under en stol at vi står i en krevende situasjon for tiden. En situasjon som skal håndteres, bearbeides og som til slutt vil ha ulike utfall for den enkelte bedrift. Gjennom 2020 har vi analysert situasjon og...
Organisasjoner som ikke tilpasser seg en verden i endring, vil dø ut
I løpet av sommeren tok vi i Evan-Jones initiativet til å analysere hvordan Corona-pandemien har påvirket arbeidsdagen til norsk næringsliv. Vi kan slå fast tre ting;1. Den enes død, den andres brød. 2. Ingenting blir som før. 3. Nå formes...
Vi kan ikke løse morgendagens utfordringer med gårsdagens løsninger!
Vi lever i et samfunn som er i kontinuerlig forandring hvor morgendagens muligheter blir dagens muligheter og dagens løsninger fort blir gårdagens løsninger. Løsninger i dagens samfunn blir også fort utdaterte og erstattet av andre metoder....
Styre og lederevaluering
Nye høyder og resultater - mulighetene for å forbedre styrearbeid og resultatskapning er stor.Et riktig sammensatt og kompetent styre med et åpent og tillitsfullt arbeidsklima vil være en viktig bidragsyter til å løse selskapets utfordringer...
Sitter du i et styre, eller er du aktiv i styret?
Jeg husker godt første gangen jeg ble spurt om å sitte i et styre, jeg ble utrolig smigret og svarte umiddelbart JA. Dette er mange år siden og heldigvis har jeg fått tilegnet meg mer erfaring og kunnskap opp gjennom årene, for hva betyr det...
Meg og de andre
"Er det mulig, skjønner du ingenting, det var ikke slik det var tenkt... Seriøst, ingen forstår meg!"Når kjemien uteblir Jeg er sikker på at mange av oss har tenkt tanken under en middag at jeg sitter ved feil bord. Du føler deg stuck med en...
Evan-Jones omtale i SAS Scan Magazine juni 2017
Denne sommeren lå Evan-Jones i lommen på flyseter og på flyplasser i hele Skandinavia. I artikkelen kan du lese om hvordan vi jobber med ledelse, teamarbeid, coaching og consulting.Through a clear and honest approach to great leadership and...