Vi trenger et sterkere medarbeiderskap i 2021
Det er ikke til å stikke under en stol at vi står i en krevende situasjon for tiden. En situasjon som skal håndteres, bearbeides og som til slutt vil ha ulike utfall for den enkelte bedrift.
Gjennom 2020 har vi analysert situasjon og konkludert med følgende:
1. Ingenting blir som før
2. Den enes død er den andres brød
3. Nå skapes morgendagens vinnere
Morgendagens vinnere vil være de bedrifter som klarer å tenke nytt, ser muligheter og ikke minst får medarbeiderne med på laget
Det å utvikle et sterkt medarbeiderskap vil være en særdeles kritisk suksessfaktor for mange bedrifter fremover. Medarbeiderskap er et litt nytt ord som er kommet inn de siste årene. Et ord som jeg virkelig har begynt å like og som jeg også ser mer og mer verdien av.
For meg handler medarbeiderskap om å øke medarbeidernes bevissthet og engasjement omkring sin egen rolle. I det ligger det å få dem til å ta mer initiativ og ansvar for å levere det som forventes av dem i ulike sammenhenger, både overfor sin leder og sine kolleger.

1. Redelig og pliktoppfyllende overfor arbeidsgiver
2. Profesjonell og ansvarsbevisst utførelse av arbeidsoppgaver
3. Imøtekommende og god arbeidskollega
Jeg er ikke et sekund i tvil om at kombinasjonen av godt lederskap og godt medarbeiderskap vil gi suksess for enhver bedrift. Bare tenk på hva som kan oppnås når vi faktisk klarer å skape et forpliktende samarbeid mellom leder og medarbeider, og når i tillegg alle medarbeidere tar ansvar for å være gode kollegaer overfor hverandre, da kan det fort skje «magiske ting» i en organisasjon.
Medarbeiderskap har de siste årene fått mer fokus og det er også blitt gjort en del forskning på området. Noe av denne forskningen viser blant annet at godt medarbeiderskap bidrar til:
– økt innsats
– mer engasjement
– økt læring
– bedre samarbeid
– lavere sykefravær
Summen av dette fører ofte til en mer effektiv og lønnsom drift. Les gjerne mer om dette temaet eks. i boka Medarbeiderskap (Velten, Tengblad og Heggen, 2016).
Til slutt har jeg lyst å utfordre deg til å virkelig tenke gjennom hvordan du skal utvikle et sterkt medarbeiderskap i 2021. Sett av tenketid, involver flere og lag en plan som gir ønskede resultater.
Lykke til.
Vil du vite mer?
Ta gjerne kontakt med meg eller en av våre rådgivere for en uforpliktende prat om medarbeiderskap.

Hvordan gi kunden godfølelsen?
Kundens valg er basert på følelser. Ingen valg blir tatt uten at følelsene er påkoblet.Da kan det være en god ting å skaffe seg innsikt på hvordan ulike persontyper reagerer i ulike situasjoner, og hvorfor, og samtidig få innsikt i hva du som...
Stress over tid
– Hvordan dette kan påvirke oss både fysisk og psykisk«Stress er en overlevingsteknikk. Oldtidshjernen er med på å styre vårt reaksjonsmønster når vi blir utsatt for stress». Daniel Kahneman Stress styres av vårt autonome nervesystem. Dette...
Vær bevisst på hvordan du kommuniserer
Ulike mottakere kan tolke samme budskap på forskjellige måter. Ved å vite mer om hvordan man selv er i kommunikasjonsøyeblikket, har man bedre forutsetninger for å forstå andre og tilpasse kommunikasjonen til ulike målgrupper og situasjoner....
HMS sett i sammenheng med holdninger, verdier og valg
Knut Eriksen har i 20 år arbeidet med sikkerhetskurs for elektrikere. Her deler han sine erfaringer med bedrifter som er gode på sikkerhet. Det er et lovpålagt kurs for alle som arbeider i, med, eller nær ved et elektrisk anlegg i profesjonell...
10 tips til hvordan du kan utvikle din selvtillit
Jeg tror det må ha skjedd noe med selvtilliten til mange nå i koronaperioden. Flere av de jeg har snakket med de siste ukene kjenner plutselig på en usikkerhet og uro, som ikke var der for 2 år siden. Dette gjelder både toppledere,...
Hva er dine unike salgsargument?
USP, UBO, UBR, WIIFM... Kjært barn har mange navn. Hva er dine unike salgsargument? Det er faktisk svært mange ledere og selgere som ikke er bevisst akkurat det. ”En vellykket USP lover en klar fordel for forbrukerne, gir dem noe som...
Hvordan sikrer DU din daglige dose?
Tenk at vi fortsatt prater om hjemmekontor, covid-19, teamsmøter og «den nye normalen». Da min kollega Bodil i 2020 skrev i sin blogg at vi håper dette er over til etter påske, så håper vi nå at vi kanskje kan snakke om en bedring etter...
Planlegg for suksess i 2022
Det er ikke lenge før et nytt år igjen står på trappene. Et nytt år gir ofte nye muligheter med potensial for videre vekst og utvikling av virksomheten. Men så har plutselig covid-19 kommet tilbake igjen og tatt vesentlig inngripen i...
Unngå å løpe uten mål og mening
Som drivere innen ledelse, strategi og salg vet vi at arbeidet som legges ned i desember er noe av det viktigste dere ledere gjør. Strategien for neste år legges nå. Salgsmål, topp- og bunnlinje, marked, pris, kunde- og varestrategier for 2022...
Er lederteamet klar til å levere i 2022?
Som drivere innen ledelse, strategi og salg, vet vi at det arbeidet som legges ned nå i november og desember er avgjørende for resultatet i året som kommer. Det er naturlig å ha fokus på strategi, salg, kulturen i bedriften osv. Like naturlig...